Eten voor en na het sporten

Voeding is belangrijk als je gaat sporten. Niet alleen zorgt het voor voldoende energie om je work-out door te komen, voeding beïnvloedt ook de resultaten van je sportieve prestaties. Maar wat kun je nou het beste eten voor en na het sporten?

Eten voor het sporten

Net voor je gaat sporten, kun je beter geen grote maaltijd eten. Je lijf heeft namelijk een constante bloedtoevoer nodig om je eten te verteren. Maar als je gaat sporten, vragen je spieren ook om zuurstofrijk bloed. Je spieren krijgen dan voorrang, waardoor je maaltijd langzamer verteert. Het eten blijft langer in je maag en daar kun je tijdens het sporten last van krijgen. Zorg dus dat er zo’n twee tot drie uur tussen je grote maaltijd en het sporten zit.

Een kleine maaltijd voor het sporten

Komt het nou eenmaal zo uit dat je net voor het sporten gaat eten? Neem dan een kleine maaltijd die makkelijk te verteren is, zodat het eten niet te lang in je maag blijft. Hieronder vind je wat goede snacks die je net voor het sporten kunt eten. 

✔ Granen
Volle granen, dus graankorrels die nog heel zijn en waar alle voedingsstoffen nog inzitten, geven langzaam energie af aan je lichaam. Als je kort voor je work-out volle granen eet, heb je dus je hele training voldoende energie. Volle granen zijn bijvoorbeeld havermout, maïs en rijst. Quinoa is officieel geen graan, maar heeft hetzelfde effect. Denk eraan: houd je portie klein!

✔ Ei

Eiwitten helpen je spieren te herstellen na het Daarnaast zijn eiwitten goed voor de opbouw van spiermassa. Je kunt een gekookt eitje natuurlijk uit het vuistje eten, maar je kunt het ook op een stukje toast of knäckebröd doen. Dan krijg je gelijk koolhydraten binnen die energie geven. 

✔ Yoghurt, het liefst Griekse

Yoghurt bevat ook veel eiwitten. De meeste eiwitten vind je in Griekse yoghurt. Voor welke soort yoghurt je ook gaat, kies er in ieder geval eentje met niet te veel suikers.

✔ Kip
Ook kip bevat veel eiwitten. Het zorgt bovendien voor een verzadigd gevoel zonder dat het zwaar op de maag ligt. Het beste kies je voor gegrilde kip.

✔ Appel of banaan
Snelle energieboost nodig? Denk dan eens aan een appel of een banaan. Als je een half uurtje voor je work-out een appel of een banaan eet, heb je genoeg energie voor je hele training. Vind je alleen een banaan te weinig? Beleg dan een stukje toast of knäckebröd met banaan. Superlekker en je krijgt er nog net iets meer energie van.

✔ Water

Tijdens je work-out ga je vocht verliezen, dus zorg ervoor dat je vochthuishouding op peil is. Drink in ieder geval een halve liter water voor je gaat sporten.

✔ Koffie

Liefhebber van koffie? Dan hebben we goed nieuws voor je, want een kopje koffie voor het sporten zorgt voor een betere bloedtoevoer naar je spieren. Daar worden je spieren tijdelijk sterker van en het zorgt voor meer uithoudingsvermogen.

Eten na het sporten

Het is goed om maximaal twee uur na het sporten een normale hoofdmaaltijd te eten. Met de juiste voedingsstoffen vul je je energie weer aan en help je je spieren te herstellen. Een maaltijd die rijk is aan koolhydraten en eiwitten is het beste na het sporten.

Koolhydraten en eiwitten na het sporten

Koolhydraten brengen je energielevel weer op peil. Zeker bij duursporten is het goed om na je training een maaltijd met veel koolhydraten te eten. Eiwitten helpen je spieren te herstellen. Kies bijvoorbeeld voor:

✔ Boterham met ei

De boterham zorgt voor de koolhydraten, het ei zorgt voor de eiwitten Je kunt ook kiezen voor mager vleesbeleg trouwens.

✔ Volkoren pasta

Ook voor de koolhydraten: een lekkere volkoren pasta met gerookte kip of mozzarella voor de eiwitten.

✔ Rijst

Kies voor gekookte rijst met kip of ga voor een rijstsalade met zalm of tonijn.

✔ Yoghurt

Gooi er nog een handje ongebrande noten in voor wat extra eiwitten en wat havermout voor de koolhydraten.

✔ Water
Tijdens je work-out verlies je veel vocht doordat je zweet. Daarom is het belangrijk om ook na je training weer voldoende water te drinken, zodat je het vochtgehalte in je lichaam weer op peil brengt.

Voedingsadvies

Onze voedingsspecialisten helpen je graag met een voedingsadvies dat je helpt je trainingsdoelen te halen. Maak vandaag nog een afspraak voor een vrijblijvend gesprek om jou verder te helpen met een persoonlijk advies.

  • * velden zijn verplicht.

 

Wellicht vind je dit ook interessant: 

Maak kennis met ons door een Gratis Proefweek

Uiteraard zijn wij ons ervan bewust dat je misschien eerst wilt kijken of het bevalt. Vandaar dat wij een gratis proefweek aanbieden. Op deze manier kun je ongedwongen en vrijblijvend kennis maken met één van onze personal trainers. Vul onderstaand formulier compleet in om in contact te komen. Je maakt in deze week o.a. kennis met jouw personal trainer en krijgt een gratis intake met advies én metingen.

Vind jouw vestiging & ontvang een gratis proefweek!

Naar de 80 vestigingen binnen Nederland!

Laat je inspireren

Klantervaringen

Dankzij Personal Fitness Nederland heb ik weer een gezonde levensstijl en zijn mijn klachten verdwenen!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Mijn lichamelijke klachten zijn helemaal verdwenen en ik voel me weer topfit!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Ik ben weer fit, sterk, energiek en heb een compleet nieuwe levensstijl dankzij Personal Fitness Nederland!

lees meer klantervaringen

Onze Awards

De personal trainers van Personal Fitness Nederland hebben vier jaar op rij de Beste Personal Trainer Award gewonnen!

Best personal trainer awards

Tevredenheid Personal Fitness Nederland

Dit cijfer is gebaseerd op beoordeling van onze leden, die hun ervaring hebben gedeeld.

9,2
Sitemap Cookies Privacy Disclaimer Informatiecentrum