Al meer dan 19.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Sporten met elastiek: 10 efficiënte oefeningen

Sporten met elastiek: 10 efficiënte oefeningen

De zomer is in aantocht. Lekker zonnen aan het zwembad met een cocktail in je hand. Een heerlijk vooruitzicht. Ben jij er klaar voor je badkleding weer uit de kast te treken? Of heb je hier en daar nog wat lichamelijke onzekerheden? Wij hebben een laagdrempelige oplossing voor je: probeer eens te sporten met een elastiek. Effectief tijdens je workout in de sportstudio of lekker thuis voor de televisie. Want je raadt het waarschijnlijk al; het enige wat je nodig hebt is een weerstandselastiek. Wij zetten 5 oefeningen voor het sporten met een elastiek voor je onder elkaar. Zodat jij kan toewerken naar jouw ideale summer body!

Klaar voor de start!

Weerstandselastieken; ze zijn er in allerlei soorten, maten en kleuren. Zo bestaan er varianten met een hoge of lage weerstand en een zware of lichte spanning. Schaf er eentje aan die het beste past bij jouw lichaam en niveau. Ben je bijvoorbeeld een beginnend sporter? Begin dan met een wat lichter exemplaar en een lage weerstand. Ben je gevorderd? Kies dan juist voor een variant die wat zwaarder is van gewicht en een hoge weerstand bevat. De elastieken zijn online of in een sportwinkel verkrijgbaar. En heb je hem eenmaal in huis? Dan kun je direct beginnen met sporten met jouw nieuwe elastiek! Door de onderstaande oefeningen achter elkaar uit te voeren bijvoorbeeld.

Oefening 1. X band walks

Train je core en bil- en beenspieren met deze oefening. Ga met je voeten op schouderbreedte op het elastiek staan. Draai het elastiek en houd hem strak zodat hij voor je lichaam een X vormt. Zet eerst 10 kleine tappen naar links. En zet vervolgens 10 kleine stappen terug naar je beginpositie. Probeer dit 5 keer te herhalen. Je hebt nu 1 set gedaan. Probeer in totaal 4 sets te voltooien, met tussenpauzes van 30 seconden. Het is belangrijk dat je het elastiek strak houdt. Voelt hij wat slap aan? Leg er dan een knoop in voor meer spanning en weerstand.

Oefening 2. Push-pull jacks

Deze oefening lijkt op jumping jacks, maar is nét wat zwaarder. Houd je weerstandselastiek vast, met je handpalmen naar voren gericht. Zorg dat het elastiek achterlangs je schouders gaat. Ga rechtop staan, spring omhoog en zwaai daarbij je benen naar buiten. Land vervolgens op de grond met je voeten op schouderbreedte. Wanneer je je benen naar buiten zwaait, duw je je armen naar voren. Kom daarna weer terug naar je beginpositie; met je armen langs je lichaam en je voeten naast elkaar. Herhaal deze beweging 1 minuut achter elkaar. Dit is 1 set. Probeer ook hier weer 3 sets te herhalen met 30 seconden rustpauze tussendoor. Met deze oefening train je voornamelijk je borst- en schouderspieren.

Oefening 3. Front raise

Ga met je voeten op het elastiek staan in een rechte houding. Pak het elastiek vast. Breng je armen tegelijkertijd omhoog en strek ze uit voor je lichaam. Houd je palmen hierbij naar onder gericht. Herhaal deze oefening 15 keer. Dit is 1 set. Voer in totaal 3 sets uit, met 30 seconden tussenpauze. Met deze oefening train je vooral je biceps.

Oefening 4. Mountain climbers

Ga in plankpositie op de grond liggen op je handen en voeten. Plaats het elastiek om beide enkels. Houd je armen gestrekt. Span je buikspieren aan, beweeg je linkerknie richting je borst en weer terug naar achteren. En herhaal deze beweging vervolgens met je rechterknie. Heb je met elke knie 20 herhalingen uitgevoerd? Dan is dat 1 set. Herhaal 3 sets met 30 seconden tussenpauze. Met deze oefening train je vooral je buikspieren.

Oefening 5. Standing leg lift

Ga rechtop staan en knoop het elastiek rondom je enkels. Zet je voeten naast elkaar. Beweeg je linkerbeen zijwaarts omhoog, houd hem daar even vast en breng hem daarna weer terug. Herhaal dit in totaal 20 keer. Heb je de herhaling van je linkerbeen afgerond? Start dan met je rechterbeen. Wanneer je de oefening met allebei je benen 20 keer hebt voltooid, heb je 1 set gedaan. Herhaal in totaal 3 sets met 30 seconden tussenpauze. Met deze oefening train je voornamelijk je benen en billen.

Sporten met elastiek onder professionele begeleiding

Zoals je in dit blog leest zijn er verschillende oefeningen die je kunt uitvoeren tijdens het sporten met een elastiek. Waarmee je niet alleen je benen en billen, maar ook je buikspieren biceps en core traint. En geloof het of niet; maar deze 5 oefeningen zijn pas het topje van de ijsberg! Er is nog zóveel meer wat je kunt doen op het gebied van sporten met een elastiek. Kan jij hier wel wat hulp bij gebruiken? En wil je naast het weerstandselastiek ook aan de slag met gewichten, halters en dumbells? Kom dan eens langs in een van onze studio’s en maak 1 week lang gratis gebruik van ons Fit for Life-programma. Een van onze personal trainers gaat dan met jou aan de slag. En daagt je uit om tot het uiterste te gaan tijdens de uitdagende work-outs. Gezond te eten aan de hand van op maat gemaakte voedingsschema’s én te veranderen van binnen naar buiten toe door aan de slag te gaan met mental coaching sessies. Over allround gesproken… Waar wacht je nog op? Meld je vandaag nog aan en laat die zomer maar komen.

Gratis Proefweek

Sporten met elastiek: jouw coach vertelt je er alles over

Sporten met elastiek zorgt ervoor dat je een goede aanvullende spanning opbouwt, wat weerstand geeft tijdens het trainen. Door middel van het opvoeren van deze weerstand, kun je betere resultaten behalen in het trainen van je lichaam. Je zult sneller fitter en slanker worden, echter is advies en begeleiding vaak nodig om de beste uitkomst te realiseren. Samen met een aangewezen coach start je bij Personal Fitness Nederland met trainen om met elastiek te sporten. Jouw coach geeft je advies over sporten met elastiek door oefeningen aan te bieden, waarbij elastiek de juiste weerstand kan bieden.

Sporten met elastiek door oefeningen

Het is heel goed mogelijk om te sporten met elastiek. Wanneer je begrijpt welke werking het elastiek heeft op je spieren, ontdek je waarom je met elastiek wilt sporten. Onze coaches beschikken over professionele kennis van anatomie en weten hoe elastiek effectief kan worden ingezet. Andere pijlers voor support, zijn:

  • Voeding
  • Beweging
  • Positieve mindset

Weerstandsbanden van elastiek

Sporten met elastiek zorgt voor een geschikte weerstand bij het uitoefenen van verschillende oefeningen. Je kunt hiermee je dijen effectief trainen, zodat deze mooi in vorm komen. Jouw coach zal stapsgewijs verschillende weerstandsbanden gebruiken, om het sporten met elastiek nog effectiever te laten werken. In wekelijkse sessies train je samen met jouw coach volgens de Fit for Life methode en ontvang je naast fitness adviezen ook support in mindset en voeding. Start met ons Leefstijl Programma en fitness coaching.

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
9.5
11 juni 2022
Studio Bergen op Zoom

Meer over dit onderwerp

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen