Overgewicht bij kinderen

Je wilt je kind natuurlijk het liefst gezond en gelukkig groot zien worden. Maar veel kinderen in Nederland zijn niet zo fit en blij als zij zouden kunnen zijn, vanwege overtollige kilo’s die zij dagelijks met zich mee dragen. Voor de gezondheid van de Nederlandse jeugd is het van belang om overgewicht te voorkomen en terug te dringen. Wij vertellen je er meer over.
 

De cijfers van overgewicht bij kinderen

Bijna 12 procent van de jeugd in Nederland kampt met overgewicht. In 2018 was om precies te zijn 11,7 procent van de kinderen tussen de 4 en 17 jaar te zwaar; 9 procent had matig overgewicht en bij de overige 2,7 procent was sprake van een ernstige variant (obesitas).

Ernstig overgewicht kwam in 2018 overwegend bij kinderen tussen de 4 en 11 jaar voor. Bij de 12- tot 17-jarigen ging het vaker om de matige variant.
 

De oorzaak van kinderen met overgewicht

De belangrijkste oorzaak van overgewicht bij kinderen is te veel eten en te weinig bewegen. Eet een kind meer dan het lichaam nodig heeft, dan worden de voedingsstoffen immers in lichaamsvet omgezet. Ouders met overgewicht hebben ook meer kans op kinderen met overgewicht. Ongezonde voedingsgewoonten zijn hier onder meer debet aan. Daarnaast vormt te weinig gelegenheid tot bewegen een probleem. Op het gebied van overgewicht bij kinderen speelt erfelijkheid maar een kleine rol.

Ook de factor ‘aandacht’ is van invloed op het gewicht van kinderen. Zo geven sommige ouders hun kinderen snoep als troost, als beloning of om het kind te verwennen. Maar op die manier gaan ze bepaalde emoties met eten of snoepen associëren en werk je het zogenoemde emotie-eten in de hand. Ook kunnen kinderen uit verveling of onvrede gaan eten als ze van hun ouders geen of niet de juiste aandacht krijgen.
 

De gevolgen van overgewicht bij kinderen

Overgewicht heeft bij kinderen zowel fysieke als mentale gevolgen. Een te zwaar kind heeft vaak meer moeite om te bewegen en te sporten, omdat het hem of haar meer energie kost dan een kind met een gezond gewicht. Dit leidt tot een vicieuze cirkel, want door beweging te vermijden, wordt het overgewicht mogelijk verder in de hand gewerkt. Vaak is er ook sprake van schaamte, onzekerheid en eenzaamheid, bijvoorbeeld door pestgedrag.

Overgewicht op jonge leeftijd vergroot ook de kans op een ongezond gewicht op latere leeftijd. En een kind dat te zwaar is, heeft meer kans om later een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, diabetes of gewrichtsklachten te ontwikkelen.
 

Wat te doen ter voorkoming/genezing

  • Probeer de schermtijd van je kind aan banden te leggen. Zitten betekent immers: op dat moment niet bewegen. En de tijd die aan televisie, computer of een smartphone wordt besteed, had het kind ook buiten kunnen spelen, op de fiets boodschappen kunnen doen of de hond uit kunnen laten. Een gemiste kans dus… De richtlijn is dat een kind dagelijks minstens 1 uur actief moet bewegen. Onder meer inschrijving bij een sportvereniging of stimuleren om een extra zwemdiploma te halen, maken dat jouw kind zich gemakkelijker aan die richtlijn kan houden.
     
  • Wanneer je aan tafel eet, eet je verhoudingsgewijs minder dan wanneer je etend voor de televisie of achter je computer zit. Zo werkt het ook met kinderen. En aan tafel eten is niet alleen gezonder, maar ook veel gezelliger.
     
  • Fruit en snackgroenten zijn erg geschikt als tussendoortjes. Ook een klein handje noten is een goede optie. Groente en fruit in vaste vorm is in dit geval beter dan drinkbare varianten; doordat je niet op vloeistof hoeft te kauwen, zit je minder snel vol. Dat kan een groter calorieverbruik tot gevolg hebben. Liever een appel in stukken dan een appelsapje dus…
  • Het predicaat ‘zonder toegevoegde suikers’ klinkt dan wel hypergezond, het betekent niet dat je het product onbeperkt kunt eten. De van nature aanwezige suikers kunnen uit fruit komen, bijvoorbeeld. Fruit is dan wel gezond, maar fruitsuikers, zijn in grote hoeveelheden ook niet zo best voor het gewicht van je kind. Te veel is immers nooit goed en fruitsuikers zijn daar géén uitzondering op. Ook fruitsuikers zijn gewoon suikers.
     
  • Niet alleen via eten, maar ook via dranken kunnen kinderen dagelijks de nodige calorieën binnenkrijgen. Maar een glaasje aanmaaklimonade bijvoorbeeld, bevat enkel loze calorieën. Want dergelijke drankjes leveren geen energie waarop jouw kind een tijdje kan teren. Staat er bij jou thuis frisdrank in de koelkast? Waarschijnlijk wist je al wel dat dat eigenlijk ook iets is wat verandering behoeft. Maar ben je er ook van op de hoogte dat een onschuldig ogend pakje appelsap wel 5 suikerklontjes bevat? Voor ranja en diksap geldt hetzelfde. Je kunt zulke dranken dus beter mijden.
     
  • De producten die een kind binnenkrijgt zijn bepalend voor zijn of haar gewicht. Maar ook de hoeveelheid ervan speelt mee. Eet een kind porties die niet bij zijn of haar leeftijd passen, dan kan dat problemen geven. Je kunt bij het Voedingscentrum terecht voor advies over de portionering voor kinderen van verschillende leeftijden. Je hoeft het wiel dus echt niet zelf uit te vinden!
     
  • Er zijn talloze gezonde activiteiten die je als gezin kunt doen, maar waarbij de nadruk niet per se op ‘meer bewegen’ ligt. Samen een boswandeling, strandwandeling of fietstocht maken, is in de eerste plaats gewoon gezellig en lekker als je met z’n allen gaat. Ook samen naar school toe lopen of fietsen is niet alleen goed voor het gewicht van je kind, maar kan ook een fijne activiteit voor wat ouder-kindtijd zijn.
     
  • Kom ook eens langs in een van onze Personal Fitness Nederland studio’s. Onze experts voeren tijdens een geheel vrijblijvend intakegesprek een gezondheidstest uit. Ze bekijken hoe het is gesteld met de gezondheid van je kind en denken mee in de wijze waarop je kind naar een gezond gewicht toe kan groeien. Met een persoonlijke trainingsschema en op maat gemaakt voedingsschema bijvoorbeeld.
     

JA! Ik wil graag meer (start)INFO ontvangen!

Wil je graag iets doen aan het overgewicht? Vul dan het onderstaand formulier ↓ in en wij bellen jou binnen 1 werkdag op om jouw vragen te beantwoorden. Ook kan de coach een afspraak met je inplannen en je alles vertellen over de gratis proefweek waar je kind geheel vrijblijvend gebruik van mag maken.

  • * velden zijn verplicht.

* Personal Fitness Nederland doet geen garanties tot een exact resultaat. Resultaten kunnen altijd variëren van persoon tot persoon.

Maak kennis met ons door een Gratis Proefweek

Uiteraard zijn wij ons ervan bewust dat je misschien eerst wilt kijken of het bevalt. Vandaar dat wij een gratis proefweek aanbieden. Op deze manier kun je ongedwongen en vrijblijvend kennis maken met één van onze personal trainers. Vul onderstaand formulier compleet in om in contact te komen. Je maakt in deze week o.a. kennis met jouw personal trainer en krijgt een gratis intake met advies én metingen.

Vind jouw vestiging & ontvang een gratis proefweek!

Naar de 80 vestigingen binnen Nederland!

Laat je inspireren

Klantervaringen

Dankzij Personal Fitness Nederland heb ik weer een gezonde levensstijl en zijn mijn klachten verdwenen!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Mijn lichamelijke klachten zijn helemaal verdwenen en ik voel me weer topfit!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Ik ben weer fit, sterk, energiek en heb een compleet nieuwe levensstijl dankzij Personal Fitness Nederland!

lees meer klantervaringen

Onze Awards

De personal trainers van Personal Fitness Nederland hebben vier jaar op rij de Beste Personal Trainer Award gewonnen!

Best personal trainer awards

Tevredenheid Personal Fitness Nederland

Dit cijfer is gebaseerd op beoordeling van onze leden, die hun ervaring hebben gedeeld.

9,2
Sitemap Cookies Privacy Disclaimer Informatiecentrum