Afvallen door sporten

De kogel is bíjna door de spreekwoordelijke kerk; je denkt erover om te gaan sporten in de strijd tegen die vervelende extra kilo’s. Wij kunnen zo’n voornemen alleen maar aanmoedigen, aangezien bewegen niet alleen gezond is; een actieve levensstijl is ook de key bij het verliezen van overtollig vet. Of je nu een kilo of 2 kwijt wil of een veelvoud ervan; bewegen is het antwoord. Lees hier dus alles over afvallen door sporten. 
 

Sporten en afvallen

Het besluit om te gaan sporten kan door verschillende zaken ingegeven zijn; je wilt je fitter voelen, je conditie verbeteren, je energie kwijt kunnen, een betere nachtrust, spieren kweken of afvallen. Is het jou specifiek om dat laatste te doen? Houd je dan aan een paar basisregels. Ze zijn op slechts één hand te tellen, maar maken wel dat je écht resultaat zult zien. Want dat is toch wat we uiteindelijk allemáál willen; voelen en zien waarvoor we ons steeds in het zweet werken…

De basisprincipes zijn als volgt:

  • doe aan krachttraining;
  • blijf je lichaam uitdagen;
  • daag ook je hart uit;
  • bewaak je rustmomenten;
  • neem je voeding en eetgewoonten onder de loep
     

De basisprincipes voor afvallen

Dat lijstje met 5 basisprincipes is natuurlijk leuk en aardig, maar ’t klinkt allemaal vrij algemeen. Omdat het vaak motiverender werkt als je niet alleen weet wát je moet doen, maar ook weet waaróm, leggen we je uit waarom die genoemde basisprincipes zo belangrijk zijn.

Aan krachttraining doen is de eerste. Want je uren per week uitsloven op de crosstrainer is goed voor je conditie en gezondheid, maar werkt niet optimaal als afvallen je doel is. Je verbruikt immers relatief weinig energie en het levert je amper extra spiermassa op. Zonde van je tijd dus, als je sport om af te vallen. Beter kun je je aan krachttraining gaan wijden. Zo vergroot je jouw spiermassa en zorg je er dus voor dat je – zelfs in rust – meer calorieën verbrandt. Daarbij zal je figuur verbeteren zodra vet plaatsmaakt voor spieren. Begin met krachttraining, dus!
 

Hart en lijf uitdagen

Hanteer jij een bepaalde routine in jouw work-out? Of het nu om het rondje tijdens jouw dagelijkse wandeling gaat of om steeds diezelfde oefeningen tijdens het sporten; stop met voorspelbare routines als je wilt afvallen! Want je spieren raken gewend aan die specifieke belasting en worden niet meer uitgedaagd. Liever varieer je steeds en geef je je lijf daarmee zo nu en dan een ‘oplawaai’. Het stimuleert je spieren en maakt dat je lichaam steeds een tandje bij moet zetten. Dan ga je pas écht afvallen!

En je kent ze wel; mensen die ellenlange trainingssessies houden wanneer ze eenmaal in een sportstudio zijn aanbeland. Als ik er dan tóch ben, hoor je ze denken…, maar ze nemen er wel uitgebreid de tijd voor. Wat er dan vaak gebeurt, is dat ze veel lichte oefeningen uitvoeren, met vele herhalingen en evenzoveel rust tussendoor. Veel effectiever is het om je sessie qua tijd beperkt te houden en in hoog tempo te trainen. Want bij een hoge hartslag zal ook je vetverbranding vergroten. Én je kunt rekenen op een stevig afterburn-effect, want hoe hoger je hartslag tijdens het sporten was, des te langer blijven je spieren na afloop calorieën verbranden. Let wel: er is een verschil tussen ‘hoog’ en ‘gevaarlijk hoog’.
 

Rust en voeding

Niet tijdens, maar ná het sporten neemt jouw spiermassa toe; je spieren worden pas in rust opgebouwd. Het is dan ook van belang om die rust te nemen. Ga dus niet iedere dag dezelfde spieren trainen. En zorg dat je voldoende slaap krijgt. Dat laatste niet alleen om bij te komen, maar ook om het risico op te veel eten in te perken. Er bestaat immers een verband tussen slaaptekort en overeten.

Ook voeding is van belang bij het wanneer je sport om af te vallen. Zo helpen eiwitten goed bij spierherstel. Neem na je training dus wat kwark. Dan hebben je spieren volop herstelmogelijkheden en zullen ze groeien, hetgeen het afvallen ten goede komt. Maar gezonde eetgewoonten zijn ook belangrijk om je calorie-inname te beperken.
 

Afvallen door sporten

Ook wanneer je alle tips in acht neemt, kan het zijn dat je jouw inspanningen niet meteen op de weegschaal terugziet. Zo betekenen extra spieren bijvoorbeeld extra gewicht, terwijl je juist zo goed bezig bent. Maar krachttraining maakt wel dag je figuur verbetert. En jouw vetverbranding wordt op termijn door die spiergroei versneld. Houd dat dus in gedachten als je op de weegschaal staat.

Heb jij vragen over de combinatie van sporten en afvallen? Schroom dan niet om een van onze trainers in onze studio’s om hulp te vragen. Zij helpen je graag bij het verwezenlijken van jouw doel.

  • * velden zijn verplicht.

Maak kennis met ons door een Gratis Proefweek

Uiteraard zijn wij ons ervan bewust dat je misschien eerst wilt kijken of het bevalt. Vandaar dat wij een gratis proefweek aanbieden. Op deze manier kun je ongedwongen en vrijblijvend kennis maken met één van onze personal trainers. Vul onderstaand formulier compleet in om in contact te komen. Je maakt in deze week o.a. kennis met jouw personal trainer en krijgt een gratis intake met advies én metingen.

Vind jouw vestiging & ontvang een gratis proefweek!

Naar de 80 vestigingen binnen Nederland!

Laat je inspireren

Klantervaringen

Dankzij Personal Fitness Nederland heb ik weer een gezonde levensstijl en zijn mijn klachten verdwenen!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Mijn lichamelijke klachten zijn helemaal verdwenen en ik voel me weer topfit!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Ik ben weer fit, sterk, energiek en heb een compleet nieuwe levensstijl dankzij Personal Fitness Nederland!

lees meer klantervaringen

Onze Awards

De personal trainers van Personal Fitness Nederland hebben vier jaar op rij de Beste Personal Trainer Award gewonnen!

Best personal trainer awards

Tevredenheid Personal Fitness Nederland

Dit cijfer is gebaseerd op beoordeling van onze leden, die hun ervaring hebben gedeeld.

9,2
Sitemap Cookies Privacy Disclaimer Informatiecentrum