Al meer dan 19.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Hardlopen en afvallen: een goed begin is het halve werk!

Afvallen door hardlopen

Dat in beweging blijven hartstikke goed is voor je lijf, weten we allemaal. Maar niet iedereen ziet het zitten om een paar keer per week naar de sportschool te gaan voor het verliezen van overtollige kilo’s. Sporten in eigen omgeving is dan een goed alternatief. Dit kan op allerlei manieren. Denk aan wielrennen, skaten of yoga. Maar er is nóg een optie waardoor je kan afvallen. Misschien wel de meest laagdrempelige van allemaal: hardlopen. Een goed paar hardloopschoenen is dan ook het enige dat je nodig hebt om aan de slag te gaan. Maar hoe begin je? En hoe val je door middel van hardlopen wat kilo’s af? We bespreken het in dit blog.

Hardlopen en afvallen: een goed begin is het halve werk!

Inmiddels is het een bekend verhaal: om af te vallen moet je simpel gezegd meer calorieën verbranden dan dat je binnenkrijgt. Deze calorieverbranding vindt plaats wanneer je beweegt. Hardlopen is voor veel mensen dan ook een goede uitkomst: je loopt op je eigen tempo, waar, met wie en wanneer je maar wilt. Het enige dat je nodig hebt is een goede sportoutfit en je bent klaar om te gaan!

Wanneer, hoelang en hoe?

Begin met het bedenken wanneer je wilt hardlopen. Het liefst vroeg in de ochtend zodat je de dag fris en energiek begint? Of het liefst ’s avonds, zodat je de stress van het werk eruit kunt zweten? Dit bepaal je helemaal zelf. Een kleine tip: wanneer je kiest voor een ochtendsessie, verklein je de kans dat er in de loop van de dag iets tussenkomt en je hardloopplan in duigen valt…
Om conditie op te bouwen is het zaak dat je meerdere keren per week gaat hardlopen. Denk hierbij aan 2 á 3 keer in de week. De tijd die je kunt spenderen aan je ronde hangt af van je huidige conditie. 20 tot 30 minuten is bijvoorbeeld een mooi begin. Kun je het iets langer volhouden? Schroom dan niet om nog even door te gaan. Ben je na een kwartier al gesloopt? Wissel dan een stukje wandelen af met een stukje hardlopen. Naarmate je vaker hardloopt, zul je al gauw merken dat het steeds beter gaat en je het steeds langer volhoudt. Wanneer je conditie is verbeterd en je langere rondes maakt zul je sneller afvallen door het hardlopen, omdat je steeds meer calorieën verbrandt. Wanneer je conditie hebt opgebouwd kun je beginnen met het opstellen van een hardloopschema. Dit helpt enorm bij het bijhouden van je vooruitgang, én met het behalen van je doelen.

Gezonde voeding

Helaas gaat hardlopen alleen er niet voor zorgen dat je van de overtollige kilo’s afkomt. Het aanpassen van je voedingspatroon speelt ook een grote rol. Probeer eiwitrijk voedsel te eten. Hier haalt je lichaam veel energie uit. Ook heb je langer een vol gevoel, waardoor je minder snel geneigd bent om te snacken. Ditzelfde geldt voor bijvoorbeeld groenten, fruit en noten.
Wanneer je je waagt aan langere routes van rond de drie kwartier, is het verstandig om koolhydraten te eten. Denk bijvoorbeeld aan bananen, havermout en wit brood. Je lichaam zet koolhydraten namelijk snel om in energie. Probeer voedsel dat zwaar op de maag ligt te vermijden.

Mentale gezondheid

Lichaam en geest zijn sterk met elkaar verbonden. Daarom is een gezonde mindset van groot belang. Wanneer je niet lekker in je vel zit, zul je misschien eerder het bijltje erbij neerleggen. Het is dan verleidelijk om lekker op de bank te liggen in plaats van je hardloopronde te maken. Maar om écht dat verschil te maken moet je een gedragsverandering ondergaan en je levensstijl aanpassen. Hierdoor zul je merken dat hardlopen een onderdeel wordt van je dag en zelfs van je leven. En dit zal je uiteindelijk helpen bij het afvallen.

Het Fit for life-programma: claim je gratis proefweek!

Wij zijn ervan overtuigd dat hardlopen, gezonde voeding en een positieve mindset dé sleutel naar succes is voor een gezonder lichaam. Maar we weten ook dat de weg naar succes soms wat overweldigend is. En dan zijn begeleiding en support geen overbodige luxe. Om je te ondersteunen heeft Personal Fitness Nederland het Fit for Life-programma opgesteld. Binnen dit programma word je gekoppeld aan een voedingsconsulent, een personal trainer en een mental coach. Zij zorgen voor persoonlijke trainings- en voedingsschema’s, speciaal voor jou aangepast op jouw leefstijl. En samen met de mental coach werk je aan een positieve mindset. Hierdoor zul je de nieuwe manier van leven ook écht volhouden. Zie jij dit wel zitten? Personal Fitness Nederland biedt je vrijblijvend een gratis proefweek aan. Tijdens deze week maak je kennis met onze coaches en start je met sporten in één van onze studio’s door heel Nederland. Is deze proefweek je goed bevallen? Dan kun je ervoor kiezen om samen met ons verder te gaan, op weg naar een gezonder leven. Laat hieronder je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact op voor het inplannen van een intakegesprek. Heb je andere vragen of wil je meer informatie? Dan kun je altijd terecht op onze website.

Gratis Proefweek

Hardlopen afvallen

Vind jij hardlopen en afvallen leuk om te doen? Geniet jij ervan om door het bos te rennen en te streven naar het behalen van een goede tijd? Of wil jij juist beginnen met hardlopen in je eentje of in groepsverband? Bij Personal Fitness Nederland is het allemaal mogelijk! Hardlopen is immers zeer gezond voor lichaam en geest. Het is een sport waarbij jij je hoofd kan leegmaken, de stress eruit kan lopen en je conditie kan verbeteren. Daarnaast hebben mensen die regelmatig hardlopen minder kans op hart- en vaatziektes, een hogere levensverwachting en vaak een gezonder gewicht. Hardlopen is een sport geschikt om te doen als jij wil afvallen. Daarentegen is de sport wel fysiek belastend en daarom is het goed om deze sport onder goede begeleiding te beoefenen.

Hardloopschema bij Personal Fitness Nederland

Bij Personal Fitness Nederland staat een personal trainer voor je klaar die in jou als persoon wil investeren en jou als sporter wil helpen bij het behalen van je doelen. Als je wil afvallen door middel van hardlopen, dan kan je bij Personal Fitness Nederland terecht. De personal trainer die jij krijgt zal een trainingsschema samen stellen en gebruiken maken van de volgende uitgangspunten:

  • Voeding
  • Beweging
  • Mindset en Coaching

 

Aandacht voor jou

Bij Personal Fitness Nederland bieden wij jou een programma aan gericht op jouw doelstellingen maar bovenal op jou als persoon. Onze aandacht gaat uit naar een goed hardloopschema, hoe je kan afvallen door hardlopen wordt concreet bij ons!

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
9.5
11 juni 2022
Studio Bergen op Zoom

Meer over dit onderwerp

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen