Al meer dan 17.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

4 tips om bij vermoeidheid tóch te gaan sporten

4 tips om bij vermoeidheid tóch te gaan sporten

Een hoge werkdruk, een overvolle agenda, een tegen­stribbelende computer en een continue stroom van binnenkomende e-mails en social media-berichten; geen wonder dat je aan het eind van de dag vermoeid bent. Geestelijk vermoeid, welteverstaan. En laat nou juist dát roet in het eten kunnen gooien als het om sportprestaties gaat. Het is belangrijk om je discipline op peil te houden, want door te sporten transformeer je van een vermoeide versie van jezelf in een opgebloeide variant. Over het hoe, wat en waarom vertellen we je alles. Lees dus snel verder!

Van vermoeid naar opgebloeid

Na een lange werkdag mag je dan misschien niet fysiek uitgeput zijn, geeste­lijk ben je dat wel. En dat zorgt voor een vermoeid gevoel. Je brein heeft gedurende de dag aan de lopende band beslissingen moeten nemen. Dat kost energie; veel energie. De vol­gende 6 tips helpen je om zelfs op de men­taal uitputtende dagen gedisciplineerd te blijven trainen. Want dat je er na afloop van opknapt, staat als een paal boven water! En dat gunnen we jou.

✔️ Tip 1: Een regelmatig voedingspatroon is het halve werk
Wanneer je slecht en te weinig eet, daalt je energiepeil. Dit resulteert in vermoeidheidsklachten. Je hebt te weinig energie om je werkzaamheden uit te voeren en voelt je na een werkdag futloos en moe. Dat willen we natuurlijk voorkomen! Hoe je dat doet? Dat is heel eenvoudig: eet op regelmatige tijdstippen. Plan je voeding in en zet hiervoor meldingen aan als reminder. Eten op vaste momenten leidt ertoe dat je energieker bent als je werkt én erna. En dat kan je wel gebruiken als er ’s avonds nog een work-out op de planning staat!

✔️ Tip 2: Trek bij thuiskomst je sportoutfit al aan
Ben je klaar met werken? Trek dan direct je sportkledij aan. Zo maak je de drempel om daadwerkelijk te beginnen minder hoog. Je hebt je kleding al aan, dus voor smoesjes is geen ruimte meer. Dus ga lekker kokkerellen en zorg dat je een goede bodem legt voor je aan jouw work-out begint. Eenmaal gegeten dan is het de hoogste tijd om aan de slag te gaan!

✔️ Tip 3: Sport samen
Als het gaat om sporten; omring jezelf met mensen. Het is een goede stok achter de deur als je motivatie even ver te zoeken is. Heb jij geen zin? Dan motiveert jouw sportmaatje jou immers. En andersom. Je kunt bijvoorbeeld in een groepje gaan hardlopen, samen met een vriend(in) personal training volgen of je met anderen inschrijven voor een competitie waarbij de wedstrijd niet door kan gaan als jij of een van je teamgenoten niet op komt dagen.

✔️ Tip 4: Houd je voortgang bij
Niets is zo motiverend als zien dat je progressie boekt. Veel mensen vergeten echter om hun prestaties te noteren of ergens op te slaan. Zij hebben dan ook geen idee hoe het nu eigenlijk zit met hun conditie, spieropbouw, kracht en energie. Zonde! Zorg er dus voor dat je je resultaten noteert. Zo heb je altijd inzicht in je progressie per week, maand en jaar en de snelheid waarmee je vooruitgang boekt. Geloof ons: dát is een partijtje motiverend!

Wat werkt voor jou motiverend?

Vermoeidheid kan als een gemakkelijke uitvlucht worden gebruikt om niet te gaan sporten. Daarom deelden we een aantal tips uit onze koker die je helpen om jezelf te motiveren. Ook al ben je moe, geestelijk uitgeput, heb je geen zin of is het al laat. Welke van onze tips voor je werkt? Het verschilt per persoon. Probeer ze daarom stuk voor stuk uit en bepaal zelf wat jou helpt. Het is écht de moeite waard, want door te sporten transformeer je in no-time van vermoeid naar opgebloeid. Je knapt er namelijk echt van op en het helpt om je hoofd leeg te maken. Wij willen heel graag dat ook jij dat gevoel ervaart… Veel succes dus!

Gratis proefweek!

Wil jij werken aan een gezonde en vitale levenstijl, maar heb jij een stok achter de deur nodig? Dan staan onze coaches voor je klaar! Neem vrijblijvend contact met ons op en dan zal de personal coach van de dichtstbijzijnde vestiging contact met je opnemen over onze gratis en vrijblijvende proefweek met advies én metingen.

Gratis Proefweek

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Meer over dit onderwerp

Zo blijf jij fysiek en mentaal fit! 
Personal training, voedingsadvies en mindset coaching
Beweging, gezonde voeding en de juiste mindset met je eigen personal coach

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen