Al meer dan 17.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Waar herken je een hoog cholesterol aan

Waar herken je een hoog cholesterol aan?

Cholesterol is een vetachtige stof die voornamelijk door je lever wordt aangemaakt, maar ook gedeeltelijk uit je voeding wordt opgenomen. Cholesterolbolletjes bevatten een laagje eiwit en worden via het bloed vervoerd. Bij de term denk je misschien meteen aan een ‘slecht’ stofje, maar je lichaam heeft de stof echt nodig om goed te kunnen functioneren; het wordt gebruikt om cellen, hormonen en gal aan te maken. Er zijn twee soorten: LDL en HDL. Een te hoog LDL-cholesterol is de welbekende boosdoener die voor problemen zorgt. HDL-cholesterol zorgt er juist voor dat het teveel afgevoerd en afgebroken kan worden.

Klachten bij een hoog cholesterol

Een hoog LDL-cholesterol geeft in principe geen klachten. Maar als je er jarenlang mee te kampen hebt, kan het zich in de wanden van je bloedvaten ophopen. Daardoor worden je bloedvaten nauwer, met als mogelijk gevolg dat ze dichtslibben. Dit kan problemen met je hart en bloedvaten geven. Nierschade bijvoorbeeld, of pijn op de borst, een hartinfarct of een beroerte.

De combinatie van jouw cholesterol en andere factoren en ziekten bepaalt uiteindelijk hoe groot jouw risico op hart- en vaatziekten is. Bij die andere factoren moet je denken aan roken, een hoge bloeddruk, reuma, te weinig beweging, ongezonde voeding, overgewicht, stress en diabetes.

Factoren die van invloed kunnen zijn op je cholesterol

Er zijn dus bepaalde factoren die van invloed zijn op je cholesterol. Zo neemt de kans op een te hoog LDL-cholesterol toe als je rookt, overgewicht of diabetes hebt, te weinig beweegt, een ongezond voedingspatroon hanteert, een langzaam werkende schildklier hebt of wanneer meerdere van jouw familieleden een hoog cholesterol hebben. In sommige families komen namelijk hoge cholesterolwaarden voor, soms al op jonge leeftijd. Dit laatste kan wijzen op erfelijk hoog cholesterol.

Een hoog cholesterol en bewegen

Hoe lager je LDL-cholesterol, hoe beter. Met een gezonde leefstijl kun je dat cholesterolgehalte in je bloed verlagen. En daar hoort beweging bij! Bewegen verlaagt niet alleen het slechte LDL-cholesterol, je verhoogt er ook de hoeveelheid HDL-cholesterol mee. Wij van Personal Fitness Nederland adviseren om minimaal 30 minuten per dag matig tot intensief te bewegen.

Een hoog cholesterol en voeding

Wil jij je LDL-cholesterol verlagen om zo je kans op hart- en vaatziekten te verkleinen? Dan is naast beweging ook gezonde voeding een aandachtspunt. Vervang verzadigd vet bijvoorbeeld door onverzadigd vet, want verzadigd vet werkt cholesterolverhogend. Het zit in roomboter en harde margarines. Onverzadigd vet zit juist in oliën, margarine en halvarine. Neem daarnaast vooral magere zuivelproducten tot je. In kaas, melk en andere melkproducten zit dan wel verzadigd vet, toch zijn het producten die goed zijn voor je gezondheid. Maar kies dan wel voor producten met minder vet, zoals 20+- en 30+-kazen, mozzarella, hüttenkäse en zuivelspread. Én voor halfvolle en magere melk(producten). Verder adviseren we je jouw vleesinname te matigen en te variëren met vis, peulvruchten, ei en noten.

Een hoog cholesterol voorkomen of verhelpen

Sommige factoren heb je niet in de hand, andere wél. Ga daarom samen met ons aan de slag met het verlagen of op peil houden van je LDL-cholesterol aan de hand van de factoren waar je wél invloed op hebt; gezond eten en voldoende sporten. Wil je meer weten over dat wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op met de dichtstbijzijnde vestiging en dan belt de personal coach je binnen één werkdag.

Gratis Proefweek

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Meer over dit onderwerp

Afvallen op een gezonde manier
Afvallen en sporten onder begeleiding
Zo blijf jij fysiek en mentaal fit! 

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen