Al meer dan 19.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Stemmingswisselingen, wat doe je eraan?

Stemmingswisselingen, wat doe je eraan?

Heb jij last van stemmingswisselingen? Het ene moment geniet je van een kopje koffie, een fijn muziekje, het zonnetje dat door het raam naar binnen schijnt, en het volgende moment word je hartstikke boos om… tsja, om niets eigenlijk. Het is voor jezelf vervelend om last te hebben van stemmingswisselingen, maar voor je omgeving natuurlijk ook. Ze weten nooit precies wat ze nu wel of niet kunnen zeggen of doen zonder dat jouw humeur ineens omslaat. En daar kun jij je dan ook weer rot over voelen.

Oorzaken stemmingswisselingen

Iedereen kan er weleens last van hebben, maar als stemmingswisselingen lang aan houden, kunnen ze toch heel lastig worden. Dan wil je er graag iets aan doen. Om te weten wat je ertegen kunt doen, is het belangrijk om te weten waar jouw stemmingswisselingen vandaan komen. Er zijn namelijk nogal wat mogelijke oorzaken. We benoemen ze hieronder.

Hormonen

Hormonen zijn misschien wel de bekendste boosdoeners als het gaat om stemmingswisselingen. Als je hormoonhuishouding verandert, heb je vaker last van moodswings. Dat gebeurt in de puberteit en voor vrouwen ook nog rondom hun menstruatie, tijdens de zwangerschap, bevalling en borstvoeding en rondom de menopauze. Deze moodswings gaan uiteindelijk vanzelf over, maar dat kan een behoorlijke tijd duren. In de tussentijd kunnen de tips onderaan dit artikel je helpen om minder last van je wisselende humeur te hebben.

Psychische aandoeningen

Er zijn verschillende psychische aandoeningen waar stemmingswisselingen een symptoom van zijn. Een bipolaire stoornis en borderline bijvoorbeeld, maar ook ADHD, schizofrenie en depressie. Als je vermoedt dat een psychische aandoening de oorzaak is van je stemmingswisselingen, ga dan naar je huisarts.

Lichamelijke aandoeningen

Ook lichamelijke aandoeningen kunnen stemmingswisselingen veroorzaken, zoals fibromyalgie en verschillende neurologische aandoeningen. Als je het idee hebt dat jouw stemmingswisselingen weleens een lichamelijke oorzaak zouden kunnen hebben, ga dan zeker even naar je huisarts.

Medicijnen en stemmingswisselingen

Bètablokkers (voor een lagere bloeddruk) en corticosteroïden (tegen ontstekingen) kunnen ook stemmingswisselingen veroorzaken. Als je denkt dat jouw moodswings een bijwerking van je medicijnen zijn, ga dan naar je arts. Mogelijk heeft hij of zij een oplossing voor je.

Invloed van drugs en alcohol op stemmingswisselingen

Dit is een no brainer. Drugs en alcohol beïnvloeden je stemming. Lukt het je niet zelfstandig om alcohol en drugs te laten staan? Ga dan naar je huisarts of naar een hulpverlener die gespecialiseerd is in verslavingszorg.

Invloed van voeding op stemmingswisselingen

Cafeïne en suiker kunnen bij sommige mensen stemmingswisselingen veroorzaken. Het kan angstgevoelens en nervositeit veroorzaken en je kunt er een opgejaagd gevoel van krijgen. Als je last hebt van stemmingswisselingen, kun je dus eens kijken of het helpt om te minderen met cafeïne en suiker.

Stemmingswisselingen en slaapgebrek

Slaapgebrek kan ook je stemming beïnvloeden. Zorg er dus voor dat je voldoende slaapt. Hoeveel slaap je nodig hebt, verschilt per persoon. Als je ’s ochtends uitgerust wakker wordt, heb je genoeg geslapen.

Stemmingswisselingen en stress

Wanneer je veel of langdurig last hebt van stress, dan kan dit stemmingswisselingen veroorzaken. Het liefst neem je natuurlijk de oorzaak van de stress weg, maar als dat niet lukt, kun je proberen meer te ontspannen. Doe dingen die je leuk vindt, mediteer of doe regelmatig een ontspanningsoefening.

Tips tegen stemmingswisselingen

Bij de mogelijke oorzaken gaven we je ook al wat tips om je stemmingswisselingen tegen te gaan. We zetten ze nog even voor je op een rijtje:

  • Sluit lichamelijke oorzaken uit
  • Ga naar een arts als je denkt dat een psychische aandoening je moodswings veroorzaakt.
  • Ga ook naar een arts als je denkt dat je wisselende humeur een bijwerking van medicijnen is.
  • Laat drugs, alcohol, suiker en cafeïne staan.
  • Eet gezond
  • Zorg voor voldoende slaap.
  • Als je stemmingswisselingen veroorzaakt worden door stress, probeer dan de oorzaak van die stress weg te nemen.
  • Breng zo veel mogelijk structuur aan in je dag, dat geeft rust.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging, ga lekker wandelen of fietsen.
  • Mediteer of doe ontspanningsoefeningen.
  • Doe dingen die je leuk vindt.
  • Praat er vooral over met de mensen om je heen.
  • ​Wees een beetje lief voor jezelf, vraag nu niet het uiterste van jezelf.

Wat kun je doen bij stemmingswisselingen?

Voldoende beweging en een gezond voedingspatroon kunnen dus helpen om stemmingswisselingen tegen te gaan. Ons speciale Fit for Life programma kan jou helpen bij het aanpakken van stemmingswisselingen. Ons team van personal trainers, mental coaches en voedingsdeskundigen staat voor je klaar.

Vul hier ons contactformulier in en wij bellen jou binnen 1 werkdag op om jouw vragen te beantwoorden. Ook kan de coach van de dichtstbijzijnde vestiging een afspraak met je inplannen en je alles vertellen over de gratis proefweek waar je geheel vrijblijvend gebruik van mag maken.

Gratis Proefweek

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
9.5
11 juni 2022
Studio Bergen op Zoom

Meer over dit onderwerp

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen