Al meer dan 20.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

5 uitdagende workouts voor snel afvallen

5 uitdagende workouts voor snel afvallen

Wil je voor eens en altijd afscheid nemen van jouw overtollige kilo’s? Dan is sporten altijd een goed idee. In dit blog delen we 5 tips waarmee je zelf een workout samenstelt waardoor je afvalt. Heb je geen zin of tijd om naar de sportschool te gaan en je te wagen aan intimiderende apparaten? Deze oefeningen doe je gewoon thuis. Zo bereik én behoud je op een gemakkelijke manier jouw streefgewicht. Lees dus snel verder!

Hoe kan je afvallen door workouts?

Afvallen en sporten gaan hand in hand. Door te bewegen wordt de veterbandding nóg meer gestimuleerd dan wanneer je alleen let op wat je eet. Door te sporten ontwikkel je een betere stofwisseling en neemt je spiermassa toe. Hierdoor verbrand je meer calorieën, zelfs in rust. We adviseren om jezelf tenminste 3 keer per week in het zweet te werken. Je kunt natuurlijk naar de sportschool, maar je kunt ook thuis aan de slag om jouw afvaldoel te bereiken. Wij delen 5 oefeningen voor een efficiënte workout die je helpt met afvallen.

1. Squats

Squats zijn de ideale oefening om snel veel vet te verbranden. Je traint namelijk veel grote spiergroepen van je lichaam in één keer. Squatten heeft nog meer voordelen: je krijgt een betere coördinatie, evenwicht, flexibiliteit en houding. Met squats bouw je meer spierweefsel op dan met welke andere oefening dan ook. En hoe meer spiermassa je hebt, des te meer calorieën je verbrandt. Een win-win situatie dus!

Hoe voer je een squat goed uit?

  • Ga staan en zet je voeten iets verder dan schouderbreedte uit elkaar.
  • Strek je handen voor je uit voor balans.
  • Laat je langzaam zakken tot je bovenbenen parallel zijn met de vloer. Let op dat je knieën tijdens het zakken niet voorbij je tenen komen.
  • Kom weer terug overeind.

2. Push-ups

De push-up is misschien wel de bekendste oefening die er is. Het is een uitdagende oefening die je hele lichaam versterkt. Bij een push-up druk je je met je armen op van de grond. Vandaar de Nederlandse naam: opdrukken. Tijdens het uitvoeren van deze oefening train je niet alleen je armen en borst. Je neemt ook gelijk de been- en buikspieren mee. Een push-up kan in het begin wat zwaar zijn. Hieronder lees je hoe je de oefening doet.

Hoe voer je een push-up goed uit?

  • Ga op handen en voeten op de grond staan.
  • Zet je handen naast je borst op schouderbreedte op de grond en breng je heupen omhoog. Als het goed is staat je gewicht nu ietwat op je tenen.
  • Breng je lichaam in een rechte lijn.
  • Span je billen en buikspieren aan en buig je armen tot je met je borst vlak boven de grond bent. Druk je daarna weer omhoog en tot je armen gesterkt zijn.
  • Wanneer het te zwaar is om te beginnen met je voeten op de grond, kun je beginnen met je knieën op de grond. Maar probeer wel steeds de uitdaging op te zoeken!

3. Lunges

Wil je strakke billen en goed gevormde benen? Dan is dit dé oefening voor jou! Het is ook een van de meest actieve oefeningen waarmee je je in het zweet werkt. Met een lunge-training van 15 tot 20 minuten verbrand je zo’n 100 calorie-en. En je bouwt ook nog eens spiermassa op. Dus zelfs ná de oefening verbrand je nog calorieën. Met deze workout zul je dus zeker afvallen.

Hoe voer je een lunge goed uit?

  • Ga met je voeten ongeveer op heupbreedte uit elkaar staan en kijk naar voren.
  • Zet nu met je ene voet een grote stap naar voren. Je andere voet blijft achter. Beweeg naar beneden tot je voorste knie ter hoogte van je voet is. Draai hierbij je knie licht naar buiten. Ga zo diep zolang je nog spanning in je bovenlichaam hebt. Kom dan weer omhoog en stap terug in de beginposi-tie. Houd je bovenlichaam tijdens de hele beweging recht. Zorg dat je niet voor- of achterover leunt. Span je buikspieren goed aan om een holle rug te voorkomen.
  • Herhaal met je andere been.
  • Doe met beide benen hetzelfde aantal lunges.

4. Jumping Jacks

Jumping Jacks zijn een effectieve workout waarbij je je hele lichaam traint. Je werkt niet alleen aan je conditie, maar je verbetert ook je coördinatie en het versterkt de spieren in je benen en bovenlichaam. Met jumping jacks verbrand je in korte tijd veel calorieën. En je bouwt spiermassa op, waarmee je zelfs in rust calorieën verbrandt. Jumping jacks zijn dus ideaal om mee af te vallen.

Hoe voer je Jumping Jacks goed uit?

  • Ga staan met je voeten op schouderbreedte en je nek in het verlengde van je ruggengraat. Kijk recht vooruit.
  • In de beginpositie hangen je armen langs je lichaam.
  • Buig je knieën licht en spring omhoog. Spreid je benen en breng je armen samen boven je hoofd. Je kracht komt vooral vanuit je kuiten en bovenbenen. Vergeet ook niet de buikspieren aan te spannen en rechtop te blijven staan.
  • Je voeten staan nu op heupbreedte op de grond met je tenen iets naar buiten. Je handen raken elkaar net boven je hoofd.
  • Spring dan gelijk weer terug en kom met je voeten terug op schouderbreedte.
  • Breng tegelijkertijd je handen samen boven je hoofd.

5. Touwtjespringen

Afvallen met touwtjespringen? Dat kan zeker! Touwtjespringen is een hele effectieve oefening waarmee je je hele lichaam traint. Het heeft veel voordelen, zoals het verbeteren van je uithoudingsvermogen, coördinatie en springvermogen. En je moet scherp blijven om te zorgen dat je niet over het touw struikelt. Je cognitieve vaardigheden worden dus ook even getraind. Met touwtjespringen verbrand je in korte tijd veel calorieën. Het is dus een goede workout als je jouw doel – afvallen – wilt bereiken.

Afvallen met ondersteuning

Deze workouts kun je prima thuis doen. Maar het consequent uitvoeren ervan vergt wel wat discipline. Wil je toch liever een stok achter de deur die jou helpt bij het bereiken van jouw afvaldoel? Dan zijn wij van Personal Fitness Nederland graag jouw steuntje in de rug. Met ons Fit for Life-programma ga je samen met een personal trainer aan de slag met efficiënte workouts waardoor je gegarandeerd afvalt. Deze zijn natuurlijk helemaal afgestemd op jouw persoonlijke doel en lichaam. Jouw personal trainer drijft je tot het uiterste. En dat niet alleen. Je wordt ook gekoppeld aan een voedingsconsulent en een mental coach. Zo werk je stapsgewijs aan een gezonde leefstijl.

Vraag een gratis proefweek aan

Ga voor de beste versie van jezelf door samen met ons aan de slag te gaan. Personal Fitness Nederland biedt nu een gratis proefweek aan van het Fit for Life-programma, geheel vrijblijvend. Wanneer je hier je persoonlijke gegevens invult nemen wij zo snel mogelijk contact met je op voor een intakegesprek. Binnen één week weten we of onze methode iets voor je is. Ben je tevreden? Dan gaan we samen aan de slag om jouw doelen te bereiken.

Gratis Proefweek

Workout afvallen

Heb jij al vele hardloopkilometers door het bos en zware workouts in de sportschool erop zitten maar lukt het niet echt om af te vallen met een workout? Of vind je het juist lastig om een goede workout te doen gericht op het kwijtraken van gewicht? Je bent lang niet de enige en afvallen is een stuk ingewikkelder dan het misschien lijkt. Naast sporten en doorzettingsvermogen vraagt dit immers ook de juiste kennis van je lichaam. Bij Personal Fitness Nederland weten wij wel raad met je vragen aangezien wij gebruik maken van personal trainers met kennis over het menselijk lichaam, trainingsschema’s en de juiste voeding. Met persoonlijke en professionele begeleiding word je geholpen bij het overwinnen van je sportieve uitdagingen.

Persoonlijke begeleiding

Professionele trainers gaan samen met jou een plan bedenken om jouw sportieve doelen te behalen. Ondanks het feit dat jij degene bent die uiteindelijk de doelstellingen gaat behalen sta jij er niet alleen voor. Afvallen doe je niet alleen met een workout, trainers maken gebruik van de volgende succesformule met drie pijlers:

  • Voeding
  • Beweging
  • Mindset en Coaching

 

Hoe val je af?

Je personal trainer en tevens voedingsconsulent stelt een voedingsschema op voor jou afgestemd op jouw doelen. Verder word je door je personal trainer geholpen op het gebied van training waardoor jij de juiste trainingsschema’s krijgt en de vraag niet is hoe maar wanneer je zal afvallen door middel van een workout passend bij je persoonlijke situatie en lichaam.

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Facebook
Twitter
LinkedIn
10
14 oktober 2022

Wil

Studio Venlo
10
19 september 2022
Studio Oegstgeest

Meer over dit onderwerp

Sporten in de ochtend; zelfs als je geen vroege vogel bent
Sporten tijdens zwangerschap: ja! 5 adviezen om verantwoord te blijven bewegen
Het aanbod van sporten in groepsverband

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen