Al meer dan 17.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Psychische voordelen van sporten

Psychische voordelen van sporten

Dat sporten gezond is voor je lijf, dat is inmiddels wel bekend. Maar weet je dat sporten ook goed is voor je mentale gezondheid? Bewegen verbeterd bijvoorbeeld de hersenfunctie, als je beweegt komt er dopamine vrij in je lichaam. Dopamine wordt ook wel het beloningshormoon genoemd, het geeft je een gevoel van genot telkens al je dingen doet die beloond moeten worden geeft je lichaam dit stofje af . In dit artikel noemen we zeven mentale voordelen van sporten, deze voordelen geven jou misschien net dat steuntje in de rug om lekker te gaan sporten.

1. Sporten verbetert je humeur

Van sporten word je gelukkig. Dat is wetenschappelijk bewezen. Tijdens het sporten maak je namelijk serotonine, endorfine en dopamine aan. Deze hormonen zorgen ervoor dat je je gelukkig en relaxed voelt. Bovendien heb je tijdens het sporten vaak geen tijd om na te denken, dus het is heel fijn om even uit je hoofd te komen. Doe je een teamsport, dan heb je ook nog de voordelen van sociale contacten. Die contacten zorgen voor verbondenheid en daardoor ga je je beter voelen. En als je ook nog kunt lachen met je teamgenoten, zit je qua humeur natuurlijk helemaal goed.

2. Sport vermindert stress, angst en depressie

Sporten is niet alleen goed voor je humeur, het helpt zelfs tegen stress, angst en depressie.

Zoals we hierboven al schreven, helpt sporten om even uit je hoofd te komen. Daardoor kun je je negatieve of piekergedachten even uitzetten. Sporten helpt daarnaast om spierspanning los te laten, dat heeft een positief effect op de stress die je ervaart. De endorfine en serotonine die vrijkomen tijdens het sporten, neutraliseren het stresshormoon cortisol. Te veel cortisol kan er onder andere voor zorgen dat je je depressief voelt, dat je moe bent en dat je slechter slaapt.

3. Sporten is goed voor je hersenen

Als je regelmatig sport, houd je niet alleen je lijf in conditie, maar ook je hersenen. Sporten stimuleert allerlei chemische processen in je hoofd, waardoor je sneller kunt denken en beter kunt leren. Daarnaast verbetert het je beoordelingsvermogen en je concentratie. Blijf vooral lekker sporten en bewegen als je ouder wordt, want dat verkleint de kans op Alzheimer.

4. Sporten zorgt ervoor dat je beter slaapt

Sporten en bewegen verbeteren de slaapkwaliteit. Je valt sneller in slaap en je slaapt dieper. Zorg er wel voor dat je niet te laat op de dag sport. Dat kan er namelijk voor zorgen dat je met te veel energie naar bed gaat en je juist moeite hebt om in slaap te vallen.

5. Sporten is goed voor je zelfvertrouwen

Als je regelmatig traint, zie je jezelf vooruitgaan. Je wordt sterker, sneller, je krijgt meer spiermassa en je conditie verbetert. Daardoor krijg je een beter zelfbeeld. En omdat je dat helemaal zelf voor elkaar hebt gekregen, heb je het gevoel dat je veel meer controle over je leven hebt. Door het sporten krijg je bovendien meer energie, waardoor je ook op andere vlakken meer aankunt.

6. Teamsporten maken je een betere leider

Heb je een leidinggevende functie op het oog? Ga dan vooral een teamsport doen. Onderzoek heeft namelijk bewezen dat teamsporters betere leiders zijn. Als teamsporter leer je om samen naar een doel toe te werken, tactieken te bedenken en problemen op te lossen. Winst vier je samen en verliezen doe je ook samen. Dat betaalt zich terug op de werkvloer en in sociale situaties.

7. Sporten kan je helpen te stoppen met roken

Wanneer je verslaafd bent aan iets, dan komt er iedere keer dat je aan die verslaving toegeeft dopamine vrij. Dopamine is het genotshormoon, het zorgt ervoor dat je je goed voelt. Dat is een van de redenen dat je steeds opnieuw een sigaret opsteekt. Als je sport, maakt je lichaam ook dopamine aan. Daardoor heb je minder last van ontwenningsverschijnselen als je probeert te stoppen met rokken. Bovendien is sporten een mooie afleiding van je zin in een sigaret.

Overtuigd?

Wil jij je ook graag mentaal beter voelen, maar wil je graag geholpen worden door een deskundige? Neem dan hier contact met ons op. Ons team van personal trainers, mental coaches en voedingsdeskundigen stelt een Fit for Life programma voor je samen dat helemaal is afgestemd op jouw persoonlijke behoeften.

Gratis Proefweek

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
9
5 dagen geleden
Studio Bergen op Zoom
9.5
11 juni 2022
Studio Bergen op Zoom

Meer over dit onderwerp

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen