πŸ” Waar herken je een te hoge bloeddruk aan?

Het verraderlijke van een te hoge bloeddruk is dat je er in eerste instantie meestal niets van merkt. Ermee rondlopen geeft zelden klachten; je voelt je gewoon goed. Maar zodra je langere tijd met een hoge bloeddruk te maken hebt, treden er soms wél klachten op. Je bloedvaten staan immers continu onder een te hoge druk, met mogelijk schade aan verschillende delen van je hart en lichaam tot gevolg. Een langdurige hoge bloeddruk kan zelfs tot een hartinfarct of beroerte leiden.
 

Mogelijke klachten bij een hoge bloeddruk

Hoofdpijn, vermoeidheid, misselijkheid en braken, kortademigheid, rusteloosheid en wazig zien zijn stuk voor stuk klachten die bij een hoge bloeddruk kunnen ontstaan. Maar herken je deze klachten niet? Dan is dat helaas geen garantie dat je geen hoge bloeddruk hebt.
 

Factoren die van invloed kunnen zijn op je bloeddruk

Wel zijn er bepaalde factoren waarmee je kunt inschatten hoe groot jouw risico op een hoge bloeddruk is. Zo neemt de kans hierop toe als je rookt, overgewicht hebt, te weinig beweegt, stress ervaart, een ongezond voedingspatroon hanteert of wanneer meerdere van jouw familieleden een hoge bloeddruk hebben. Ook als jijzelf hier in je jongere jaren of tijdens je zwangerschap mee kampte, is jouw risico verhoogd. 
 

Jíj moet het zelf doen!

Sommige factoren heb je niet in de hand, andere wél. Met dat laatste doelen we op een gezonde levensstijl, waarin je een verantwoord voedingspatroon hanteert, voldoende beweegt en je een gezond gewicht hebt. Hier kan simpelweg maar één iemand mee aan de slag gaan, en dat ben jij zelf. Waar wacht je nog op?!
 

Werk aan je levensstijl

Uit onderzoek blijkt dat de bloeddruk daalt tijdens het sporten, én wanneer je overtollige kilo’s verliest. Als de bovenstaande klachten en factoren je bekend voorkomen of als je een hoge bloeddruk preventief wilt tegengaan, is het dus goed om aan je levensstijl te werken. Dit betekent voldoende bewegen en goede voeding tot je nemen. Dat draagt écht bij aan een gezonde bloeddruk. En daar doen we het uiteindelijk allemaal voor!
 

Een hoge bloeddruk en bewegen

Zodra jij je tijdens het sporten inspant, loopt je bloeddruk op. Tot welke hoogte, dat is afhankelijk van de spieren die je tijdens je work-out gebruikt en de intensiteit van de sessie. Wij van Personal Fitness Nederland adviseren om minimaal 30 minuten per dag matig tot intensief te bewegen. Om conditie op te bouwen of te werken aan de opbouw van kracht. Een bijkomend voordeel is dat het effect van een work-out op je bloeddruk 24 uur aanhoudt. Iedere dag trainen is dus optimaal, maar plan op zijn minst 3 keer per week een trainingssessie in.
 

Een hoge bloeddruk en voeding

Er zijn ook een aantal aandachtspunten met betrekking tot je voeding. Eet bijvoorbeeld niet te veel drop en pas op met zoethoutthee. Daar zit namelijk de bloeddrukverhogende stof glycyrrhizin in. Eet tegelijkertijd ook minder zout eten; dat verlaagt je bloeddruk. Laat kant-en-klaarmaaltijden, eten uit pakjes en zakjes en zoute snacks dus zo veel mogelijk staan. In verse, onbewerkte producten zit geen zout. En het zout dat je zelf over je eten strooit kun je vervangen door (verse) kruiden. Wees daarnaast zuinig met alcohol; alcohol verhoogt je bloeddruk al vanaf 2 glazen per dag. Het allerbeste is om het helemaal te laten staan. Maar wil je tóch iets alcoholhoudends drinken, drink er dan niet meer dan 1 glas van per dag.
 

Hulp in aantocht!

Wij zeiden het al: sommige factoren heb je niet in de hand, anderen wél. Ga daarom samen met ons aan de slag met het verlagen of op peil houden van je bloeddruk door gezond te eten en voldoende te sporten. Wil je meer weten over dat wat we voor jou kunnen betekenen? Vul hieronder vrijblijvend je contactgegevens in en wij nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • * velden zijn verplicht.


 

Wellicht vind je dit ook interessant: 

Maak kennis met ons door een Gratis Proefweek

Uiteraard zijn wij ons ervan bewust dat je misschien eerst wilt kijken of het bevalt. Vandaar dat wij een gratis proefweek aanbieden. Op deze manier kun je ongedwongen en vrijblijvend kennis maken met één van onze personal trainers. Vul onderstaand formulier compleet in om in contact te komen. Je maakt in deze week o.a. kennis met jouw personal trainer en krijgt een gratis intake met advies én metingen.

Vind jouw vestiging & ontvang een gratis proefweek!

Naar de 80 vestigingen binnen Nederland!

Laat je inspireren

Klantervaringen

Dankzij Personal Fitness Nederland heb ik weer een gezonde levensstijl en zijn mijn klachten verdwenen!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Mijn lichamelijke klachten zijn helemaal verdwenen en ik voel me weer topfit!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Ik ben weer fit, sterk, energiek en heb een compleet nieuwe levensstijl dankzij Personal Fitness Nederland!

lees meer klantervaringen

Onze Awards

De personal trainers van Personal Fitness Nederland hebben vier jaar op rij de Beste Personal Trainer Award gewonnen!

Best personal trainer awards

Tevredenheid Personal Fitness Nederland

Dit cijfer is gebaseerd op beoordeling van onze leden, die hun ervaring hebben gedeeld.

9,2
Sitemap Cookies Privacy Disclaimer Informatiecentrum