Al meer dan 24.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Succesvol doelen stellen en bereiken

Doelen stellen en behalen

Het succesvol stellen van concrete doelen is belangrijk wanneer je een goed eindresultaat wilt behalen. Het uitgangspunt is wanneer je jezelf een concreet doel stelt, dat je meer je best gaat doen om dat doel te bereiken. Veel mensen stellen voor zichzelf het doel om af te vallen in gewicht. Maar is dit wel een goed doel? Of zit hier nog een doel achter? Het kan namelijk best lastig zijn om een doel te stellen en deze dan ook te behalen. 

Heb jij graag ondersteuning nodig om jouw doelen te bereiken, meld je dan aan voor een gratis advies gesprek bij Personal Fitness Nederland om te bekijken wat wij voor je kunnen betekenen!

Gratis Adviesgesprek

Verschillende soorten doelen

Er zijn drie verschillende soorten doelen die gesteld kunnen worden, namelijk resultaatdoelen, prestatiedoelen en procesdoelen. Het is goed om van te voren na te denken wat voor doel jij wilt stellen en hoe je deze succesvol wilt gaan bereiken.

Resultaatdoelen

Resultaatdoelen focussen zich op het resultaat dat je uiteindelijk wil behalen. Een voorbeeld van een resultaatdoel kan zijn om vijf kilo af te vallen. Verder heb je prestatiedoelen.

Prestatiedoelen

Deze doelen gaan over bepaalde prestaties die je wil leveren, bijvoorbeeld het maken van tien squats met een gewicht van 80 kilo. Als laatste categorie heb je de procesdoelen.

Procesdoelen

Het stellen van procesdoelen blijkt het meest effectief te zijn omdat zij zich focussen op het volhouden van je acties. Een procesdoel zou bijvoorbeeld kunnen zijn om iedere dag 30 minuten te bewegen of om iedere dag 2 stuks fruit te eten. Procesdoelen richten zich niet op het ‘wat’ maar op het ‘hoe’. Hierdoor ga je actief aan de slag met hoe een gesteld doel behaald kan worden.

Doelen met verschillende termijnen

Wanneer je een groot doel hebt, bijvoorbeeld vijftien kilo afvallen of een halve marathon lopen, kan je in het begin door de duur van het project last hebben van motivatieproblemen. Splits daarom het doel op in korte termijndoelen van één week tot één maand, middellange termijndoelen van één tot drie maanden en lange termijndoelen van vier tot twaalf maanden. Op deze manier wordt het makkelijker om succesvol goede doelen te stellen.

succesvol doelen stellen en bereiken

Het succesvol controleren van jouw gestelde doelen

Nadat je doelen hebt gesteld, kun je nagaan of de doelen goed geformuleerd zijn. Hiervoor kun je het SMART-principe gebruiken. Dit principe staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.

Specifiek

Dit betekent dat het doel Specifiek moet zijn. ‘Ik wil afvallen’ is bijvoorbeeld niet specifiek genoeg. Hoeveel kilogram wil je afvallen? Door dit aan het geformuleerde doel toe te voegen, maak je het doel duidelijk.

Meetbaar

Daarnaast moet het doel Meetbaar zijn. Onder welke meetbare of observeerbare voorwaarden is het doel bereikt?

Acceptabel

De A in SMART staat voor Acceptabel. Sta je achter je gestelde doel? Is het mogelijk om aan dit doel te werken?

Realistisch

Ook moet het doel Realistisch zijn. Om gemotiveerd te blijven is een belangrijke vraag om jezelf te stellen: “Is het doel niet te makkelijk of te moeilijk?”

Tijdgebonden

Als laatste punt: Tijdgebonden. In welk tijdsbestek moet het doel worden behaald? Door een tijdsbestek aan je doel te koppelen kun je gericht en stap voor stap aan het doel werken. Zo ga je van een doel als ‘Ik wil graag afvallen’, naar een doel als ‘Ik weeg nu 95 kilogram, ik wil over twaalf maanden 75 kilogram wegen’.

Wat te doen met obstakels?

Noteer eventuele obstakels die het gestelde doel in de weg kunnen staan. Bedenk vervolgens manieren om op een positieve manier met deze obstakels om te gaan, zodat je deze kunt overwinnen. Bijvoorbeeld:  je wil graag 10 kilo afvallen binnen vier maanden tijd. Binnen deze vier maanden ben je jarig: het obstakel. Door dit obstakel op te schrijven en een plan te maken voor situaties die waarschijnlijk zullen voorkomen, ben je veel beter voorbereid op deze situaties. Zo kan je genieten van je verjaardag en daarnaast nog steeds actief bezig zijn met het behalen van je doel.

Gedragsregels voor succesvol behalen van je gestelde doelen

Gedragsregels kun je ook wel zien als kleine dagelijkse doelen die bijdragen aan het bereiken van het einddoel. De bedoeling is dat deze ‘regels’ uiteindelijk nieuwe gewoonten worden. Door concrete acties op te schrijven kun je deze vervolgens ook controleren en bijsturen. Denk bij een gedragsregel aan: ‘ik hou mijn voeding bij in een app’ of ‘ik ga deze week minimaal drie keer wandelen’ of ‘ik drink deze week geen alcohol’.

Actief aan de slag met doelen

Wanneer je SMART doelen hebt opgesteld, hier bijhorende gedragsregels bij hebt gemaakt en obstakels hebt opgeschreven, kan je met een concreet plan aan de slag gaan. Je bent voorbereid en weet precies wat je moet doen om het gestelde doel succesvol te behalen. 

Wil jij hier meer over weten? Vraag dan een  adviesgesprek aan!

Wil jij hier meer weten over hoe jij succesvol je doelen kan stellen? Meld je dan nu gratis aan voor een adviesgesprek bij de dichtstbijzijnde studio. Onze experts staan persoonlijk voor je klaar!

Lees meer

geschreven door

Petra Vermeer
Petra
Beweegdeskundige

Deel deze blog

Facebook
Twitter
LinkedIn
Klantverhaal Ruud
9
7 dagen geleden
Personal trainer Venlo

Meer over dit onderwerp

Gelukkig gezin op de bank

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen