Al meer dan 19.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Q&A: afvallen door fietsen

Q&A: afvallen door fietsen

Lekker van het zonnetje genieten en tegelijkertijd gewicht verliezen? Het kan écht met fietsen. Misschien zit je al geregeld op je tweewieler, maar merk je nog niet veel verschil. Door op de juiste manier te trainen, zullen de kilo’s er in de toekomst wel degelijk vanaf vliegen. We lichten in de onderstaande Q&A de meest gestelde vragen over afvallen door fietsen uit. En we voorzien je van de bijbehorende antwoorden. Zo ben je in één keer helemaal op de hoogte. Een stukje service van de zaak. Lees dus snel verder!

Afvallen door te fietsen: hoe pak je dat aan?

De kilo’s vlieger er natuurlijk niet vanzelf af zodra je op je zadel springt. Je zult op je hartslag moeten letten. Bereken allereerst je maximale hartritme door je leeftijd van 220 af te trekken. Ben je 30 jaar? Dan is je uiterste ritme dus 220 – 30 = 190 slagen per minuut. Houd tijdens jouw fietstocht vervolgens 70 tot 80 procent van je maximale hartritme aan. Controleer dit aan de hand van een smartwatch of een fietscomputer. Heb je die niet, dan kun je het ook op gevoel doen. Als je licht buiten adem bent maar nog wel een gesprek kunt voeren, zit je meestal wel goed.

Hoeveel calorieën kun je verliezen?

Er is geen pasklaar antwoord op de vraag hoeveel calorieën je met fietsen kunt verliezen. Dat hangt immers af van je gewicht en snelheid. Als je 90 kilo weegt, kun je al snel ruim 500 calorieën (kcal) per 60 minuten verbranden. Daarvoor moet je dan 15 tot 20 kilometer per uur rijden. Wil je je doel toch nog wat hoger leggen? Fiets dan 20 à 22 kilometer in die tijd. Zo verlies je bij datzelfde gewicht maar liefst 800 calorieën.

Hoe houd ik het vol?

Om een kilo gewicht te verliezen, moet je gemiddeld 7.000 kcal meer kwijtraken dan je binnenkrijgt. Dat klinkt misschien als een onmogelijke opgave, maar is een kwestie van er slim mee omgaan. Pak bijvoorbeeld eens de fiets naar je werk of de supermarkt. Het zijn wellicht geen grote afstanden, maar stap je op dagelijkse basis op de fiets, dan loopt de teller daarmee wel snel op. Zo ben je steeds wat dichter bij je doel: kilo’s afvallen door te fietsen.

Hoe pak ik dat aan: afvallen met fietsen?

Het is dus goed om geregeld je tweewieler te pakken en tijdens het rijden je hartslag bij te houden. Zo bereik je je doelstelling sneller. Maar wat is dat doel dan precies? Hoeveel kilo wil je bijvoorbeeld afvallen door te fietsen? Bepaal een haalbaar streven voor jezelf. Op die manier blijf je gemotiveerd en houd je het een lange periode vol. Dat is wel nodig, aangezien je met fietsen niet van de ene op andere dag zal afvallen.

Behalve voldoende sporten, is het ook van belang om op je voeding te letten. Want maar liefst 75 procent van je gewichtsverlies wordt bepaald door wat je eet. Slechts 25 procent door beweging. Een schema kan je helpen om bij te houden hoeveel calorieën je binnenkrijgt en hoeveel je verbruikt.

Wat train je allemaal?

Het zal vast geen verrassing voor je zijn dat je met fietsen vooral het onderste gedeelte van je lichaam traint. Denk daarbij aan de spieren in je bovenbenen, billen en kuiten. Als je geregeld fietst, zie je dit dus ook terug aan je lichaamsbouw.

Je kunt afvallen met fietsen, maar welke andere voordelen zijn er?

Afvallen en meer spiermassa zijn natuurlijk al fijn, maar er zijn meer redenen om te fietsen. Zo heb je minder kans op hart- en vaatziektes. Het risico op diabetes type 2 wordt aanzienlijk kleiner wanneer je geregeld op het zadel springt. En wist je dat het ook een positieve invloed heeft op je nachtrust? Als je geregeld in de buitenlucht beweegt, zal je lichaam namelijk minder van het stresshormoon cortisol aanmaken. Zo val je makkelijker in slaap en kun je beter doorslapen.

Wat zijn de meest gemaakte fouten?

Hoe aantrekkelijk al het bovenstaande ook klinkt, houd rekening met enkele veelgemaakte beginnersfouten. Blessures komen weliswaar niet zo snel voor als bij andere sporten, er zijn wel degelijk risico’s:

  • Bouw rustig op met bewegen. Afvallen door te fietsen is fijn, maar verwacht niet te veel van jezelf. Begin eerst met wat kleinere afstanden op een wat lagere snelheid en breid vervolgens langzaam uit.
  • Trek de juiste kleding aan, passend bij de weersvoorspellingen. En je kan en mag lekker zweten. Kies dus vooral iets luchtigs.
  • Controleer je fiets voordat je vertrekt. Zijn de banden stevig genoeg? Doet je verlichting het? Check ook alle schroeven en remmen voordat je wegrijdt. En wil je echt goed voorbereid zijn, neem dan een fietspomp en reparatie set mee.

 

Hoe weet ik zeker dat ik zal afvallen door te fietsen?

Met onze tips kun je wel wat kilo’s afvallen door te fietsen. Toch is het in praktijk niet altijd even simpel als het klinkt. Dat begrijpen we maar al te goed. In al onze ruim 80 vestigingen in het land werken onze gecertificeerde trainers met dezelfde pijlers: beweging, voeding én mental coaching. We zijn immers van mening dat sporten ook een mentaal verhaal is; een proces van vallen en opstaan. Bij Personal Fitness Nederland denken we graag met je mee over hoe jouw doelstellingen te behalen. En omdat wij pas tevreden zijn wanneer jij dat ook bent, bieden we daarbij 100% resultaatgarantie. Interesse? Maak nu kennis met onze sportschool tijdens een gratis en vrijblijvende proefweek! Vul hiervoor het onderstaande formulier in.

Gratis Proefweek

Afvallen door fietsen

Fietsen is niet alleen leuk en ontspannen maar tevens uitermate gezond en geschikt om fit te worden of fit te blijven. Afvallen door te fietsen is immers een reële mogelijkheid. Terwijl je van de omgeving aan het genieten bent en je geest ontspant is je lichaam in beweging en bezig met het verbranden van calorieën. Daarnaast werk je gedurende het fietsen aan je conditie, komt endorfine vrij waardoor jij je gelukkiger voelt en ten slotte neem je in de buitenlucht nog vitamine d op gedurende je fietstocht. Al met al is fietsen erg gezond en tevens een toegankelijke sportieve activiteit voor iedereen.

Hoe val je af?

Als jij door fietsen wil afvallen is het ten eerste wel belangrijk om te weten hoeveel calorieën je verbrandt gedurende de fietstocht. Hierbij spelen verschillende factoren een rol zoals lichaamsconditie, gewicht en de snelheid waarmee je fiets. Vervolgens speelt gezonde voeding een cruciale rol, anders zal je niet afvallen hoe hard je ook trapt.

Persoonlijke coaching bij Personal Fitness Nederland

Als jij wil leren hoe je kan afvallen door fietsen dan kan jij bij Personal Fitness Nederland terecht. Bij ons staat immers persoonlijke coaching en persoonlijke begeleiding centraal waardoor jij voldoende hulp en begeleiding krijgt. Hierbij staan de volgende drie uitgangspunten centraal in het behalen van succes:

  • Voeding
  • Beweging
  • Mindset en Coaching

 

Samen met een enthousiaste personal trainer ontwikkel jij de doelstellingen die je wil behalen en een daarbij aansluitend trainingsschema en voedingsschema. Zo bereik je gegarandeerd succes!

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
9.5
11 juni 2022
Studio Bergen op Zoom

Meer over dit onderwerp

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen