Al meer dan 19.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Thuis sporten en afvallen

Thuis sporten en afvallen

Bewegen kan vrijwel altijd en overal. Zeker als je ervoor kiest om thuis te sporten. Je bent niet afhankelijk van openingstijden of het weer. Ook je budget speelt geen rol, want thuis trainen hoeft geen cent te kosten. Toch kent in of rond het huis sporten ook nadelen. We zetten alles op een rijtje en delen een aantal oefeningen waarmee je ook met beperkte middelen thuis kunt sporten en afvallen.

Nadelen van thuis sporten en afvallen

Thuis sporten betekent makkelijk en goedkoop afvallen. Toch kleven er ook minpunten aan, namelijk:

Je bent volledig aangewezen op jezelf
Jij moet de materialen en ruimte regelen. Jij moet uit alle oefeningen een training samenstellen. En jij moet ze op de juiste manier uitvoeren. Ben je al moe wanneer je dit leest? Wanneer je thuis wil sporten en afvallen komt alles aan op jou. Dit vraagt tijd en energie. Zonder begeleiding is de kans bovendien een stuk groter dat je een verkeerde houding aanneemt en daardoor blessures oploopt. Ook kan het zijn dat je oefeningen doet die je niet dichterbij je droomlichaam brengen. Zonde van alle moeite toch?

De opties thuis zijn beperkt
Tenzij je een complete home gym inricht, moet je het doen met de beperkte mogelijkheden die thuis sporten biedt. Want waar je in de sportschool alle materialen tot je beschikking hebt, kun je thuis vaak niet anders dan trainen met je eigen lichaamsgewicht of geïmproviseerde sportattributen. Of je moet bereid zijn (flink) in de buidel te tasten.

Thuis sporten en vereist veel doorzettingsvermogen
Er is nogal wat afleiding in huis. Het liefst plof je lekker onderuitgezakt op de bank om een uur te Netflixen. Krijg je jezelf ertoe gezet toch te sporten? Dan train je waarschijnlijk niet zo fanatiek als in de sportschool. Het meten van bijvoorbeeld je hartslag, de tijdsduur en je vooruitgang is daar een stuk makkelijker. Dat motiveert! Ook kan het hogere tempo van de groep waarin je traint stimuleren net dat stapje verder te gaan. Thuis kijkt er niemand mee. Opgeven is dan een stuk makkelijker.

Thuis sporten en afvallen met deze effectieve work-out

Om je toch een eindje op weg te helpen vind je hieronder een door ons samengestelde work-out om thuis te doen. Het enige dat je nodig hebt is een springtouw, muur, trap en eventueel een matje. Succes met thuis sporten en afvallen!

Touwtjespringen
Pak een springtouw en spring 30 seconden achter elkaar. Neem hierna 30 seconden rust. Doe dit 5 rondjes.

Squats
Plaats je voeten op schouderbreedte recht naar voren en kantel je bekken voor een holle rug. Strek je armen naar voren uit en kijk recht vooruit. Zak nu door je knieën. Let hierbij op dat je knieën niet voorbij je tenen komen. Ook moet je bovenlichaam rechtop blijven. Duw jezelf nu vanuit de hakken van je voeten (niet vanuit je tenen dus) weer omhoog. Herhaal deze beweging 15 keer.

Lunges
Ga rechtop staan. Ontspan hierbij je schouders, maar span je core aan. Stap nu met één been uit en zak door je knieën, totdat ze een hoek van ongeveer 90 graden maken. Let op dat je voorste knie niet voorbij je tenen komt. Is dat wel het geval? Stap dan iets verder uit. Je achterste knie mag de vloer net niet raken. Zet jezelf vervolgens met je voorste been af om weer langzaam omhoog te komen. Wissel je linker- en rechterbeen af tot ze allebei 15 keer aan de beurt geweest zijn.

Jumping jacks
Ga rechtop staan met je benen tegen elkaar en je armen langs je lichaam. Zwaai nu terwijl je springt je armen en benen naar buiten. Je lichaam vormt met je voeten op schouderbreedte en armen boven je hoofd nu een X. Bij de volgende sprong eindig je weer in de startpositie. Dit herhaal je snel achter elkaar tot er 30 seconden voorbij zijn. Neem 30 seconden rust en begin weer opnieuw.

Traplopen
Simpel maar effectief. Met traplopen train je zowel je conditie als je kuit- en bilspieren. Begin rustig door een paar keer de trap op en af te lopen. Toe aan wat meer uitdaging? Probeer het tempo steeds een beetje op te voeren. Hou dit zo lang mogelijk vol.

Plank
Voor een plank ga je op je knieën zitten. Buig dan voorover om op je ellebogen te leunen. Strek je benen uit, zodat je lichaam een rechte lijn vormt. Span je buikspieren goed aan en hou deze positie 30 seconden vast.

Wall sit
Ga met je rug tegen de muur staan. Plaats je voeten op schouderbreedte uit elkaar. Zak vervolgens met je billen naar beneden, totdat je knieën een hoek van 90 graden vormen. Probeer dit 30 seconden vol te houden voor je weer omhoogkomt.

Thuis afvallen of toch sporten in de sportschool?

Merk je dat je het lastig vindt om jezelf te motiveren om thuis te sporten? Komen de oefeningen je neus uit? Of lukt het simpelweg niet om af te vallen? Dan is in de sportschool trainen geen gek idee. Vooral met professionele begeleiding kun je flinke stappen zetten. Zo krijg je bij Personal Fitness Nederland personal training, voedingsadvies en mental coaching. Allemaal op maat, want iedereen is anders. We hebben vestigingen door heel Nederland. Daarom kun je altijd terecht bij een locatie bij jou in de buurt. Een weekje gratis en vrijblijvend uitproberen? Meld je nu aan voor ons Fit for Life-programma.

Gratis Proefweek

Wie thuis wil sporten en afvallen, gaat voor personal training

Thuis sporten en afvallen: steeds meer mensen zijn er de afgelopen tijd aan begonnen. Thuis afvallen door te sporten is wegens zijn flexibiliteit aantrekkelijk. Maar daarin schuilt tegelijkertijd de valkuil: een sessie uitstellen lijkt geen probleem. Maar van uitstel komt afstel en daardoor blijkt het afvallen en sporten thuis vaak niet zo succesvol als gehoopt. Een personal trainer van Personal Fitness Nederland kan je helpen. Met het juiste schema word je sterker, fitter én behaal je het gewenste gewicht.

Thuis sporten en afvallen: meer dan alleen bewegen

Het klinkt zo rooskleurig: beginnen met sporten en de kilo’s eraf zien vliegen. Dat dit in de praktijk vaak niet lukt, komt niet doordat het niet mogelijk is, maar doordat de verkeerde aanpak wordt gehanteerd. Afvallen en sporten thuis is namelijk meer dan beweging alleen. Zo is bijvoorbeeld ook het juiste eetpatroon van groot belang. Bij Personal Fitness Nederland werken wij met de Fit For Life methode, die uit drie belangrijke elementen bestaat:

  • Voeding
  • Beweging
  • Mindset en Coaching

Eén coach die jou door en door kent

Thuis afvallen door te sporten doe je onder begeleiding van één nauw betrokken coach. Het voordeel daarvan is dat hij of zij jou door en door kent en precies weet wat goed voor je is en wat bij je past. Zo kun je je lichaam tijdens het thuis sporten en afvallen pas echt functioneel trainen. Net als in de sportschool werken we resultaatgericht en kun je op onze volle aandacht rekenen.

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer over dit onderwerp

Sporten in de ochtend; zelfs als je geen vroege vogel bent
Sporten tijdens zwangerschap: ja! 5 adviezen om verantwoord te blijven bewegen
Het aanbod van sporten in groepsverband

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen