Al meer dan 24.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Mediteren kun je leren: maak er je dagelijkse gewoonte van

Mediteren kun je leren

Iedereen kan het, je hebt er niks voor nodig en het kan overal: mediteren. Het is goed om er een dagelijkse gewoonte van te maken. Met een paar simpele stappen kun je dagelijks van een paar minuten ultieme ontspanning ervaren.

Bedenk waarom jij van meditatie een gewoonte wilt maken

Het is lastig om een nieuwe gewoonte aan te leren en al helemaal als je niet helemaal weet wat deze nieuwe gewoonte je gaat opleveren. Het is goed om voor jezelf uit te zoeken wat meditatie je kan brengen, voordat je eraan begint. Zo overtuig je jezelf van de waarde van het mediteren en dit maakt het gemakkelijker om het ook in de praktijk toe te passen. Vind jij het bijvoorbeeld lastig om efficiënt met je tijd om te gaan? Of ervaar je veel stress en ben je alleen maar met je gedachten in de toekomst bezig? Dit zijn goede redenen om te starten met dagelijks mediteren.

Kies een vast moment

Wanneer je wilt starten met een nieuwe gewoonte is het slim om hier een vast moment voor te kiezen. Ben jij een ochtendmens en wil je de dag goed starten, wellicht is de ochtend dan een goed moment om je dagelijkse meditatie te plannen. Heb je ’s avonds weinig op de planning en wil je ontspannen naar bed? Dan is de avond een goed moment om jouw meditatie te plannen. Kies voor een moment waarvan jij vertrouwen hebt dat het je ook gaat lukken om er dagelijks tijd voor te maken.

Begin klein

De valkuil waarmee veel goede voornemens snel weer in de prullenbak belanden: te grote doelen. Wanneer je iets te groot maakt is het erg lastig om je er meteen aan te houden. Mediteren kan in het begin erg wennen zijn. Je bent plotseling alleen, zonder prikkels. Wanneer je jezelf voorneemt om direct te starten met een meditatie van een half uur, kan dat best confronterend zijn. De tijd gaat niet snel genoeg voorbij en je gedachten dwalen constant af. Je maakt het voor jezelf al een stuk gemakkelijker wanneer je begint met een meditatie van enkele minuten. Wanneer dat goed voelt, kun je langzaam uitbreiden.

Richt je aandacht op je ademhaling

Wanneer je start met mediteren kan het lastig zijn om alle prikkels en gedachtes direct uit te schakelen. Focus je in dit geval op je ademhaling. Je ademhaling is een natuurlijk ritme dat je in het hier en nu houdt. Wanneer je merkt dat je tijdens je meditatie wordt afgeleid, laat dan deze afleiding los en focus je weer op je adem. Wanneer je dit onder de knie hebt, kun je uitbreiden naar belevingen die je nu ervaart, zoals zien, horen, voelen, ruiken en denken.  

Met een paar simpele stappen wordt mediteren uiteindelijk net zo vanzelfsprekend als tandenpoetsen of je schoenen aandoen als je naar buiten gaat. Je denkt er niet eens meer bij na. 

Wil jij hier meer over weten? Vraag dan een  adviesgesprek aan!

Wil jij hier meer over weten en een persoonlijk advies? Meld je dan nu gratis aan voor een adviesgesprek bij de dichtstbijzijnde studio. Onze experts staan persoonlijk voor je klaar! 

Lees meer

geschreven door

Petra Vermeer
Petra
Beweegdeskundige

Deel deze blog

Facebook
Twitter
LinkedIn
Klantverhaal danique
10
17 juni 2024
Personal trainer Geldrop

Meer over dit onderwerp

Gelukkig gezin op de bank

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen