Al meer dan 17.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Afvallen met een racefiets

Afvallen met een racefiets

Wielrennen is in korte tijd enorm in populariteit gestegen. Het is de perfecte hobby voor in de buitenlucht: ontspannend én gezond! Je verbrandt met het fietsen namelijk enorm veel calorieën. Wielrennen is dan ook een van de beste manieren om snel gewicht te verliezen. Maar hoe en waarom werkt afvallen met een racefiets? Het antwoord lees je in dit blog.

Waarom afvallen met een racefiets?

Er zijn ontelbare sporten en oefeningen die je kunt doen als je gewicht wilt verliezen. Waarom zou je kiezen voor afvallen met een racefiets? We zetten een aantal voordelen voor je onder elkaar.

Wielrennen is gemakkelijk lang vol te houden

Fietsen is de perfecte activiteit wanneer je begint met sporten. Je hoeft namelijk geen ijzersterke conditie te hebben om een half uur achter elkaar te kunnen fietsen. Zo is afvallen met een racefiets laagdrempelig.

Je bouwt snel een betere conditie op

Behalve de vetverbranding die tijdens het fietsen op gang komt, verbeter je ook meteen je conditie. Die vooruitgang is snel merkbaar. Voor je het weet leg je de mooiste tochten af en fiets je tientallen kilometers achter elkaar door heel Nederland.

Met een racefiets verbrand je in korte tijd veel calorieën

Wielrennen is super intensief. Zo fiets je al snel 30 km per uur en maak je met de pedalen wel 100 omwentelingen per minuut. Doordat je een aantal grote spiergroepen (in je benen) traint, verbrand je ook een hoog aantal calorieën. Je calorieverbruik ligt op een racefiets dan ook stukken hoger dan bij hetzelfde aantal minuten op bijvoorbeeld een crosstrainer.

Kijk voor afvallen met een racefiets naar je hartslag

Houd om te kunnen afvallen met een racefiets je hartslag goed in de gaten. Deze moet niet te hoog zijn. Je vetverbranding is namelijk optimaal wanneer je traint op 60 – 70% van je maximale hartslag. Zo verlies je het snelst aan gewicht. Je berekent je maximale hartslag als volgt: Maximale hartslag = 220 – je leeftijd. Ben je 40 jaar? Dan is je maximale hartslag 220 – 40 = 180. Wil je dus met een racefiets afvallen? Houd dan je hartslag tussen de 108 en 126 hartslagen per minuut. Met een activity tracker kun je jouw hartslag meten. Heb je die niet? Fiets dan stevig door totdat je lichtelijk buiten adem bent maar nog wel een gesprek kunt voeren.

Met fietsen is de kans op blessures klein

De meeste bewegingen zoals lopen, rennen en springen zijn zwaar voor je gewrichten. Je enkels, knieën en voeten moeten harde klappen opvangen. Ze raken daardoor snel overbelast. Niet bij fietsen. Fietsbewegingen zijn soepel en gelijkmatig. Door de kleine kans op blessures is afvallen met een racefiets dan ook ideaal.

Zitten er ook nadelen aan afvallen met een racefiets?

Wielrennen kent veel voordelen. Maar hoe zit het met de nadelen?

De aanschaf van materialen is duur

Voor wielrennen heb je nogal wat spullen nodig. En helaas zijn die racefiets, wielerkleding, helm en schoenen niet goedkoop. Dat kan een flinke investering zijn. Helemaal als je niet zeker weet of je het wel leuk vindt. Natuurlijk kun je klein beginnen met tweedehands exemplaren.

Als je valt, val je hard

Door de soepele beweging van het fietsen is de kans op blessures klein. Maar kom je ten val? Dan gebeurt dat meestal met een hoge snelheid. En kunnen de gevolgen enorm zijn.

Je bent afhankelijk van het weer

De een fietst alleen als de zon schijnt, de ander maakt ook gerust een ritje als het regent. Maar wielrennen is toch een seizoensgebonden sport. In de winter kan het glad zijn op de weg en fietsen in de sneeuw is helemaal geen optie. Gelukkig zijn er nog genoeg andere mogelijkheden naast alleen het afvallen met een racefiets.

Toch liever op een andere manier afvallen?

Kijk je op tegen de investering die de aanschaf van een racefiets en bijbehorende materialen met zich meebrengt? Of heb je wielrennen wel eens geprobeerd, maar is het toch niks voor jou? Kom dan eens langs bij Personal Fitness Nederland. Samen onderzoeken we welke manier van afvallen bij je past. Bovendien begeleiden we je bij elke stap: met personal training, voedingsschema’s op maat en mental coaching gaat het jou 100% lukken. Probeer het nu een week gratis en vrijblijvend uit.

Gratis Proefweek

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Meer over dit onderwerp

Kun je met lopen afvallen?
Afvallen 50+: 4 tips waarmee het wél lukt
Het waarom en hoe van afvallen op 60+ jarige leeftijd

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen