Dieet voor diabetes type 2

Mensen met suikerziekte of diabetes type 2 hebben veel baat bij een gezond voedingspatroon. We vertellen je graag waar je op moet letten als je diabetes type 2 hebt.

Wat is diabetes of suikerziekte?

Je lichaam zet glucose uit je voeding om in energie waarop je je dagelijkse dingen kunt doen. Denken, bewegen, sporten, fietsen, ademen, alles. Om glucose om te zetten in energie heeft je lichaam het hormoon insuline nodig. Dit wordt aangemaakt in je alvleesklier. Als je diabetes of suikerziekte hebt, dan gaat hier iets mis. Je lijf maakt te weinig of helemaal geen insuline aan. Daarnaast reageert je lichaam vaak ook niet meer zo goed op insuline. Het gevolg is dat je bloedsuikerspiegel te hoog wordt.

Complicaties diabetes

Als je bloedsuiker lang te hoog blijft, gaat uiteindelijk de werking van kleine slagadertjes achteruit. Delen van je lichaam raken daardoor minder doorbloed, wat er uiteindelijk voor zorgt dat ze beschadigt raken. Dit kan ervoor zorgen dat je slechtziend of helemaal blind wordt en dat je nieren niet meer goed werken. Daarnaast raken je zenuwen beschadigt, wat ervoor zorgt dat je niet altijd alles even goed voelt. Kleine wondjes aan je voeten merk je bijvoorbeeld niet meer op. Wondjes genezen bovendien niet zo goed meer, omdat de bloedtoevoer niet optimaal meer is. Wondjes kunnen daardoor steeds verder gaan ontsteken. Dit kan er uiteindelijk zelfs toe leiden dat je een teen, voet of zelfs een onderbeen moet missen.

Wat is diabetes type 2?

Bij diabetes type 2 reageert je lichaam van het een op het andere moment niet goed meer op insuline. Daarom gaat je lichaam in eerste instantie meer insuline aanmaken, maar uiteindelijk maakt je lichaam steeds minder insuline aan. Je moet dan insuline spuiten om ervoor te zorgen dat je lichaam goed blijft functioneren.

Ouderdomsdiabetes

Diabetes type 2 werd vroeger ook wel ouderdomssuiker genoemd, omdat blanke mensen het vaak pas na hun veertigste ontwikkelen. Inmiddels is duidelijk dat je het ook op veel jongere leeftijd kunt krijgen, dus de naam ouderdomssuiker wordt niet meer gebruikt

Hoe krijg je diabetes type 2?

Hoe je diabetes type 2 ontwikkelt, is nog niet helemaal bekend. Wel laat onderzoek zien dat er een aantal risicofactoren is:

  • weinig lichaamsbeweging
  • overgewicht
  • ongezond eten
  • roken
  • ouder worden
  • erfelijkheid

Behandeling diabetes type 2

Als je diabetes type 2 hebt, dan krijg je vaak bloeddruk- en cholesterolverlagers en soms moet je insuline bij jezelf spuiten. Daarnaast maakt ook een gezonde leefstijl met voldoende beweging en verantwoorde voeding een belangrijk deel uit van de behandeling van diabetes type 2.

Gezonde voeding bij diabetes type 2

Als je diabetes type 2 hebt, dan kan je lichaam je bloedsuikerspiegel niet zo goed in evenwicht houden. Het is daarom belangrijk dat je voorzichtig bent met voedingsmiddelen die voor sterke pieken en dalen in bloedsuikerspiegel zorgen. Dat zijn vooral producten waar suiker aan toegevoegd is en producten die vooral uit snelle koolhydraten bestaan.

Koolhydratenbeperking

Koolhydraten zijn suikers, vezels en zetmeel. Je darmen zetten koolhydraten om in glucose. Bij een normaal gezond voedingspatroon komt zo’n 40 tot 70 procent van alle energie van koolhydraten. Als je in verband met je diabetes het aantal koolhydraten dat je binnenkrijgt moet of wilt beperken, zorg er dan voor dat je minder dan 40 procent van je energie uit koolhydraten haalt. Bij een matige beperking mag je tot 150 gram koolhydraten per dag eten. Bij een strenge beperking mag je maar zo’n 40 tot 70 gram koolhydraten per dag eten.

Tips om je bloedsuikerspiegel in balans te houden

Als je wilt voorkomen dat je bloedsuikerspiegel te veel gaat schommelen, dan kun je de volgende tips opvolgen:

  • Kies voor langzame koolhydraten
    Je hebt zogenaamde snelle koolhydraten en langzame koolhydraten. Snelle koolhydraten vind je bijvoorbeeld in witbrood, pasta, witte rijst, koek en gebak. Deze producten bevatten niet heel veel vezels, waardoor ze snel verteerd worden en de koolhydraten snel als glucose in je bloed terechtkomen. Dat zorgt voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel.
    Langzame koolhydraten vind je in bijvoorbeeld volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst, peulvruchten en fruit. Naast koolhydraten bevatten deze producten ook veel vezels. Die vertragen het spijsverteringsproces. De glucose uit de koolhydraten wordt daardoor veel geleidelijker afgegeven. Dit zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder schommelt.

  • Eet koolhydraten verspreid over de dag
    Je lichaam kan koolhydraten beter verwerken als ze gelijkmatig binnenkomen. Verspreid je eetmomenten daarom gelijkmatig over de dag en zorg ervoor dat je bij ieder eetmoment ongeveer eenzelfde hoeveelheid koolhydraten binnenkrijgt. Het meest ideaal is om 3 hoofdmaaltijden op een dag te eten en maximaal 4 keer iets tussendoor.
     
  • Eet niet te veel toegevoegde suikers
    Toegevoegde suikers laten je bloedsuikerspiegel onnodig schommelen. Ze leveren namelijk niet zo heel veel meer dan puur glucose. Er zitten geen extra essentiële voedingsstoffen in. Toegevoegd suiker vind je in frisdranken, vruchtensappen, snoep, koek, taart en zoete toetjes. Vervang deze dus zo veel mogelijk voor alternatieven zonder toegevoegde suikers.
     
  • Eet producten met een lage glycemische index
    Sommige mensen met diabetes type 2 kunnen er baat bij hebben om producten met een lage glycemische index te eten. De glycemische index geeft aan hoe snel je bloedsuikerspiegel stijgt van een voedingsmiddel. Voedingsmiddelen met een lage glycemische index zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder schommelt. Wil je eens testen of dit voor jou goed werkt? Vraag dan hulp aan een diëtist of voedingsdeskundige. Hij of zij kan je helpen om een goed dieet samen te stellen.

Diabetes type 2 en afvallen

Veel mensen met diabetes type 2 zijn te zwaar. Sowieso is het risico op hart- en vaatziekten groter als je overgewicht hebt. Veel buikvet kan er bovendien voor zorgen dat je lichaamscellen minder gevoelig worden voor insuline. Als je diabetes 2 en overgewicht hebt, zal de arts je altijd aanraden om af te vallen. Soms kan het dan zelfs zo zijn dat je lichaam de insulineafgifte weer helemaal zelf kan regelen en je dus niet meer bij hoeft te spuiten. Als je voldoende afvalt, zorgt dat er in ieder geval voor dat je bloedsuikerwaarden en de insulinegevoeligheid van je cellen verbetert waardoor je wellicht minder insuline nodig hebt en je je overall beter voelt.

Hulp nodig?

Heb jij diabetes type 2 en wil je graag afvallen? Maak dan een afspraak. Ons team van personal trainers, voedingsdeskundigen en mental coaches helpt je graag met een op maat gemaakt trainings- en voedingsschema.

Gratis proefweek! 

Ben jij klaar voor een nieuwe levensstijl, maar wil je eerst zien en dan geloven? Vul dan nu onderstaand contactformulier in en wij nemen binnen één werkdag contact met je op om een gratis proefweek in te plannen.

  • * velden zijn verplicht.

Maak kennis met ons door een Gratis Proefweek

Uiteraard zijn wij ons ervan bewust dat je misschien eerst wilt kijken of het bevalt. Vandaar dat wij een gratis proefweek aanbieden. Op deze manier kun je ongedwongen en vrijblijvend kennis maken met één van onze personal trainers. Vul onderstaand formulier compleet in om in contact te komen. Je maakt in deze week o.a. kennis met jouw personal trainer en krijgt een gratis intake met advies én metingen.

Vind jouw vestiging & ontvang een gratis proefweek!

Naar de 80 vestigingen binnen Nederland!

Laat je inspireren

Klantervaringen

Dankzij Personal Fitness Nederland heb ik weer een gezonde levensstijl en zijn mijn klachten verdwenen!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Mijn lichamelijke klachten zijn helemaal verdwenen en ik voel me weer topfit!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Ik ben weer fit, sterk, energiek en heb een compleet nieuwe levensstijl dankzij Personal Fitness Nederland!

lees meer klantervaringen

Onze Awards

De personal trainers van Personal Fitness Nederland hebben vier jaar op rij de Beste Personal Trainer Award gewonnen!

Best personal trainer awards

Tevredenheid Personal Fitness Nederland

Dit cijfer is gebaseerd op beoordeling van onze leden, die hun ervaring hebben gedeeld.

9,2
Sitemap Cookies Privacy Disclaimer Informatiecentrum