Al meer dan 19.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Dit is waarom hardlopen helpt tegen stress

Dit is waarom hardlopen helpt tegen stress

Misschien heb je er al wel eens eerder van gehoord: hardlopen is een goed medicijn tegen stress. Maar waarom is het zo goed voor je? En hoe werkt dit precies? Wij leggen het aan je uit, zodat je vandaag nog kunt beginnen met het verminderen van je stress.

Iedereen heeft wel eens last van stress. Je staat onder druk, ervaart spanning of raakt snel geïrriteerd. Wanneer stress langdurig aan blijft houden, kun je verschillende klachten ontwikkelen. Daarom is het van groot belang om wat aan je stress te doen, door te gaan hardlopen bijvoorbeeld. Wil je weten wat de symptomen van stress zijn en hoe hardlopen je helpt met het verwerken ervan? Lees dan snel verder.

Stress- en gelukshormoon

Slapeloosheid, hartkloppingen, vermoeidheid of oorsuizen. Het zijn allemaal lichamelijke klachten die stress met zich meebrengt. Maar ook mentale klachten als piekeren, vergeetachtigheid, nergens zin in hebben, concentratieproblemen en angst- en paniek-aanvallen zijn kenmerkende symptomen van stress. Maar hoe worden deze symptomen ontwikkeld?

Wanneer je langdurig stress ervaart, maakt je lichaam cortisol aan, ook wel bekend als het stresshormoon. Het hormoon endorfine, ook wel het gelukshormoon genoemd, gaat cortisol juist tegen. Dit stofje ontwikkel je onder andere tijdens matig intensieve inspannen, zoals hardlopen bijvoorbeeld.

Hardlopen tegen stress

Hardlopen maakt niet alleen endorfine aan, maar ook neurotransmitters. Deze werken stres verlagend. En het goede nieuws is dat uren hardlopen tegen de stress niet hoeft. Een training van een half uur is al ruim voldoende om je beter te voelen. Daarnaast ben je in de buitenlucht waardoor je extra vitamine D binnenkrijgt. Ook kun je tijdens het hardlopen even je zinnen verzetten, waardoor je de stress even vergeet. Houd daarbij een rustig tempo aan en neem geen horloge of telefoon mee. Pak echt even een momentje voor jezelf.

Een aantal andere tips kunnen ook helpen met de spanningen die je ervaart. Ga bijvoorbeeld op tijd naar bed, en kom iedere dag rond hetzelfde tijdstip weer uit bed. Zo breng je jezelf in een bepaald ritme, waardoor je de dagen goed doorkomt. Blijf daarnaast gezond eten en drink geen tot weinig alcohol. Deze maatregelen houden je fit en verminderen stress, zeker wanneer je ze combineert met hardlopen.

Eén van de meest belangrijke tips die we je mee kunnen geven is het implementeren van ontspanning. Ontspanning onderbreekt namelijk de stresscirkel die je ervaart, waardoor je lichaam de tijd krijgt om zich te herstellen. Probeer iedere dag een momentje voor jezelf te vinden. Luister muziek, lees een boek of laat jezelf eens masseren; er zijn allerlei manieren om even tot rust te komen.

Samen je stress verminderen

Heb je last van stress, maar lukt het je niet om dit eigenhandig te verminderen door bijvoorbeeld hardlopen of andere manieren? De professionals van Personal Fitness Nederland staan altijd voor je klaar. Daarom bieden we je nu ook een gratis en vrijblijvende proefweek aan van ons Fit for Life-programma. Binnen dit programma ga je samen met een personal trainer, voedingsadviseur en mental coach de strijd aan tegen stress. Zodat jij je uiteindelijk fitter voelt en beter in je vel zit. Heb je interesse of wil je meer informatie? Meld je dan nu aan.

Gratis Proefweek

Ontdek door coaching hoe hardlopen tegen stress werkt

Stress kan hardnekkige uitwerkingen hebben op ieders leven. Door te werken met een coach van Personal Fitness Nederland ontdek je hoe hardlopen tegen stress kan werken, zodat je meer ontspannen kunt leven. In een persoonlijk Leefstijl Programma kun je tegen stress hardlopen om zo te ontladen na een gespannen dag op het werk. Samen wordt gekeken welke fysieke bewegingen de beste resultaten zullen behalen. Er wordt gewerkt aan gestelde doelen, om zo gezondheid te bevorderen en een gelukkig leven te herwinnen. Wil je fysieke of mentale klachten verminderen? Ga dan in gesprek over hoe hardlopen tegen stress kan bijdragen aan lichamelijk herstel in conditie.

Hardlopen bij stress en spanningen

Bij Personal Fitness Nederland wordt de Fit for Life methode gehanteerd, die support biedt bij het behalen van doelstellingen en het verbeteren van algehele gezondheid. Een onderdeel hiervan is hardlopen tegen stress, waarbij fysieke inspanning helpt bij het reduceren van stress. Jouw coach doet echter nog veel meer en hanteert een drietal pijlers voor optimaal resultaat:

  • Voeding
  • Beweging
  • Mindset en Coaching

Tegen stress hardlopen

Naast het hardlopen tegen stress ontvang je ook adviezen rondom voeding en wordt er gewerkt aan een positieve mindset. Ook zo maakt stress minder kans. Met de juiste coaching op gebied van fysiek en mentaal vlak kun je straks de wereld aan. Je kunt in zo’n 80 verschillende locaties in Nederland coaching ontvangen, waarbij jouw coach je helpt om te hardlopen bij stress voor verbeterde levenskwaliteit.

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Facebook
Twitter
LinkedIn
10
6 dagen geleden
Studio Hoogezand-Sappemeer
10
19 september 2022
Studio Oegstgeest

Meer over dit onderwerp

Sporten in de ochtend; zelfs als je geen vroege vogel bent
Sporten tijdens zwangerschap: ja! 5 adviezen om verantwoord te blijven bewegen
Het aanbod van sporten in groepsverband

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen