Al meer dan 24.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Sporten met verkoudheid, kan dat wel?

diëten vijf soorten

Je kunt zeker sporten met verkoudheid, al kan dit je een benauwd gevoel geven. Met verkoudheid sporten kan ervoor zorgen dat je alle oefeningen niet even zorgvuldig kunt uitvoeren, juist omdat je minder zuurstof kunt inademen. Bij Personal Fitness Nederland kun je voor sporten met verkoudheid tips verwachten om alsnog een goede training te volbrengen.

Onze coaches zijn van de menselijke fysiologie op de hoogte en weten wat mogelijk is als je gaat sporten met verkoudheid. Gerichte oefeningen waarbij je wel je spieren traint, zonder te veel inspanning, gaan jou helpen alsnog een effectieve training te hebben. Als je start met ons Leefstijl Programma kun je bovendien werken aan een gezonde leefstijl, waardoor sporten met verkoudheid minder vaak voorkomt.

Wil jij:

  • Fitter, strakker en sterker worden, waardoor je je weerstand vergroot
  • Voedingsschema op maat
  • Persoonlijke en leuke trainingen die afgestemd zijn op jou
  • Tegen het scherpste tarief uit de regio

Meld je dan aan voor een gratis adviesgesprek.

Gratis Adviesgesprek

Meer weten over sporten met een verkoudheid? Lees dan verder onder de afbeelding.

Sporten met verkoudheid

Mag je met verkoudheid sporten?

Het antwoord is ja. Als je wat milde verkoudheidssymptomen hebt, zoals een verstopte neus, lichte keelpijn of een lichte hoes, luister dan naar je lichaam en doe het indien nodig wat rustiger aan. Je kunt je namelijk wat sneller zwak, uitgeput of duizelig voelen tijdens het sporten als je verkouden bent.

Verlaag de intensiteit en duur van je training

Om sneller van je verkoudheid af te komen, en weer volledig te kunnen sporten, is het beter om je lichaam de rust te geven die het nodig heeft om te herstellen. Dat betekent uiteraard niet dat je moet stoppen met sporten. Je kunt gewoon door gaan, maar verlaag de intensiteit en / of duur van je training. Zo houd je lichaam energie over, naast het herstellen van je work-out, om de verkoudheid te bestrijden. Je kunt minder hard gaan lopen, de afstand verkleinen of bijvoorbeeld kiezen om te gaan wandelen in plaats van hard te lopen. Zorg ieder geval dat je blijft bewegen, zodat je spieren fit blijven en je bloedsomloop gestimuleerd blijft. Op deze manier belast je je immuunsysteem een stuk minder.

Drink voldoende en zorg ervoor dat je gehydrateerd blijft

Hydratatie zorgt ervoor dat je niet uitdroogt en dat afval stoffen makkelijker afgevoerd kunnen worden uit je lichaam. Op deze manier herstel je sneller van een verkoudheid. Verminder gebruik van koffie, alcohol en zwarte thee. Deze dranken zorgen er juist voor dat je sneller uitdroogt. Zeker als je gaat sporten met een verkoudheid is extra goed drinken van belang.

Wanneer stoppen met sporten tijdens een verkoudheid

Wordt de verkoudheid alleen maar erger? Of krijg je griep, hoge koorts of ernstige vermoeidheid? Stop dan met sporten en zorg ervoor dat je lichaam de tijd heeft om beter te worden. Deze symptomen zijn namelijk signalen van je lichaam dat het rust nodig heeft en eerst de ziektekiemen uit je lichaam moet bestrijden. Dit kost je lichaam een hoop energie. Ga je dan toch sporten? Dan heeft je lichaam minder energie om ”het gevecht” met de ziektekiemen aan te gaan. Waardoor je minder snel herstelt of langdurig ziek blijft. Op deze manier duurt het langer om te sporten zonder verkoudheid.

Het belang van een goede weerstand

Een goede weerstand kan ervoor zorgen dat je minder snel verkouden raakt. Dit doe je door ervoor te zorgen dat je gezond eet, genoeg beweeg en een positieve mindset hebt. Wil je hier graag ondersteuning bij krijgen? Met onze Fit for Life methode doorlopen wij de volgende drie pijlers aan:

  • Voeding
  • Fysiek bewegen
  • Mentale mindset

Om jouw lichaam weer in balans te krijgen en je weerstand te verhogen.

Wil jij:

  • Fitter, strakker en sterker worden, waardoor je je weerstand vergroot
  • Voedingsschema op maat
  • Persoonlijke en leuke trainingen die afgestemd zijn op jou
  • Tegen het scherpste tarief uit de regio

Meld je dan aan voor een gratis proefweek via onderstaand formulier.

Inschrijfformulier gratis proefweek

Lees meer

geschreven door

Jos Vermeer
Jos Vermeer
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Facebook
Twitter
LinkedIn
Klantverhaal Roos
10
20 februari 2024
Studio Sneek

Meer over dit onderwerp

Gelukkig gezin op de bank

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen