Al meer dan 19.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Nekklachten door stress: hoe komt het en hoe kom je er vanaf?

Nekklachten door stress: hoe komt het en hoe kom je er vanaf?

Pijn in de nek is helaas een welbekend fenomeen. Het is een zeurende pijn die plots komt opzetten en niet zomaar vertrekt. De pijn straalt soms zelfs uit naar de schouders, rug en armen. Het kan je erg belemmeren in je bewegingen en je nachtrust flink verstoren. De pijn kent verschillende aanleidingen. Maar wist je dat nekklachten in veel gevallen veroorzaakt worden door stress? In dit blog leggen we je uit hoe dit komt. Ook delen we onze kennis over hoe je deze klachten verhelpt. Zodat jij weer vrij kunt bewegen en ’s nachts weer lekker slaapt.

Onderzoek wijst uit dat in 2021 ongeveer 1,2 miljoen mensen te maken kregen met burn-outklachten. Dit zijn klachten als vermoeidheid, stress, slapeloosheid en een opgejaagd gevoel. Dit getal is natuurlijk enorm. Niet zo gek dat stress één van de meest voorkomende oorzaken is bij nekklachten. Maar hoe komt dit toch?

Waarom stress de grote boosdoener is bij nekklachten

Wanneer je stress ervaart, is je lichaam in opperste staat van paraatheid. Hierdoor span je onbewust allerlei spieren aan. Zo ook de spieren in de nek. Wanneer deze spieren een tijdje onder spanning staan ontstaat er een zeurende pijn. Deze pijn straalt in sommige gevallen uit naar de rug, schouders en armen. Voorkomen is in dit geval beter dan genezen. Daarom is het goed om preventief te werk te gaan en de symptomen van stress op tijd te herkennen.

Stress-symptomen

Iedereen heeft wel eens last van stressgevoelens. We kunnen dit onderverdelen in gezonde stress en ongezonde stress:

  • Je lichaam maakt gezonde stress aan om zichzelf optimaal te laten presteren. Je ervaart deze stress bijvoorbeeld wanneer je een examen doet. Of wanneer je een presentatie moet geven. Het is een gevoel van spanning waardoor je brein scherper en alert is. En wanneer je taak voltooid is, kom je weer tot jezelf.
  • Bij ongezonde stress houdt deze spanning langdurig aan. Sommigen krijgen last van lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, misselijkheid, duizelingen, zweetaanvallen of maagklachten. Maar ook cognitieve klachten als concentratie- en geheugenproblemen spelen op. Merk je deze klachten bij jezelf op? Dan is het hoog tijd om een stapje terug te nemen. Deze klachten gaan namelijk niet vanzelf over en nemen naar verloop van tijd alleen maar toe.

Het verlichten van nekklachten door stress

Het is niet verstandig lang rond te lopen met nekklachten door stress. Maak daarom bij langdurige klachten altijd een afspraak met je huisarts of fysiotherapeut. Om in de tussentijd de pijn te verlichten, delen we hieronder een paar oefeningen. Let op: wanneer het uitvoeren van de oefeningen té pijnlijk is, raadpleeg dan je arts.

  • Adem in en trek je schouders helemaal op. Adem uit en laat je schouders weer rustig zakken. Herhaal dit een aantal keer.
  • Probeer de spanning weg te masseren met je vingertoppen. Doe dit met draaiende bewegingen op het gedeelte waar je nek overgaat in je rug. Druk op de spieren en houd een aantal seconden vast. Laat ze weer los wanneer je de spieren voelt ontspannen. Masseer om beurten aan elke kant.
  • Kantel zachtjes je hoofd, totdat je oor op je schouder valt. Herhaal dit aan elke kant.

Stress en nekklachten verminderen onder professionele begeleiding

Kamp je met nekklachten door stress? En lukt het maar niet om dit op eigen houtje aan te pakken? Dan helpen wij van Personal Fitness Nederland je graag. Met ons Fit for Life-programma gaan we samen aan de slag. We begeleiden je graag op het gebied van sport, voeding en mental coaching. Zodat jij weer lekker in je vel komt te zitten; zónder stress of nekklachten. Heb je interesse? Meld je dan nu aan voor een proefweek van ons Fit for Life-programma. Geheel gratis en vrijblijvend! Hopelijk tot snel.

Gratis Proefweek

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Facebook
Twitter
LinkedIn
9.5
11 juni 2022
Studio Bergen op Zoom

Meer over dit onderwerp

Sporten in de ochtend; zelfs als je geen vroege vogel bent
Sporten tijdens zwangerschap: ja! 5 adviezen om verantwoord te blijven bewegen
Het aanbod van sporten in groepsverband

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen