Al meer dan 19.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Zo verlicht je rugpijn tijdens de zwangerschap

Zo verlicht je rugpijn tijdens de zwangerschap

Tijdens een zwangerschap maakt het lichaam een heleboel veranderingen door. Helaas gaan deze veranderingen vaak gepaard met zeurende pijn en vervelende klachten. Een veelvoorkomend fenomeen bij zwangere vrouwen is rugpijn in de onderrug. In dit blog leggen we je uit hoe het komt dat je tijdens een zwangerschap vaak juist dit soort pijn ervaart. En we geven je tips waarmee je het kunt verlichten. Waardoor je wat meer kunt genieten van die speciale negen maanden.

Rugpijn is helaas een veelvoorkomend probleem tijdens de zwangerschap. Je lijf maakt een grote transformatie door. En dat is niet altijd even prettig. Zo neemt je lichaamsgewicht toe, wat een zwaardere belasting voor de rug betekent. Tegelijkertijd krijgen je spieren het zwaarder te verduren, omdat ze door hormonale veranderingen minder gewicht kunnen dragen. De kans is groot dat je hierdoor onbewust een andere lichaamshouding aanneemt. Dit kan leiden tot een zeurende pijn in (het lagere gedeelte van) je rug. Gelukkig zijn er een aantal manieren om deze pijn te verlichten. We delen ze hieronder.

Let op je houding

Wanneer de buik alsmaar groeit tijdens de zwangerschap, hebben veel vrouwen de neiging om hem naar voren uit te steken. De rug staat dan in een holle positie. Hiervan kun je flink last krijgen. Probeer de holle positie zoveel mogelijk te vermijden door een neutrale houding aan te nemen. Dit voorkomt pijn in de lage rug. Daarnaast kan ook je zitpositie een oorzaak zijn voor rugpijn tijdens de zwangerschap. Probeer op twee benen en billen te zitten, dus niet met je benen over elkaar. Op deze manier wordt je gewicht gelijk verdeeld. Ook tijdens het slapen is het belangrijk een goede positie aan te nemen. Een zwangerschapskussen helpt hierbij!

Blijf in beweging

Misschien moet je er niet aan denken. Maar wat beweging tijdens de zwangerschap kan helpen je klachten te verminderen. Zo is zwemmen een goede optie; in het water ben je gewichtloos waardoor je je rug niet belast en geen pijn voelt. Daarnaast verbeter je in het zwembad niet alleen je conditie, maar ook je spierkracht. Naar zwemmen zijn ook yoga en gym goede manieren van beweging om de rugspieren te versterken en het lichaam te ondersteunen. En als dat nog niet genoeg reden is om in beweging te blijven: een sportief lichaam herstelt zich sneller na de bevalling! Let op: overleg voordat je gaat sporten áltijd met je dokter of gynaecoloog.

Pak op tijd je rust

Hoewel wat beweging tijdens je zwangerschap van belang is om verschillende kwalen tegen te gaan, is het ook ontzettend belangrijk om op tijd je rust te pakken. Probeer je klachten niet te negeren, maar luister naar je lichaam. Ga op tijd met de benen omhoog op de bank. Probeer niet te lang te staan. Til gedurende je zwangerschap geen zware dingen. En probeer bukken, knielen of hurken te beperken.

Van je rugpijn af onder begeleiding

Wil jij verlichting van pijn tijdens je zwangerschap, maar wil dat na deze tips nog niet helemaal lukken? Of ga je liever aan de slag met een professional in plaats van op eigen houtje? Heel begrijpelijk. Onze gecertificeerde trainers staan voor je klaar om mee te kijken naar wat voor jou werkt. Met alle kennis en ervaring in huis hebben we voor vrijwel iedere hulpvraag een oplossing. We focussen hierbij niet alleen op beweging, maar ook op voeding en mental coaching. Vraag nu gratis en vrijblijvend een proefweek aan van ons Fit for Life-programma, en zie of het iets voor jou is. Tot snel!

Gratis Proefweek

Rugpijn en zwanger? De oplossing is coaching

Het is goed mogelijk dat je rugpijn ervaart als je zwanger bent. Vaak kun je niet meer goed lopen en wordt alles te zwaar om te tillen. Er is gelukkig alsnog genoeg te doen om rugpijn in de onderrug als je zwanger bent te verhelpen. Je kunt er namelijk voor kiezen om bij rugpijn tijdens zwangerschap gerichte oefeningen te doen. Zo versterk je de rugspieren en zul je een betere houding kunnen aannemen. Een coach bij Personal Fitness Nederland kan je precies vertellen welke oefeningen het handigst zijn bij rugpijn als je zwanger bent. Wen jezelf met Leefstijl Programma een compleet nieuwe leefstijl aan en ervaar de voordelen in lichaam en geest. Met de Fit for Life methode weet je zeker dat je de juiste ‘rugpijn tijdens zwangerschap’ oefeningen krijgt.

Rugpijn in onderrug als je zwanger bent

Om rugpijn als je zwanger bent te behandelen, roep je de hulp in van een coach. Neem deel aan het unieke Fit for Life programma en krijg 1-op-1 begeleiding van jouw personal coach. Drie kenmerkende pijlers voor optimale transformatie zijn:

  • Voeding
  • Beweging
  • Mindset en Coaching

Resultaatgarantie bij coaching

Wil je profiteren van 100% resultaatgarantie om rugpijn bij zwanger zijn te behandelen? Kies dan voor een coach bij Personal Fitness Nederland en ontvang support bij het creëren van een positieve mindset. Voor de beste resultaten bij rugpijn als je zwanger bent bespreek je elke week je vorderingen, zodat je oefeningen actueel en passend blijven.

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Facebook
Twitter
LinkedIn
9.5
11 juni 2022
Studio Bergen op Zoom

Meer over dit onderwerp

Sporten in de ochtend; zelfs als je geen vroege vogel bent
Sporten tijdens zwangerschap: ja! 5 adviezen om verantwoord te blijven bewegen
Het aanbod van sporten in groepsverband

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen