Hoe kan ik thuis mijn benen trainen?

Wil je graag thuis je benen trainen? Het kan natuurlijk zo zijn dat je een keer geen mogelijkheid hebt om in de sportschool of met een personal trainer aan de slag te gaan. Met onze vijf oefeningen om thuis je benen te trainen kun je zelf op een verantwoorde manier aan de slag gaan om fit te worden of te blijven!

Wat heb ik nodig om thuis te trainen?

Bij thuisoefeningen gebruik je je eigen lichaamsgewicht als weerstand, dus je hoeft geen dure apparaten aan te schaffen. Wil je wat meer afwisseling in oefeningen creëren of de oefeningen wat comfortabeler maken, dan kun je natuurlijk wel een aantal basismaterialen aanschaffen zoals een oefenmat en/of gewichten. Flessen gevuld met water zijn ook handige hulpmiddelen of je kunt fitness elastieken aanschaffen.

Vijf oefeningen om thuis je benen te trainen

Om thuis je benen te kunnen trainen hebben wij vijf effectieve been oefeningen voor je die je kunt gebruiken om je benen sterker te krijgen en fitter te worden. Hieronder worden de 5 meest effectieve oefeningen om je benen te trainen uitgelegd:

  • Squats

Plaats je je voeten op schouderbreedte. Buig vervolgens door je knieën, kantel je bovenlichaam naar voor (houd hierbij je rug recht!) en strek je armen voor je uit. Hou even aan en ga vervolgens opnieuw rechtop staan door je billen stevig op te spannen.

  • Wall squats

Steun met je rug tegen de muur. Leg je handen naast je lichaam. Buig nu door de knieën en houd deze houding gedurende drie tot vijf seconden aan. Keer dan terug naar de beginpositie.

  • Spring squat

Ga met je voeten op schouderbreedte staan. Zet je voeten recht naar voren. Plaats je handen voor de borst. Maak een squat en spring vervolgens omhoog, met gestrekte benen (en armen) Wanneer je landt ga je gelijk weer door in een squat. Dit herhaal je achter elkaar.

  • Beenlift

Ga op je zij liggen en ondersteun je hoofd met je hand of leg je hoofd op je biceps. Til nu het bovenste been zijwaarts omhoog en laat het been geconcentreerd weer naar beneden zakken. Wissel per set van links naar rechts.

  • Kicks

Ga op je handen en knieën zitten.Zorg dat je handen net zo breed staan als je schouders en dat je knieën op heupbreedte staan. Span je buikspieren goed aan en til nu één van je benen omhoog. Houd je knie gebogen en strek je voet zo ver mogelijk uit. Houd bovenaan even vast, zak dan weer naar beneden naar begin positie en herhaal. Wissel per set van links naar rechts.

Let bij elke oefening op je ademhaling en houd je buik gespannen.

Alle been oefeningen doe je in setjes van tien en herhaal je drie keer. Is dit te makkelijk, doe dan zes herhalingen.

Wij adviseren om minimaal twee keer per week te trainen om op termijn (gemiddeld ongeveer na zes weken) resultaten te merken.

Wat zijn de voor- en nadelen van thuis benen trainen?

Als je ervoor kiest om thuis te trainen ben je niet gebonden aan de openingstijden van een sportschool, je hoeft er niet je huis voor uit en het bespaart uiteraard geld.

Wat eventueel in je nadeel kan werken is het ontbreken van een stok achter de deur. Je moet jezelf elke keer motiveren om aan de slag te gaan, dus beschikken over voldoende discipline. Een duidelijk plan van aanpak is erg belangrijk om het thuis trainen vol te houden.

Je mist natuurlijk wel professionele begeleiding, dus je moet je vooraf goed verdiepen in de juiste manier om te trainen. Vooral als beginner is enige begeleiding wenselijk. Wees je er bovendien van bewust dat je fitness schema ook rekening moet houden met je doelen en je  fysieke gesteldheid.

Loop ik meer kans op blessures als ik thuis ga trainen?

Thuis trainen hoeft geen blessures op te leveren. Maar het is natuurlijk van groot belang om op een verantwoorde manier te trainen. Mensen die vaak het uiterste van henzelf vergen en hun grenzen opzoeken zijn soms geneigd om signalen van het lichaam te negeren. Uiteindelijk kan dat wel leiden tot blessures of overtraining.

Beenspieren trainen met een personal trainer

Natuurlijk heeft niet iedereen de mogelijkheid om thuis beenspieren te trainen. Train je liever met een personal trainer? Dan kun je bij Personal Fitness Nederland terecht. Onze ervaren en gekwalificeerde trainers helpen jou om persoonlijke doelen te bereiken. Het unieke van onze personal trainingen is dat wij met 100% resultaat garantie werken!

Je kunt er bij ons ook voor kiezen om te trainen met een personal trainer aan huis. Je hoeft de deur dan niet uit om toch onder professionele begeleiding te trainen.

Neem via onderstaand formulier contact met ons op, wij nodigen je graag uit voor een introductie bij één van onze vestigingen bij jou in de buurt!

  • * velden zijn verplicht.

Maak kennis met ons door een Gratis Proefweek

Uiteraard zijn wij ons ervan bewust dat je misschien eerst wilt kijken of het bevalt. Vandaar dat wij een gratis proefweek aanbieden. Op deze manier kun je ongedwongen en vrijblijvend kennis maken met één van onze personal trainers. Vul onderstaand formulier compleet in om in contact te komen. Je maakt in deze week o.a. kennis met jouw personal trainer en krijgt een gratis intake met advies én metingen.

Vind jouw vestiging & ontvang een gratis proefweek!

Naar de 80 vestigingen binnen Nederland!

Laat je inspireren

Klantervaringen

Dankzij Personal Fitness Nederland heb ik weer een gezonde levensstijl en zijn mijn klachten verdwenen!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Mijn lichamelijke klachten zijn helemaal verdwenen en ik voel me weer topfit!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Ik ben weer fit, sterk, energiek en heb een compleet nieuwe levensstijl dankzij Personal Fitness Nederland!

lees meer klantervaringen

Onze Awards

De personal trainers van Personal Fitness Nederland hebben vier jaar op rij de Beste Personal Trainer Award gewonnen!

Best personal trainer awards

Tevredenheid Personal Fitness Nederland

Dit cijfer is gebaseerd op beoordeling van onze leden, die hun ervaring hebben gedeeld.

9,2
Sitemap Cookies Privacy Disclaimer Informatiecentrum