Al meer dan 17.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Krachttraining

Krachttraining

Het is misschien wel één van de hardnekkigste fabels in fitnessland. Want nee: krachttraining maakt je niet meteen een spierbundel of bodybuilder. In een gedoseerde vorm zorgt het voor vetverbranding, een juiste lichaamshouding en meer energie. En voor spieropbouw. Maar een beetje spiermassa, daar word je echt niet meteen de nieuwe Rocky van. Wij leggen je uit hoe het werkt.

Hoe werkt spieropbouw?

Squats, lunges, chest flyes, leg presses of de bent over rows; welke oefeningen op het gebied van krachttraining je ook doet, tijdens het uitvoeren ervan maak je microscopisch kleine scheurtjes in je spierweefsel. Die scheurtjes herstellen door middel van onder meer eiwitten, rust en slaap. Herstel zorgt voor sterkere, maar ook voor gegroeide spieren. En zo neemt je totale spiermassa dus toe.

Dat groeien van spieren is wenselijk. Want naarmate we ouder worden worden, hebben onze spieren steeds meer de neiging om qua omvang en kracht af te nemen. Zonder training kan het snel gaan; bij inactiviteit kunnen je spieren qua gewicht tot wel een pond per jaar verliezen. Met regelmatig trainen kun je het proces tegengaan en juist extra spieren opbouwen.

Het nut van spiermassa

Krachttraining zorgt niet alleen voor spierbehoud. Ga je actief trainen, dan zal het ook voor een betere houding zorgen. En je verbrandt meer calorieën naarmate je spiermassa toeneemt. Je lijf heeft immers meer energie nodig om spieren op gang te houden, dan slap vet. Krachttraining is dan ook een ontzettend effectief hulpmiddel om beter, fitter en strakker in je vel te komen zitten.

Het middel wordt echter nog vaak onderschat. Of het effect ervan overschat. Daarom herhalen we het nog maar een keertje; verwerk jij krachttraining in jouw sportroutine, dan moet je het wel érg bont maken wil je het postuur van een bodybuilder krijgen. Geen zorgen dus en gáán! Het zal je lichaam helpen vormen.

Vormen van krachttraining

Er zijn vele manieren om thuis of in één van onze studio’s met krachttraining aan de slag te gaan. Zo kun je ervoor kiezen functioneel te trainen; met krachtoefeningen die jouw dagelijkse activiteiten gemakkelijker of veiliger maken. Het gaat dan om bewegingen die ook in het dagelijks leven voorkomen. Squatten, bijvoorbeeld, doe je eigenlijk ook als je een krat met boodschappen optilt.

Maar ook trainen met machines is een mogelijkheid. Bij een goede uitvoering is dat veilig, doordat je lichaam gestabiliseerd wordt in het toestel. Of je kiest voor losse gewichten, die naast spierkracht ook het nodige van je coördinatievermogen vragen. Mogelijkheden te over, dus!

Je core beschermen door krachttraining

Bij krachttraining wordt vaak eerst aan het trainen van armen en benen gedacht. Want wie wil er nou geen strakke, gespierde bovenarmen? Of goed getrainde bovenbeenspieren, die voor een snellere vetverbranding zorgen? Maar niet alleen spieropbouw in armen en benen is van belang. Ook de buik- en lage rugspieren mogen niet vergeten worden, temeer omdat ze de kern van het lichaam vormen en aangesproken worden bij bijna iedere beweging die je maakt.

Ga jij met het kweken van spiermassa in jouw core aan de slag, dan ontwikkel je als het ware een korset van spieren en wordt je lichaam beschermd tijdens dagelijkse manoeuvres. Zo maakt spieropbouw in je romp je minder vatbaar voor blessures en pijnklachten. Rugpijn bijvoorbeeld. Of klachten aan je heup of bekken.

Hulp nodig?

Wil jij meer weten over krachttraining en de spiermassa die je daarmee op kunt bouwen? Vraag onze trainers dan om advies. Zij kunnen je ook helpen met het samenstellen van een voor jou effectief trainingsprogramma.

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen