Al meer dan 19.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Glutenvrij dieet

Glutenvrij dieet

De afgelopen jaren kiezen steeds meer mensen voor een glutenvrij dieet. Wat dat inhoudt en waar zo’n dieet goed voor is, vertellen we je graag in deze tekst.

Wat is gluten?

Gluten is een groep eiwitten die van nature voorkomt in sommige granen. Producten die van die granen gemaakt worden, bevatten dus ook gluten. Brood bijvoorbeeld, en koek, gebak, crackers en pasta. In bindmiddelen zit ook vaak gluten en dat wordt dan weer gebruikt in soep, sauzen en bewerkte vleeswaren, zoals gehakt.

Coeliakie of glutensensitiviteit?

Mensen met de auto-immuunziekte coeliakie verdragen echt geen gluten. Als je coeliakie hebt en je eet gluten, dan ontstaan er ontstekingen in je dunne darm. Daardoor kun je last krijgen van hun maag en darmen, maar depressie, bloedarmoede en botontkalking zijn ook symptomen van coeliakie. Om vast te kunnen stellen of je coeliakie hebt, moet een arts een stukje weefsel uit je darmen afnemen, een biopt. Blijkt uit het biopt niet dat je coeliakie hebt, maar heb je wel dezelfde verschijnselen en voel je je beter als je gluten laat staan? Dan heb je waarschijnlijk glutensensitiviteit.

Is een glutenvrij dieet gezond?

Heb je coeliakie, dan kun je heel heftig reageren op gluten. Daarom is het beter om gluten zo veel mogelijk te vermijden. Ook met glutensensitiviteit kun je beter niet te veel gluten eten. Heb je geen coeliakie of glutensensitiviteit? Dan is een glutenvrij dieet niet per se gezond. In granen zitten namelijk heel belangrijke bouwstoffen die je lichaam nodig heeft om normaal te functioneren. Laat je granen zomaar staan, dan kun je een tekort aan vitamine B en E en aan ijzer krijgen. En hoewel je tegenwoordig veel glutenvrije producten in de supermarkten kunt vinden, zijn deze niet allemaal even gezond. Ze bevatten vaak meer vet, suiker en zout dan normale producten. Stap dus niet zomaar over op een glutenvrij dieet.

Glutenvrij

Omdat gluten een allergeen is, een stof waar je allergisch op kunt reageren, staat op de meeste voorverpakte producten of er gluten in zit of niet. Als een product geen gluten bevat, dan staat er glutenvrij op of een graantekentje met een schuine streep erdoor. Als er minder dan 20 milligram gluten in een product zit, mag het glutenvrij heten. Zulke kleine hoeveelheden zijn ook voor mensen met coeliakie of glutensensitiviteit veilig.

Hoe kun je zien of iets gluten bevat?

Producenten hoeven niet specifiek te vermelden dat een product gluten bevat. Ze moeten wel de granen die gluten bevatten vermelden. Deze ingrediënten moeten in hoofdletters of dikgedrukt in de ingrediëntenlijst staan. De volgende glutenbevattende granen moeten op die manier op de verpakking vermeld worden:

  • Tarwe
  • Spelt
  • Khorasantarwe of kamut
  • Rogge
  • Gerst
  • Haver
  • Alle niet bewerkte vleessoorten
  • Alle niet bewerkte vissen en schaaldieren
  • Eieren
  • Zuivel
  • Groenten
  • Fruit
  • Peulvruchten zoals linzen, bonen en pinda’s
  • Noten
  • Knolgewassen, zoals aardappelen en zoete aardappel
  • Vetten, zoals olijfolie, avocado-olie, roomboter en kokosolie
  • Kruiden en specerijen, wees wel voorzichtig met kruidenmixen
  • Glutenvrije granen, zoals quinoa, rijst, mais, lijnzaad, gierst, sorghum, tapioca, boekweit, teff, amarant en haver. Let er bij haver, quinoa en boekweit op of er op het etiket staat of het glutenvrij is.

Hulp nodig?

Moet jij een glutenvrij dieet volgen en wil je daar graag wat hulp bij? Onze voedingsdeskundigen helpen je graag. Maak dan hier een afspraak met de personal coach van de dichtstbijzijnde vestiging. Ook kan de coach je alles vertellen over de gratis proefweek waar je geheel vrijblijvend gebruik van mag maken.

Gratis Proefweek

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer over dit onderwerp

Sporten in de ochtend; zelfs als je geen vroege vogel bent
Sporten tijdens zwangerschap: ja! 5 adviezen om verantwoord te blijven bewegen
Het aanbod van sporten in groepsverband

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen