Al meer dan 19.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Afvallen zonder spierverlies

Afvallen zonder spierverlies

Wanneer je afvalt, wil je voorkomen dat je er te mager uit gaat zien. Een ingevallen gezicht en knokig lijf? Liever niet! Voor een gezond uitziend lichaam is het daarom ook belangrijk om spiermassa te behouden. Dat zorgt voor een mooi en gedefinieerd lichaam. Maar sterke spieren beïnvloeden ook de stofwisseling. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer calorieën je elke dag verbruikt. Ook in rust! Handig bij het afvallen. Maar hoe werkt dat nou precies, afvallen zonder spierverlies?

Daarvoor kijken we eerst naar wat afvallen precies is. Er is namelijk een verschil tussen afvallen en gewichtsverlies. Wanneer we het hebben over afvallen, bedoelen we namelijk meestal vetverlies. Omdat spieren zwaarder zijn dan vet, kun je namelijk hetzelfde gewicht behouden en tóch slanker en gespierder zijn dan voorheen. En andersom geldt hetzelfde. Geeft de weegschaal een lager gewicht aan? Dan kan dat ook omdat je spiermassa hebt verloren. Kijk dus niet alleen naar het aantal kilo’s dat je wil afvallen. Bepaal ook je gewenste vetpercentage.

Afvallen zonder spierverlies door krachttraining

Afvallen is mogelijk wanneer je lichaam minder calorieën binnenkrijgt dan dat het nodig heeft. Omdat je lichaam onvoldoende energie uit de ingenomen voeding haalt, breekt het je vetvoorraden aan. Maar dat niet alleen. Ook je spieren zijn een belangrijke energieleverancier. Wil je afvallen zonder spierverlies? Dan is het belangrijk je spiermassa zoveel mogelijk te behouden en verder op te bouwen.

Om dit voor elkaar te krijgen, moet je krachttraining doen. Door krachttraining ontstaan kleine scheurtjes in je spieren. Na de training herstelt je lichaam die scheurtjes, waardoor je spieren nét een stukje sterker worden dan voor je workout. Om dit te kunnen doen, heeft je lichaam wel voldoende brandstof nodig. Die brandstof zit in aminozuren, te vinden in eiwitten.

Eiwitten zijn essentieel voor afvallen zonder spierverlies

Wanneer je wil afvallen zonder spierverlies, is het belangrijk om voldoende eiwitten te eten. Daar zitten namelijk verschillende soorten aminozuren in. Maar hoeveel eiwitten heb je precies nodig? Om te berekenen hoeveel gram eiwitten je lichaam dagelijks nodig heeft voor het behouden en opbouwen van spieren, vermenigvuldig je je lichaamsgewicht met 1,8. Weeg je 80 kilo? Dan moet je dagelijks dus 144 gram eiwitten eten. Doe dit direct na het sporten. Na een training nemen je spieren de eiwitten en aminozuren namelijk zo snel mogelijk en beter op.

Afvallen zonder spierverlies: minder koolhydraten en vetten

Eiwitten zijn macronutriënten: voedingsstoffen waar je lichaam energie uit haalt. In totaal bestaan er 3 soorten macronutriënten. Naast eiwitten zijn dat vetten en koolhydraten. Eet je veel eiwitten omdat je zonder spierverlies wil afvallen? Dan moet je minder vetten of koolhydraten eten. Minder vet eten klinkt misschien logisch, maar het eten van gezonde vetten (bijvoorbeeld die in vis) is noodzakelijk om hormonen aan te maken voor het stimuleren van spieropbouw. Dan blijven de koolhydraten dus over. Wanneer je minder koolhydraten eet, moet je lichaam meer energie halen uit gezonde vetten. En dat is dus gunstig!

Programma voor afvallen zonder spierverlies

Bij afvallen zonder spierverlies komt een hoop kijken. De juiste (hoeveelheid) voeding is hierbij essentieel. Ook de manier van trainen en de oefeningen die je uitvoert spelen een grote rol. Met het Fit for Life-programma van Personal Fitness Nederland kun jij zonder spierverlies afvallen. Je krijgt van ons voedingsschema’s en personal training op maat. Ook staat er een mental coach voor je klaar, die helpt bij het overwinnen van fysieke en mentale uitdagingen. Kom je kennismaken in één van onze vestigingen? Probeer het programma een week gratis en vrijblijvend uit.

Gratis Proefweek

Afvallen zonder spierverlies

Je wilt afvallen zonder spierverlies? Wij helpen je graag. Bij ons boek je gegarandeerd resultaat. Onze krachttrainingen resulteren in een betere vetverbranding. Onze coaches van Personal Fitness Nederland weten alles van een effectieve krachttraining. Bovendien draait het bij onze programma’s niet alleen om zoveel mogelijk calorieën verbranden. Zonder spierverlies afvallen is meer dan dat. Behalve beweging gaat het ook om voeding en een stuk mental coaching. Dit komt allemaal samen in onze op maat gemaakte programma’s. Hiermee bereik je het optimale resultaat.

Hoe afvallen zonder spierverlies

Samen met jou stellen we een plan van aanpak op. Jouw persoonlijke doel – afvallen zonder spierverlies – vormt hiervoor het fundament. Dit is de leidraad van het plan van aanpak dat zich richt op drie belangrijke pijlers:

  • Voeding
  • Beweging
  • Mindset en Coaching

 

Bij voeding gaat het onder andere om het binnenkrijgen van het juiste aantal calorieën. Dit gebeurt aan de hand van een persoonlijk voedingsschema, dat een voedingsconsulent wekelijks voor je samenstelt. De voedingsconsulent baseert zich voor de samenstelling hiervan op een wekelijks weegmoment.

Altijd resultaat

Persoonlijke begeleiding betekent bij Personal Fitness Nederland dat je voor alle drie pijlers dezelfde coach hebt. Op deze manier leren jullie elkaar goed kennen en optimaliseert dit de samenwerking. Jouw coach leert je iedere week nieuwe oefeningen en begeleidt je ook bij de mental coaching, waarbij de focus ligt op gedachten en mindset. Voor al jouw persoonlijke doelen geven wij een honderd procent resultaatgarantie. Helaas toch geen resultaat? Dan ontvang jij je geld terug.

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
9.5
11 juni 2022
Studio Bergen op Zoom

Meer over dit onderwerp

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen