Al meer dan 17.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Sporten met hoofdpijn of migraine

Sporten met hoofdpijn of migraine

Bij Personal Fitness Nederland kun je met behulp van professionele begeleiding ook trainen met hoofdpijn of migraine.

Migraine is een ernstige vorm van hoofdpijn. Mensen kunnen last hebben van misselijkheid en kunnen erg gevoelig zijn voor licht en/of geluid. Een kleinere groep mensen kan ook last hebben van uitvalsverschijnselen.

Als je regelmatig last hebt van hoofdpijn of migraine stem je daar waarschijnlijk je dagelijkse bezigheden al op af. Het kan zijn dat je het sporten daarom vermijdt, maar wist je dat sporten je ook kan helpen bij hoofdpijn of migraine? Sporten kan ervoor zorgen dat de hevigheid van een aanval vermindert, maar het kan er ook voor zorgen dat je minder vaak een aanval krijgt.

Welke sporten zijn het meest geschikt bij hoofdpijn of migraine?

In principe zijn de meeste vormen van sport geschikt voor mensen met hoofdpijn of migraine. Maar er zijn een aantal sporten die je beter kunt vermijden, omdat ze een aanval kunnen uitlokken of verergeren.

Geschikte sporten zijn onder andere:

  • Wandelen
  • Hardlopen
  • Fietsen
  • Zwemmen

Sporten die je beter kunt vermijden zijn:

  • Sprinten
  • Gewichtheffen
  • Sporten op grote diepten zoals duiken
  • Sporten op grote hoogte zoals wintersport

Als je begint met sporten zal je nog niet direct weten hoe je lichaam reageert op bepaalde sportoefeningen. Luister daarom altijd naar je lichaam en kies die oefeningen waar je je het beste bij voelt.

Tips voor het sporten met hoofdpijn of migraine

Een aantal zaken kunnen aanvallen uitlokken of verergeren. Zorg daarom altijd voor een goede voorbereiding.

  • Luister goed naar je lichaam. Bouw de duur en de intensiteit van het sporten op een verantwoorde manier op. Sommige mensen die last hebben van hoofdpijn of migraine voelen zich het beste als ze wat korter sporten. Je kunt dan dus beter elke dag een half uurtje trainen dan een paar keer per week een uur of langer.
  • Als je gevoelig bent voor de invloed van zonlicht, kun je het beste kiezen voor binnen sporten. Dus sporten in een sportschool is dan een goede optie.
  • Drink voldoende. Drinken is altijd belangrijk tijdens het sporten, maar als je last hebt van hoofdpijn of migraine is het nog belangrijker om voldoende gehydrateerd te blijven. Denk hierbij met name aan water drinken. Het drinken van sportdrankjes met cafeïne kan een negatief effect hebben en wordt daarom ook afgeraden.
  • Zorg dat je bloedsuiker op peil blijft, zorg er daarom altijd voor dat je iets voedzaams bij je hebt.

Als je ervoor kiest om te sporten bij Personal Fitness Nederland is het verstandig om je personal trainer op de hoogte stellen van hoofdpijn of migraine. Onze ervaren trainers kunnen je dan op een goede manier adviseren over de juiste oefeningen voor jou.

Maak kennis met Personal Fitness Nederland

Uiteraard zijn we ons ervan bewust dat je misschien eerst wilt kijken of het bevalt. Vandaar dat wij een gratis proefweek aanbieden. Je maakt in deze week o.a. kennis met jouw personal trainer en krijgt een gratis intake met advies én metingen. Op deze manier kun je ongedwongen en vrijblijvend kennis maken met de personal trainer van de dichtstbijzijnde vestiging en ons bewezen Fit for Life programma.

Gratis Proefweek

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
9.5
11 juni 2022
Studio Bergen op Zoom

Meer over dit onderwerp

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen