Al meer dan 19.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Suikervrij dieet

Suikervrij dieet

Overweeg jij om een suikervrij dieet te gaan volgen? We vertellen je er graag wat meer over.

Wat is suiker?

Suikers vind je overal. Bijna ieder voedingsmiddel bevat wel suikers. In melk zit lactose, ook wel melksuiker. In fruit vind je fructose, fruitsuiker. Zelfs zetmeel is een suiker. Wanneer mensen het over een suikervrij dieet hebben, bedoelen ze meestal een dieet zonder sacharose. Dit is een zoetstof die van nature voorkomt in bijvoorbeeld fruit, mais, suikerriet en suikerbiet. Helemaal suikervrij eten kan dus eigenlijk niet. Als mensen zeggen dat ze suikervrij eten, bedoelen ze dat ze geen toegevoegde suikers eten.

Wat is toegevoegd suiker?

Toegevoegde suikers zijn suikers die fabrikanten aan voeding toevoegen. Dat doen ze om de smaak te verbeteren of om ervoor te zorgen dat producten langer houdbaar blijven. Toegevoegde of geraffineerde suiker komt uit mais, suikerriet of suikerbiet. Alle vezels, vitaminen en mineralen worden tijdens het raffinageproces verwijderd. Alleen de sacharose blijft over, dat gebruikt je lichaam als brandstof. Brandstof voor je lichaam drukken we uit in calorieën. Je krijg dus wel de calorieën, maar niet de voedingswaarde uit alle vezels van het product binnen. Daarom worden calorieën uit sacharose ook wel lege calorieën genoemd. Dit geldt niet alleen voor suiker, het geldt ook voor honing, siropen en stropen.

Waar zit toegevoegd suiker in?

In zo’n driekwart van bewerkte producten in de supermarkt zit suiker. In snoep, koek en frisdrank verwacht je het misschien wel, maar het zit ook in producten die helemaal niet zoet zijn en die zelfs als gezond bestempeld worden. Het zit bijvoorbeeld in sommige crackers, in soep en in yoghurt of kwark met een smaakje.

Hoe herken je toegevoegd suiker op het etiket?

Suiker staat niet altijd als suiker of als sacharose op het etiket en dat maakt het soms best lastig om suikervrij te eten. In het lijstje hieronder vind je de schuilnamen van suiker.

  • Sacharose
  • Lactose
  • Fructose
  • Dextrose
  • Maltose
  • Trehalose
  • Sucrose
  • Galactose
  • Glucose-fructosestroopIsoglucose
  • Maltodextrine
  • Melasse
  • Aspartaam
  • Stevia zonder maltodextrine
  • Xylitol
  • SorbitolIsomalt
  • Sacharine

Hulp nodig?

Wil jij graag minder suiker eten? Wij helpen je graag op weg met een op maat gemaakt uitgebalanceerd voedingsschema.

Vul hier ons contactformulier in en wij bellen jou binnen 1 werkdag op. Ook kan de coach van de dichtstbijzijnde vestiging een afspraak met je inplannen en je alles vertellen over de gratis proefweek waar je geheel vrijblijvend gebruik van mag maken.

Gratis Proefweek

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer over dit onderwerp

Sporten in de ochtend; zelfs als je geen vroege vogel bent
Sporten tijdens zwangerschap: ja! 5 adviezen om verantwoord te blijven bewegen
Het aanbod van sporten in groepsverband

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen