Al meer dan 17.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Sporten afvallen buik

Zo kun jij met sporten afvallen rond je buik

Een platte, strakke buik? Die willen we allemaal wel. Het is één van de meest populaire sportdoelen. Vastbesloten om die sixpack te creëren doe je iedere dag braaf je buikspieroefeningen. Maar wanneer je na een paar weken nog steeds weinig resultaat ziet, geef je het op. Zonde, want met iets meer geduld en de juiste oefeningen train jij jezelf écht naar dat wasbordje. Maar hoe kan ik met sporten wél afvallen rond mijn buik? We horen het je denken. Hierbij dan ook een aantal gouden tips uit onze koker. Zo weet je wat je te doen staat om die strakke buik te bereiken.

Afvallen bij je buik: beweging

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: je kunt niet alleen op één lichaamsdeel afvallen. En dus ook niet bij je buik. Door te trainen kweek je spiermassa. En door te sporten en deze spiermassa in te zetten wordt vet steeds verder afgebroken. Ben je een man? Dan heb je een vetpercentage tussen de 13% en 16% nodig om een sixpack te creëren. Bij vrouwen ligt dat gemiddeld wat hoger, namelijk tussen de 19% en 22%. Voor een plattere buik moet je vet verbrandende oefeningen uitvoeren. En dat kan met deze verschillende trainingsvormen:

Duursport
Hardlopen, fietsen en zwemmen zijn voorbeelden van duursporten waarmee je op een constante manier gewicht verliest. Het is een laagdrempelige manier van trainen en is dus ideaal wanneer je wilt beginnen met sporten. Hoe snel en hoe lang je beweegt, hangt af van je conditie. Ook heb je niet veel materialen nodig om te kunnen starten. Vaak moet je deze vorm van sporten wat langer volhouden om vet te verbranden. Om af te vallen bij je buik moet je minimaal 20 minuten sporten. En langer mag natuurlijk ook altijd; des te meer vet je verbrandt!

HIIT training
HIIT is een afkorting van High Intensity Interval Training: een trainingsvorm waarin je met hoge intensiteit sport in intervallen. In de praktijk betekent dit dat je verschillende korte oefeningen doet (bijvoorbeeld met je eigen lichaamsgewicht of lichte gewichten). Deze voer je zo vaak mogelijk uit in enkele minuten. Hierdoor gaat je hartslag in korte tijd flink omhoog. Na elke oefening heb je een rustmoment voordat je aan de volgende oefening begint. De complete training duurt vaak maximaal 15 minuten. Meer is ook niet nodig wanneer je rondom je buik wilt afvallen door te sporten. HIIT trainingen zijn namelijk enorm effectief door de hoge hartslag. Zelfs na je training gaat je lichaam door met calorieën verbranden. Een pittige workout, maar écht de moeite waard wanneer je snel fit wilt worden.

Krachttraining
En dan is er nog krachttraining. Het trainen van je spieren is een succesvolle manier van sporten om te kunnen afvallen bij je buik. Je gebruikt hiervoor je eigen lichaamsgewicht, losse gewichten of sportapparaten. Met goed getrainde spieren verbrand je meer calorieën. Ook na je training. Hoe sterker je wordt, hoe meer vet je spieren verbranden. Laat je overigens niet foppen door de cijfers op de weegschaal wanneer je net met krachttraining begint. Spiermassa is namelijk zwaarder dan vet. Je gewicht zal dan ook niet direct gigantisch kelderen. Wanneer je kiest voor deze manier van sporten om af te vallen bij je buik, is het meten van je buikomvang dan ook een betere indicator van succes.

Afvallen bij je buik: voeding

Sporten is belangrijk wanneer je wilt afvallen rondom je buik. Maar met alleen sporten kom je er niet. Want als je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt, is het sporten zinloos. Daarom is ook je voeding van groot belang wanneer je wat kilo’s wilt verliezen. Minder eten dan maar? Niet altijd. Je lichaam haalt veel belangrijke voedingsstoffen en energie uit je voeding. Het is daarom vooral belangrijk om het juiste voedsel te eten in een gepaste hoeveelheid.

Eiwitten en vezels

Voeding met veel eiwitten (proteïne) zorgt voor veel energie. Handig in combinatie met sporten. Bovendien worden de eiwitten langzaam verwerkt. Daarom kun je ze langer inzetten als energiebron voor je lichaam dan bijvoorbeeld vetten en koolhydraten. Proteïne zorgt ook langer voor een vol gevoel. Zo heb je gedurende de dag minder eten nodig en laat je ongezonde snacks makkelijker links liggen. Ook vezels zorgen voor een verzadigd gevoel na het eten. Daarnaast dragen ze bij aan een goede spijsvertering. Omdat het langer duurt voordat je lichaam de vezels verteert, zijn ze erg geschikt wanneer je wilt afvallen.

Begeleiding nodig bij het afvallen rond je buik?

Met bovenstaande tips helpen we jou op weg om de eerste stappen te zetten naar een strakke buik. Maar bij Personal Fitness Nederland weten we ook: er is behalve de juiste oefeningen en voeding ook veel geduld en doorzettingsvermogen nodig. Dus kan jij wel een stok achter de deur gebruiken? Of dat duwtje in de rug om ook na een paar weken door te blijven gaan? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Met ons Fit for Life-programma sport je wekelijks met een personal trainer, ontvang je een persoonlijk voedingsadvies en helpt een mental coach je met het realiseren van jouw doel: afvallen bij je buik. Benieuwd of het iets voor jou is? Ontdek het tijdens een gratis en vrijblijvende proefweek! Laat hier je contactgegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op voor een intakegesprek.

Gratis Proefweek

Sporten voor het afvallen van je buik

Wil je afvallen bij je buik tijdens het sporten, dan moet je zorgen dat je meer calorieën verbrandt dan dat je calorieën tot je neemt. Bij Personal Fitness Nederland kunnen we je helpen met het afvallen in je buik. Tijdens het sporten neemt ook vaak je spiermassa toe en verhoogt je energieverbruik. Om af te vallen in je buik moet je dus intensief sporten, bij voorkeur doe je conditietraining. Een ander woord voor conditietraining is cardio. Voorbeelden van cardio zijn dansen, hardlopen en fietsen, activiteiten die allemaal bijdragen aan het afvallen in je buik. Bij conditietraining haal je veel energie uit het verbranden van vet. Het voordeel is dat je veel van dit soort oefeningen zelf kunt doen, bijvoorbeeld thuis.

Afvallen in je buik door middel van krachttraining

Naast conditietraining kun je ook aan de slag gaan met krachttraining. Bij krachttraining bouw je aan spiermassa. Deze spiermassa gebruikt meer energie dan vet, ook wanneer je niets doet. Door je spieren te trainen, verbruikt je hele lichaam minder energie. Om bij krachttraining ook echt te zorgen voor een goede verbranding, is het handig om oefeningen te doen waarbij je je hele lichaam traint. Bij krachttraining is het namelijk vaak zo dat je een gedeelte van je spieren per keer traint, waardoor de rest van je lichaam rust heeft. Dit is niet de meest effectieve manier om af te vallen. Wil je in je buik afvallen tijdens het sporten, dan is een combinatie het beste.

De combinatie tussen conditietraining en krachttraining

De beste manier om af te vallen is een combinatie tussen conditietraining en krachttraining. De cardio zorgt ervoor dat je vetverbranding gestimuleerd wordt en de krachttraining zorgt ervoor dat je lichaam in ruststand meer energie verbruikt. Heb je moeite met het behouden van de discipline, dan kun je altijd overwegen om een personal trainer in te schakelen. Zo kun je structureel afvallen in je buik.

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Meer over dit onderwerp

Krachttraining afvallen buik
Hoe afvallen met sporten
Afvallen 70+

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen