Al meer dan 19.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Wat is mijn ideale gewicht

Wat is mijn ideale gewicht?

Ben ik te zwaar? Wat is mijn ideale gewicht? Wat is een gezond gewicht? Te zwaar of te licht, te dik of te dun; geen onderwerp is zo veelbesproken als het ons eigen gewicht. Te zwaar zijn is niet gezond en kan tot zaken als diabetes, hart- en vaatziekten of gewrichtspijnen leiden.

Ook ondergewicht trekt een wissel op je gezondheid. Daarom is het van belang te weten wat jouw ideale gewicht is. Zo kun je aan de hand van sport- en eetschema’s jouw kilo’s beïnvloeden en de gezondste, fitste versie van jezelf worden.

Wil je jouw ideale gewicht weten? Bereken je BMI

We zien allemaal dingen aan onszelf die we minder mooi vinden of anders zouden willen. Dus waar het om een ideaal, gezond gewicht gaat, is een objectieve berekening nodig. Die is er, bijvoorbeeld in de vorm van de Body Mass Index (BMI). Samen met jouw middelomtrek geeft het een indicatie van het gewicht waarnaar je zou moeten streven.

Een ideaal gewicht, ondergewicht of overgewicht

De Body Mass Index is de meest gebruikte maat waar het om een gezond gewicht gaat. Er zijn online de nodige calculators te vinden, maar het komt neer op een eenvoudige rekensom. Je deelt jouw lichaamsgewicht (in kilogrammen) door jouw lengte in het kwadraat (in meters). Ben je 1,67 meter en weeg je 89 kilo bijvoorbeeld, dan is jouw BMI dus 89 : (1,67 x 1,67) = 31,9. Volgens de officiële definitie is er sprake van overgewicht bij een BMI tussen de 25 en 30 en boven de 30 gaat het om zwaar overgewicht. Ondergewicht is aan de orde bij een BMI lager dan 18,5. En… hoe zit het bij jou: ben je te zwaar, te licht? Of zit je juist op jouw ideale gewicht?

Voer ook een middelomtrekmeting uit

Niet alleen jouw BMI is van belang als het om je gezondheid gaat, ook de plekken waar jouw lichaam vet opslaat zeggen iets over je situatie. Veel buikvet bijvoorbeeld, betekent een verhoogde kans op onder meer een hoge bloeddruk, diabetes type 2, dementie en hart- en vaatziekten. Buikvet heeft nadeligere effecten op je gezondheid dan bil-, arm- of heupvet.

Om een compleet beeld te krijgen, is het dus van belang om jouw BMI naast de uitkomsten van een middelomtrekmeting te leggen. Het enige wat je nodig hebt is een flexibel meetlint. Plaats het lint tussen de onderkant van je onderste rib en de bovenkant van je bekken. Adem uit en lees vervolgens jouw middelomtrek af. Een gezond aantal centimeters voor mannen ligt tussen de 79 en 94 centimeter. Bij vrouwen is dat tussen de 68 en 80 centimeter. Zit je boven of onder de ideale omtrek, dan is het aan te raden om daarmee aan de slag te gaan…

BMI + middelomtrek = onder-, over- of een gezond gewicht

Meestal zijn de BMI en middelomtrek met elkaar in overeenstemming en geven ze beide onder-, over- of een gezond gewicht aan. Als dat niet het geval is, raden we aan om vooral naar jouw middelomtrek te kijken. Die houdt immers rekening met de gezondheidsrisico’s van veel buikvet.

Iemand die aan bodybuilding doet, kan door het gewicht van zijn of haar spieren overigens een hoge BMI-score hebben, terwijl de middelomtrek gezond is. In zo’n geval kan een huidplooimeting uitkomst bieden.

Te licht of te zwaar? Laat ons je helpen!

Heb jij je eigen BMI en middel onder de loep genomen en ben jij te licht of te zwaar? Wij kunnen je helpen jouw ideale gewicht te bereiken! Sporten is immers één van de oplossingen voor een teveel aan vet of een tekort aan spiermassa.

Vul hier ons contactformulier in en wij bellen jou binnen 1 werkdag op om jouw vragen te beantwoorden en je uit te leggen hoe wij jou kunnen helpen. Ook kan de coach van de dichtstbijzijnde vestiging een afspraak met je inplannen en je alles vertellen over de gratis proefweek waar je geheel vrijblijvend gebruik van mag maken.

Waar wacht je nog op? Zet vandaag de stap naar jouw ideale gewicht!

Gratis Proefweek

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer over dit onderwerp

Sporten in de ochtend; zelfs als je geen vroege vogel bent
Sporten tijdens zwangerschap: ja! 5 adviezen om verantwoord te blijven bewegen
Het aanbod van sporten in groepsverband

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen