Gezonde voeding

Gezond leven kent vele facetten. Zo kun je denken aan voldoende beweging, persoonlijke hygiëne en aandacht voor je geestelijk welbevinden. Maar ook gezonde voeding hoort in dat rijtje thuis. Ze zeggen niet voor niets dat je bent wat je eet. Wij geven je de nodige tips en voedingsadviezen. 
 

Voedingsadvies

Gezonde voeding geeft je voldoende energie om de dag door te komen en kent een juiste balans tussen koolhydraten, vetten, eiwitten, vezels, vitamines, mineralen en vocht. Met gezond eten verklein je de kans op allerlei ziektes, zoals diabetes en hart- en vaatziekten. Ook voel je je fitter en kan het bijdragen aan gewichtsverlies en de opbouw van spiermassa. 

Met goede voeding doelen wij op onder meer:

  • groenten en fruit;
  • voldoende eiwitten;
  • voldoende vezels;
  • volkorenproducten (geen producten van witte tarwebloem);
  • peulvruchten;
  • (ongezouten) noten, zaten en pitten;
  • vette vis, zoals zalm, haring en makreel (wel altijd met mate);
  • weinig rood vlees (van koeien, schapen, geiten en varkens) of bewerkte varianten, zoals broodbeleg en worst;
  • weinig sappen en dranken waar suiker in zit;
  • zuinig zijn met zout. 
     



Maaltijden en voedingsstoffen

Jezelf op een gezonde manier voeden? Eet 3 hoofdmaaltijden per dag en vul eventueel aan met gezonde tussendoortjes. Het is belangrijk om je aan die 3 keer per dag te houden en geen maaltijden over te slaan. Zo krijgt je lichaam voldoende voedingsstoffen en energie binnen en wordt de zin in (ongezonde) tussendoortjes minder; je zorgt immers dat je minder snel honger krijgt.

Vergeet overigens ook niet voldoende water te drinken; je lichaam heeft vocht nodig om goed te kunnen functioneren en vrijgekomen afvalstoffen je lichaam te laten verlaten. Drink nog vóórdat je dorst krijgt; dorst is al een teken van uitdroging. Dat wil je eigenlijk voor zijn.
 

Voedingsstoffen

Om een gezond leven te kunnen leiden, moeten de voedingsstoffen die je dagelijks binnenkrijgt in balans zijn. Zo heeft een mens eiwitten, koolhydraten en vetten nodig, maar te veel ervan of een disbalans kan tot problemen leiden. Ook is het van belang om verzadigde van onverzadigde vetten te onderscheiden; waar onverzadigde vetten in onder meer noten, zaden en vis en positieve invloed hebben op je gezondheid, is de verzadigde variant er eentje die je beter kunt mijden. Die zet immers enkel aan tot vetopslag in je lijf; geen gezonde keuze dus.

Wil jij gezonde voeding binnenkrijgen, eet dan vooral verse producten en weinig pakjes en zakjes met allerlei onnodige toevoegingen. Probeer jezelf aan te leren in de supermarkt de etiketten te lezen voordat je iets in je winkelmandje legt. Een hele waslijst aan onbekende ingrediënten? Dan is er vast en zeker een gezondere variant te vinden.
 

Beginnen met gezonde voeding

Nu kan het natuurlijk zo zijn dat je in de afgelopen jaren niet al te gezond hebt geleefd en gewend bent geraakt aan suikerrijke, ongezonde voeding. Wees dan niet te hard voor jezelf en werk eventueel in stapjes naar een goed eetpatroon toe. Want het kan lastig zijn om het roer in één keer om te gooien. Het gaat er vooral om dat de veranderingen die je doorvoert duurzaam zijn. Dat is op de lange termijn het gezondst.

Wees overigens ook niet bang dat je nooit meer iets ongezonds mag eten. Houd jij er een evenwichtige levensstijl op na, dan kan je lichaam wel een keer tegen een stootje. Houd maat, geniet er even met volle teugen van en pak daarna de gezonde draad weer op. Dan komt het allemaal echt wel goed.
 

Gezond eten en afvallen

Wanneer niet alleen gezond eten maar ook afvallen jouw streven is, is het van belang de juiste balans te vinden tussen dat wat je eet en wat je verbrandt. Sporten is dan ook een belangrijke factor in het proces. Wil jij weten wat een gezond eetpatroon is als je ook fanatiek aan het sporten slaat? Vraag dan een van onze trainers om advies. Zij helpen je graag op weg!
 

JA! Ik wil graag meer (start)INFO ontvangen!

Wil je graag iets doen aan het overgewicht? Vul dan het onderstaand formulier ↓ in en wij bellen jou binnen 1 werkdag op om jouw vragen te beantwoorden. Ook kan de coach een afspraak met je inplannen en je alles vertellen over de gratis proefweek waar je kind geheel vrijblijvend gebruik van mag maken.

  • * velden zijn verplicht.

Maak kennis met ons door een Gratis Proefweek

Uiteraard zijn wij ons ervan bewust dat je misschien eerst wilt kijken of het bevalt. Vandaar dat wij een gratis proefweek aanbieden. Op deze manier kun je ongedwongen en vrijblijvend kennis maken met één van onze personal trainers. Vul onderstaand formulier compleet in om in contact te komen. Je maakt in deze week o.a. kennis met jouw personal trainer en krijgt een gratis intake met advies én metingen.

Vind jouw vestiging & ontvang een gratis proefweek!

Naar de 80 vestigingen binnen Nederland!

Laat je inspireren

Klantervaringen

Dankzij Personal Fitness Nederland heb ik weer een gezonde levensstijl en zijn mijn klachten verdwenen!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Mijn lichamelijke klachten zijn helemaal verdwenen en ik voel me weer topfit!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Ik ben weer fit, sterk, energiek en heb een compleet nieuwe levensstijl dankzij Personal Fitness Nederland!

lees meer klantervaringen

Onze Awards

De personal trainers van Personal Fitness Nederland hebben vier jaar op rij de Beste Personal Trainer Award gewonnen!

Best personal trainer awards

Tevredenheid Personal Fitness Nederland

Dit cijfer is gebaseerd op beoordeling van onze leden, die hun ervaring hebben gedeeld.

9,2
Sitemap Cookies Privacy Disclaimer Informatiecentrum