Al meer dan 17.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Wat is een gezonde leefstijl

Wat is een gezonde leefstijl?

We weten het allemaal: om gezond oud te worden, is het belangrijk dat je een gezonde leefstijl hebt. Maar wat is een gezonde leefstijl nu precies? Wij leggen het je graag uit.

Van gezond eten tot stress vermijden

Een gezonde leefstijl gaat verder dan groente eten en bewegen. Het houdt ook in dat je op gewicht blijft, dat je niet rookt, dat je voldoende slaapt en dat je te veel stress vermijdt. Maar hoe doe je dat dan? En wat zijn dan de voordelen precies?

Tips voor een gezonde levensstijl

1. Gezond eten

De meningen over wat gezond eten nou precies is, lopen nogal uiteen. Het beste kun je gevarieerd eten en voor gezonde, volwaardige voedingsmiddelen kiezen. De Schijf van Vijf is nog altijd een goede richtlijn. Volgens de Schijf van Vijf kun je het beste veel groente en fruit eten en volkoren producten. Het nieuwste advies is om dierlijke producten wat vaker in te ruilen voor plantaardige. Dat doe je door te variëren met vis, noten, peulvruchten, eieren en vleesvervangers. Daarnaast staan er zuivelproducten in de Schijf van Vijf, ongezouten noten, onverzadigde vetten en ongezoete drankjes.

Als je volgens de Schijf van Vijf eet, krijg je alle belangrijke voedingsstoffen binnen en verklein je de kans op hart- en vaatziekten en kanker. Je blijft bovendien beter op gewicht.

2. Op gewicht blijven

Met een gezond gewicht is het risico op gezondheidsklachten een stuk kleiner dan wanneer je (zwaar) overgewicht hebt. Je hebt dan minder kan op diabetes type 2, hart- en vaatziekten, gewrichtsklachten en bepaalde vormen van kanker. Bovendien zit je met een gezond gewicht vaak lekkerder in je vel en voel je je fitter.

Of je een gezond gewicht hebt, kun je bepalen aan de hand van je Body Mass Index (BMI). Hiervoor maak je de volgende berekening:

Gewicht / (Lengte X Lengte)

Je hebt een gezond gewicht als je een BMI tussen de 18,5 en 25 hebt. Tussen de 25 en 30 heb je overgewicht en is het aan te raden om af te vallen. Heb je een BMI van meer dan 30, dan heb je officieel obesitas en loop je meer gezondheidsrisico’s.

Let op! Je BMI is een richtlijn; je leeftijd, geslacht en buikomtrek zijn ook belangrijk om te bepalen of je qua gewicht en verdeling van lichaamsvet gezond bent.

3. Beweeg regelmatig

Regelmatig bewegen is belangrijk als je gezond wilt blijven. De kans dat je overgewicht krijgt of hart- en vaatziekten is kleiner als je veel beweegt. De richtlijn voor volwassenen is om minstens 150 minuten per week matig tot intensief te bewegen. Je kunt natuurlijk gaan wandelen, fietsen of hardlopen, maar zwaardere klussen in en rond je huis tellen ook mee in die 150 minuten. Daarnaast is het aan te raden om minstens twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten te doen. Krachttraining is natuurlijk heel goed om je spieren en botten te versterken, maar ook sporten waarbij je veel moet rennen en springen zijn goed voor je botten en spieren. Denk bijvoorbeeld aan voetballen, waveboarden, dansen en volleybal. Kies vooral activiteiten die jij heel leuk vindt om te doen, dan kom je ook makkelijker aan die 150 minuten en twee keer per week.

4. Rook niet

Die hoeven we niet meer uit te leggen. Roken is ongezond en het is beter als je het niet doet.

5. Zorg dat je goed en genoeg slaapt

Je lijf herstelt als je slaapt. ’s Nachts doe je nieuwe energie op. Slaap je te weinig of te licht, dan heb je overdag andere energiebronnen nodig om de dag door te komen. Je gaat dan sneller snacken en daarmee wordt het weer moeilijker om op gewicht te blijven. Wanneer je niet goed uitgeslapen bent, maak je bovendien makkelijker ongelukken. Hoeveel slaap je precies nodig hebt, is voor iedereen verschillend. Als je uitgerust wakker wordt, kun je ervan uitgaan dat je voldoende hebt geslapen.

6. Zorg voor voldoende ontspanning

Stress is heel slecht voor je gezondheid. Het verhoogt het risico op hartaandoeningen en het kan ervoor zorgen dat je een hoog cholesterol krijgt. Daarnaast zorgt stress ervoor dat je niet goed ademhaalt. Dit kan hyperventilatie en paniekaanvallen veroorzaken. En omdat je door stress je spieren meer aanspant, kun je last krijgen van chronische schouder- en nekklachten en van hoofdpijn. Stress kan je lichaam aanzetten tot een overproductie van eiwitten en dat kan dan weer tot zware ontstekingen leiden.

Zorg er dus voor dat stress zo min mogelijk kans krijgt. Probeer in drukke perioden vrije dagen in te bouwen en bouw verspreid over de dag micropauzes in waarbij je diep naar je buik ademhaalt. Dat zorgt ervoor dat je de spanning even kunt loslaten. Slaap genoeg, houd desnoods een piekerdagboekje bij waarin je alles opschrijft waar je ’s nachts van wakker ligt. Zo haal je het letterlijk uit je hoofd. En kijk eens goed naar je weekschema. Doe je vooral dingen die je energie kosten of zijn er ook genoeg dingen die je energie geven? Om stress te lijf te gaan, zouden die twee minimaal in balans moeten zijn.

Hulp nodig?

Wil jij aan een gezondere leefstijl gaan werken? Maak dan hier een afspraak met de personal coach van de dichtstbijzijnde vestiging. Ons team van mental coaches, personal trainers en voedingsdeskundigen staan voor je klaar om jou met een op maat gemaakt voedings- traingingsschema op weg te helpen.

Gratis Proefweek

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
9
5 dagen geleden
Studio Bergen op Zoom
9.5
11 juni 2022
Studio Bergen op Zoom

Meer over dit onderwerp

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen