↗️ Waar herken je een hoog cholesterol aan?

Cholesterol is een vetachtige stof die voornamelijk door je lever wordt aangemaakt, maar ook gedeeltelijk uit je voeding wordt opgenomen. Cholesterolbolletjes bevatten een laagje eiwit en worden via het bloed vervoerd. Bij de term denk je misschien meteen aan een 'slecht' stofje, maar je lichaam heeft de stof echt nodig om goed te kunnen functioneren; het wordt gebruikt om cellen, hormonen en gal aan te maken. Er zijn twee soorten: LDL en HDL. Een te hoog LDL-cholesterol is de welbekende boosdoener die voor problemen zorgt. HDL-cholesterol zorgt er juist voor dat het teveel afgevoerd en afgebroken kan worden.
 

Klachten bij een hoog cholesterol

Een hoog LDL-cholesterol geeft in principe geen klachten. Maar als je er jarenlang mee te kampen hebt, kan het zich in de wanden van je bloedvaten ophopen. Daardoor worden je bloedvaten nauwer, met als mogelijk gevolg dat ze dichtslibben. Dit kan problemen met je hart en bloedvaten geven. Nierschade bijvoorbeeld, of pijn op de borst, een hartinfarct of een beroerte.

De combinatie van jouw cholesterol en andere factoren en ziekten bepaalt uiteindelijk hoe groot jouw risico op hart- en vaatziekten is. Bij die andere factoren moet je denken aan roken, een hoge bloeddruk, reuma, te weinig beweging, ongezonde voeding, overgewicht, stress en diabetes.
 

Factoren die van invloed kunnen zijn op je cholesterol

Er zijn dus bepaalde factoren die van invloed zijn op je cholesterol. Zo neemt de kans op een te hoog LDL-cholesterol toe als je rookt, overgewicht of diabetes hebt, te weinig beweegt, een ongezond voedingspatroon hanteert, een langzaam werkende schildklier hebt of wanneer meerdere van jouw familieleden een hoog cholesterol hebben. In sommige families komen namelijk hoge cholesterolwaarden voor, soms al op jonge leeftijd. Dit laatste kan wijzen op erfelijk hoog cholesterol.
 

Een hoog cholesterol en bewegen

Hoe lager je LDL-cholesterol, hoe beter. Met een gezonde leefstijl kun je dat cholesterolgehalte in je bloed verlagen. En daar hoort beweging bij! Bewegen verlaagt niet alleen het slechte LDL-cholesterol, je verhoogt er ook de hoeveelheid HDL-cholesterol mee. Wij van Personal Fitness Nederland adviseren om minimaal 30 minuten per dag matig tot intensief te bewegen.
 

Een hoog cholesterol en voeding

Wil jij je LDL-cholesterol verlagen om zo je kans op hart- en vaatziekten te verkleinen? Dan is naast beweging ook gezonde voeding een aandachtspunt. Vervang verzadigd vet bijvoorbeeld door onverzadigd vet, want verzadigd vet werkt cholesterolverhogend. Het zit in roomboter en harde margarines. Onverzadigd vet zit juist in oliën, margarine en halvarine. Neem daarnaast vooral magere zuivelproducten tot je. In kaas, melk en andere melkproducten zit dan wel verzadigd vet, toch zijn het producten die goed zijn voor je gezondheid. Maar kies dan wel voor producten met minder vet, zoals 20+- en 30+-kazen, mozzarella, hüttenkäse en zuivelspread. Én voor halfvolle en magere melk(producten). Verder adviseren we je jouw vleesinname te matigen en te variëren met vis, peulvruchten, ei en noten.
 

Een hoog cholesterol voorkomen of verhelpen

Sommige factoren heb je niet in de hand, andere wél. Ga daarom samen met ons aan de slag met het verlagen of op peil houden van je LDL-cholesterol aan de hand van de factoren waar je wél invloed op hebt; gezond eten en voldoende sporten. Wil je meer weten over dat wat we voor jou kunnen betekenen? Vul hieronder vrijblijvend je contactgegevens in en wij nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • * velden zijn verplicht.

Maak kennis met ons door een Gratis Proefweek

Uiteraard zijn wij ons ervan bewust dat je misschien eerst wilt kijken of het bevalt. Vandaar dat wij een gratis proefweek aanbieden. Op deze manier kun je ongedwongen en vrijblijvend kennis maken met één van onze personal trainers. Vul onderstaand formulier compleet in om in contact te komen. Je maakt in deze week o.a. kennis met jouw personal trainer en krijgt een gratis intake met advies én metingen.

Vind jouw vestiging & ontvang een gratis proefweek!

Naar de 80 vestigingen binnen Nederland!

Laat je inspireren

Klantervaringen ✔️

Mijn levensstijl is nu compleet anders. Ik beweeg meer, eet gezond en voel me veel energieker!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen ✔️

Mijn lichamelijke klachten zijn helemaal verdwenen en ik voel me weer topfit!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen ✔️

In 7 maanden bij PFN ben ik 19 kg lichter, fitter, leniger, heb ik maatje 42 (was 46) en eet ik nog steeds lekker!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen ✔️

Ik ben rond de 20 kilo afgevallen, maar dat is nog niet alles: ik heb weer zoveel energie gekregen

lees meer klantervaringen

Klantervaringen ✔️

De lessen die ik het afgelopen jaar geleerd heb zijn voor de rest van mijn leven. Ik weet dat ik mijn doel kan bereiken

lees meer klantervaringen

Onze Awards

De personal trainers van Personal Fitness Nederland hebben vijf jaar op rij de Beste Personal Trainer Award gewonnen!

Best personal trainer awards

Tevredenheid Personal Fitness Nederland

Dit cijfer is gebaseerd op beoordeling van onze leden, die hun ervaring hebben gedeeld.

9,2
Sitemap Cookies Privacy Disclaimer Informatiecentrum