Suikervrij dieet

Overweeg jij om een suikervrij dieet te gaan volgen? We vertellen je er graag wat meer over.

Wat is suiker?

Suikers vind je overal. Bijna ieder voedingsmiddel bevat wel suikers. In melk zit lactose, ook wel melksuiker. In fruit vind je fructose, fruitsuiker. Zelfs zetmeel is een suiker. Wanneer mensen het over een suikervrij dieet hebben, bedoelen ze meestal een dieet zonder sacharose. Dit is een zoetstof die van nature voorkomt in bijvoorbeeld fruit, mais, suikerriet en suikerbiet. Helemaal suikervrij eten kan dus eigenlijk niet. Als mensen zeggen dat ze suikervrij eten, bedoelen ze dat ze geen toegevoegde suikers eten.

Wat is toegevoegd suiker?

Toegevoegde suikers zijn suikers die fabrikanten aan voeding toevoegen. Dat doen ze om de smaak te verbeteren of om ervoor te zorgen dat producten langer houdbaar blijven. Toegevoegde of geraffineerde suiker komt uit mais, suikerriet of suikerbiet. Alle vezels, vitaminen en mineralen worden tijdens het raffinageproces verwijderd. Alleen de sacharose blijft over, dat gebruikt je lichaam als brandstof. Brandstof voor je lichaam drukken we uit in calorieën. Je krijg dus wel de calorieën, maar niet de voedingswaarde uit alle vezels van het product binnen. Daarom worden calorieën uit sacharose ook wel lege calorieën genoemd. Dit geldt niet alleen voor suiker, het geldt ook voor honing, siropen en stropen.

Waar zit toegevoegd suiker in?

In zo’n driekwart van bewerkte producten in de supermarkt zit suiker. In snoep, koek en frisdrank verwacht je het misschien wel, maar het zit ook in producten die helemaal niet zoet zijn en die zelfs als gezond bestempeld worden. Het zit bijvoorbeeld in sommige crackers, in soep en in yoghurt of kwark met een smaakje.

Hoe herken je toegevoegd suiker op het etiket?

Suiker staat niet altijd als suiker of als sacharose op het etiket en dat maakt het soms best lastig om suikervrij te eten. In het lijstje hieronder vind je de schuilnamen van suiker.

  • Sacharose
  • Lactose
  • Fructose
  • Dextrose
  • Maltose
  • Trehalose
  • Sucrose
  • Galactose
  • Glucose-fructosestroopIsoglucose
  • Maltodextrine
  • Melasse
  • Aspartaam
  • Stevia zonder maltodextrine
  • Xylitol
  • SorbitolIsomalt
  • Sacharine

Hulp nodig?

Wil jij graag minder suiker eten? Wij helpen je graag op weg met een op maat gemaakt uitgebalanceerd voedingsschema. Maak nu een afspraak met een van onze voedingsdeskundigen.

Gratis proefweek! 

Ben jij klaar voor een nieuwe levensstijl, maar wil je eerst zien en dan geloven? Vul dan nu onderstaand contactformulier in en wij nemen binnen één werkdag contact met je op om een gratis proefweek in te plannen.

  • * velden zijn verplicht.

Maak kennis met ons door een Gratis Proefweek

Uiteraard zijn wij ons ervan bewust dat je misschien eerst wilt kijken of het bevalt. Vandaar dat wij een gratis proefweek aanbieden. Op deze manier kun je ongedwongen en vrijblijvend kennis maken met één van onze personal trainers. Vul onderstaand formulier compleet in om in contact te komen. Je maakt in deze week o.a. kennis met jouw personal trainer en krijgt een gratis intake met advies én metingen.

Vind jouw vestiging & ontvang een gratis proefweek!

Naar de 80 vestigingen binnen Nederland!

Laat je inspireren

Klantervaringen

Dankzij Personal Fitness Nederland heb ik weer een gezonde levensstijl en zijn mijn klachten verdwenen!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Mijn lichamelijke klachten zijn helemaal verdwenen en ik voel me weer topfit!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Ik ben weer fit, sterk, energiek en heb een compleet nieuwe levensstijl dankzij Personal Fitness Nederland!

lees meer klantervaringen

Onze Awards

De personal trainers van Personal Fitness Nederland hebben vier jaar op rij de Beste Personal Trainer Award gewonnen!

Best personal trainer awards

Tevredenheid Personal Fitness Nederland

Dit cijfer is gebaseerd op beoordeling van onze leden, die hun ervaring hebben gedeeld.

9,2
Sitemap Cookies Privacy Disclaimer Informatiecentrum