Fitnessschema/sportschema

Sportschema’s

‘Sportschema’s’; google het woord eens en je zult een schat aan lijsten en overzichten vinden. De schema’s verschillen qua oefeningen, aantal sets en aantal herhalingen, maar ook qua spiergroepen die ermee aangesproken worden. Hét ultieme schema bestaat immers niet; ieder schema heeft een eigen doel. Een schema voor het opbouwen van kracht zal er bijvoorbeeld anders uitzien dan wanneer het creëren van massa het streven is. En een schema dat gericht is op de armen, zal significant anders zijn dan een sportschema dat je kiest als voornamelijk jouw benen werk nodig hebben. Maar ook wanneer het trainingsdoel gelijk is, kunnen de methoden en fitnessschema’s sterk verschillen. De keuze is dus reuze!

Zeker voor een beginner is het lastig om overzicht te houden in dat woud van fitness- en sportschema’s. Bij Personal Fitness Nederland maken we enkel op maat gemaakte sportschema’s afgestemd op eenieders doelen. Hieronder delen we een aantal algemene sportschema’s met je. Maar mocht je nou behoefte hebben aan persoonlijk advies op basis van jouw doelen, laat het ons dan vooral weten. We helpen je graag!

Full body

Wil jij jouw hele lichaam trainen? Ga dan op zoek naar een full body-schema. Het is bedoeld voor mensen die 1 tot 3 keer per week willen sporten.

Full body-schema’s bevatten voornamelijk de zogenoemde compoundoefeningen; oefeningen die meerdere spiergroepen belasten. Dat maakt dat je dus niet meerdere dagen op rij kunt trainen; je spieren hebben rust nodig om te kunnen herstellen. Een rustdag na iedere training is aan te raden.
 

Splitschema

Het splitschema is een van de bekendste schema’s voor in de sportschool. Want je hebt vast wel eens van ‘leg day’ of ‘arm day’ gehoord; dagen waarbij je één specifiek lichaamsdeel aan het werk zet. Dergelijke dagen zijn onderdeel van een splitschema.

Je traint jouw benen, armen, rug en borst dus allemaal op aparte dagen en doet daarbij veel isolatieoefeningen, bedoeld om heel specifiek één spier aan te pakken. Je kunt je lichaam zo heel nauwkeurig ‘beeldhouwen’.

Upper body/lower body-schema

Train je aan de hand van een upper body/lower body-schema (ub/lb-schema)? Dan wordt jouw lichaam in 2 delen opgedeeld. Je raadt het al; je boven- en onderlichaam. Het schema bevat 4 trainingen per week, waarmee je boven- en onderlichaam ieder 2 keer getraind worden.

Het voordeel van deze methode is dat je elke spier 2 in plaats van 1 keer per week aanpakt. Anders dan bij het splitschema richt het ub/lb-schema zich meer op compoundoefeningen; véél in spiergroepen trainen in één keer.
 

Push/pull/legsschema

Het push/pull/legsschema (ppl-schema) bestaat uit 3 delen. Voor ieder deel van het schema wordt 1 training uitgetrokken. Deze manier van sporten is vooral gericht op diegenen die 5 tot 6 keer per week in de sportschool te vinden zijn. Ook 3 keer in de week met dit schema aan je lichaam werken is mogelijk.

  • Push
    Op deze dag train je alle spieren waarmee je duwt, behalve de beenspieren. Je werkt dus aan de hand van onder meer de bench press en de shoulder press. Je richt je op push-dagen dus voornamelijk op: borst, schouders en tricepsen.
  • Pull
    Op deze dag train je alle spieren waarmee je trekt, behalve de beenspieren. Je traint door middel van deadlifts, row-oefeningen en oefeningen voor je bicepsen. Je richt je op pull-dagen dus voornamelijk op: rug en bicepsen.
  • Legs
    Op deze dag ga je aan de slag met je benen. De training is qua opbouw in principe hetzelfde als de klassieke ‘leg day’ uit het splitschema. 
     

Buikspieroefeningen

Wil je jouw buikspieren een extra impuls geven? Dat kan bij alle 4 de bovengenoemde trainingsschema’s. Buikspieroefeningen kun je immers naar wens aan één of meerdere dagen van jouw gekozen trainingsschema toevoegen. Doe ze wel altijd aan het eind van jouw training, want vermoeide buikspieren zijn niet bevorderlijk voor je lifts.

Er worden overigens vaak ook geen warming up-sets aan trainingsschema’s toegevoegd. Maar warm je spieren wel altijd op voordat je aan de slag gaat! Je lichaam zal je er dankbaar voor zijn…
 

Vooruitgang monitoren

Zit er een trainingsvorm bij dat jou prettig lijkt? En wil je daar een persoonlijk trainingsschema bij? Schroom niet contact met ons op te nemen. Wij stippelen graag de weg uit naar het behalen van jouw doelen. We monitoren tussentijds je vooruitgang en prestaties en sturen op basis daarvan je trainingsschema aan. Zo blijft de progressie optimaal en zijn de resultaten straks verbluffend!
 

Wil je meer informatie? 

Vul dan onderstaand formulier in ↓ en wij bellen jou binnen 1 werkdag op om jouw vragen te beantwoorden. Ook kan de coach een afspraak met je inplannen en je alles vertellen over de gratis proefweek waar je geheel vrijblijvend gebruik van mag maken.

Waar wacht je nog op? Zet vandaag de stap naar een fitter lichaam! 

  • * velden zijn verplicht.

Maak kennis met ons door een Gratis Proefweek

Uiteraard zijn wij ons ervan bewust dat je misschien eerst wilt kijken of het bevalt. Vandaar dat wij een gratis proefweek aanbieden. Op deze manier kun je ongedwongen en vrijblijvend kennis maken met één van onze personal trainers. Vul onderstaand formulier compleet in om in contact te komen. Je maakt in deze week o.a. kennis met jouw personal trainer en krijgt een gratis intake met advies én metingen.

Vind jouw vestiging & ontvang een gratis proefweek!

Naar de 80 vestigingen binnen Nederland!

Laat je inspireren

Klantervaringen

Dankzij Personal Fitness Nederland heb ik weer een gezonde levensstijl en zijn mijn klachten verdwenen!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Mijn lichamelijke klachten zijn helemaal verdwenen en ik voel me weer topfit!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Ik ben weer fit, sterk, energiek en heb een compleet nieuwe levensstijl dankzij Personal Fitness Nederland!

lees meer klantervaringen

Onze Awards

De personal trainers van Personal Fitness Nederland hebben vier jaar op rij de Beste Personal Trainer Award gewonnen!

Best personal trainer awards

Tevredenheid Personal Fitness Nederland

Dit cijfer is gebaseerd op beoordeling van onze leden, die hun ervaring hebben gedeeld.

9,2
Sitemap Cookies Privacy Disclaimer Informatiecentrum