Lage bloeddruk voeding

Een te lage bloeddruk is weliswaar niet zo ongezond als een te hoge bloeddruk, maar je kunt er wel last van hebben. We vertellen je wat meer over een lage bloeddruk en waar je met je voeding op kunt letten om je bloeddruk wat omhoog te krijgen.

Bloeddruk: bovendruk en onderdruk

Je bloeddruk bestaat uit twee waarden, de bovendruk en de onderdruk. De bovendruk is de hoogste waarde die de bloeddrukmeter aangeeft. Dit is de druk in je vaten op het moment dat je hart samentrekt. Je hart perst dan het bloed door je slagaders heen. De onderdruk is de druk in je vaten op het moment dat je hart ontspant. Als je bovendruk 120 is en je onderdruk 80, dan heb je een bloeddruk van 120 over 80. Je bloeddruk schommelt door de dag heen. ’s Nachts is hij meestal lager, ’s ochtends wat hoger. Je bloeddruk stijgt ook als je sport, als je pijn hebt, als je een wat hevigere emotie ervaart, maar bijvoorbeeld ook als je praat. Je organen en spieren hebben op die momenten wat meer zuurstof nodig, daardoor gaat je hart je bloed harder rondpompen en dan wordt je bloeddruk dus hoger.

Wat is een lage bloeddruk?

Als je een te lage bloeddruk of hypotensie hebt, dan is de druk in je bloedvaten en slagaders lager dan de optimale druk. Er is geen vaste waarde om aan te geven dat je bloeddruk te laag is. Je bloeddruk is officieel te laag als je er echt last van hebt.

Gevolgen van een te lage bloeddruk

Een te lage bloeddruk is op zich niet gevaarlijk, je hebt geen grotere kans op hart- en vaatziekten. Maar dat het niet gevaarlijk is, wil niet zeggen dat je er geen last van kunt hebben. Als je bloeddruk te laag is, heb je vaak last van de volgende klachten:

  • duizeligheid
  • licht gevoel in je hoofd
  • flauwvallen
  • Span je spieren aan
  • Als je het idee hebt dat je gaat flauwvallen

Ook al is een lage bloeddruk op zich niet gevaarlijk, als je veel last hebt van duizeligheid en regelmatig flauwvalt, is het wel aan te raden om even naar de huisarts te gaan. Hij of zij kan nagaan of je klachten echt door een lage bloeddruk komen of dat er misschien iets anders aan de hand is.

Tips bij een lage bloeddruk

Heb je last van je lage bloeddruk? Dan heb je misschien iets aan onderstaande tips. 

  1. Span je spieren aan
    Als je het idee hebt dat je gaat flauwvallen, kan het helpen om je buik-, been- en bilspieren aan te spannen. Door de spierspanning hebben je spieren meer zuurstof nodig en je hart reageert daarop door het bloed harder rond te gaan pompen. Je bloeddruk wordt dus hoger.
     
  2. Loop een stukje of zet passen op de plaats
    Als je voelt dat je gaat flauwvallen, kun je ook een stukje gaan lopen of wat passen op de plaats maken. Ook hier hebben je spieren meer zuurstof voor nodig, waardoor je hart het bloed harder gaat rondpompen.
     
  3. Leg je hoofd tussen je knieën
    Een laatste tip voor als je denkt dat je gaat flauwvallen, is je hoofd tussen je benen laten hangen. Door met je hoofd naar beneden te gaan hangen, stroomt er meer bloed naar je hoofd. Je hersenen krijgen dan meer zuurstof en dat kan voorkomen dat je flauwvalt.
     
  4. Sta rustig op
    Als je een lage bloeddruk hebt, kun je licht in je hoofd worden als je snel opstaat. Sta dus vooral rustig op.
     
  5. Drink voldoende
    Als je veel vocht verliest, bijvoorbeeld omdat je heel veel zweet tijdens het sporten of als het heel warm is, dan wordt je bloeddruk ook lager. Zorg dan dus dat je veel drinkt, zodat je bloeddruk op peil blijft. Blijf ook veel drinken als je veel overgeeft of als je diarree hebt. Ook dan verlies je namelijk veel vocht.
     
  6. Eet geen extra zout
    Hoewel zout je bloeddruk verhoogt, is het geen goed idee om heel veel zout te gaan eten als je je licht in je hoofd of duizelig voelt. Dit is namelijk niet goed voor je nieren. Gebruik een normale hoeveelheid zout. Dat is voor een volwassene zo’n 6 gram per dag. 

Voeding tegen lage bloeddruk

Als je last hebt van een lage bloeddruk, dan kun je onderstaande voedingstips eens proberen

  1. Drink elke dag een kopje zoethoutthee
    In zoethout zit glycirrhizine. Dit verhoogt je bloeddruk. Iedere dag een kopje zoethoutthee kan je bloeddruk dus verhogen. Overdrijf het niet: van te veel zoethout krijg je snel een te hoge bloeddruk. 
     
  2. Drink veel water
    Als je lichaam vocht tekortkomt, dan daalt je bloeddruk. Zorg er dus voor dat je voldoende drinkt. 
     
  3. Eet kipfilet
    Kipfilet bevat veel vitamine B12 en dat is goed voor je bloeddruk. Ben je vegetariër? Neem dan een vitamine B12-supplement. Of eet kelp of zeewier, dat bevat ook vaal vitamine B.  
     
  4. Drink een kopje koffie
    Voel je je een beetje licht in je hoofd door een lage bloeddruk? Dan kan een kopje koffie helpen. Door de cafeïne trekken je bloedvaten iets samen, waardoor je bloeddruk wat hoger wordt. Zorg ook wel dat je genoeg water blijft drinken, koffie werkt namelijk vochtafdrijvend.
     
  5. Eet kikkererwten of asperges
    Kikkererwten en asperges bevatten veel foliumzuur. Een tekort aan foliumzuur kan bloedarmoede veroorzaken en bloedarmoede kan weer de oorzaak zijn van een lage bloeddruk. Als je makkelijk last hebt van een lage bloeddruk, kan het dus helpen om producten met veel foliumzuur te eten, zoals kikkererwten en asperges.

Advies nodig?

Heb je last van een lage bloeddruk en wil je graag een op maat gemaakt voedingsadvies? Maak dan een afspraak. Onze voedingsdeskundigen helpen je graag verder.

Gratis proefweek! 

Ben jij klaar voor een nieuwe levensstijl, maar wil je eerst zien en dan geloven? Vul dan nu onderstaand contactformulier in en wij nemen binnen één werkdag contact met je op om een gratis proefweek in te plannen.

  • * velden zijn verplicht.

 

Maak kennis met ons door een Gratis Proefweek

Uiteraard zijn wij ons ervan bewust dat je misschien eerst wilt kijken of het bevalt. Vandaar dat wij een gratis proefweek aanbieden. Op deze manier kun je ongedwongen en vrijblijvend kennis maken met één van onze personal trainers. Vul onderstaand formulier compleet in om in contact te komen. Je maakt in deze week o.a. kennis met jouw personal trainer en krijgt een gratis intake met advies én metingen.

Vind jouw vestiging & ontvang een gratis proefweek!

Naar de 80 vestigingen binnen Nederland!

Laat je inspireren

Klantervaringen

Dankzij Personal Fitness Nederland heb ik weer een gezonde levensstijl en zijn mijn klachten verdwenen!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Mijn lichamelijke klachten zijn helemaal verdwenen en ik voel me weer topfit!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Ik ben weer fit, sterk, energiek en heb een compleet nieuwe levensstijl dankzij Personal Fitness Nederland!

lees meer klantervaringen

Onze Awards

De personal trainers van Personal Fitness Nederland hebben vier jaar op rij de Beste Personal Trainer Award gewonnen!

Best personal trainer awards

Tevredenheid Personal Fitness Nederland

Dit cijfer is gebaseerd op beoordeling van onze leden, die hun ervaring hebben gedeeld.

9,2
Sitemap Cookies Privacy Disclaimer Informatiecentrum