Al meer dan 17.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Krachttraining afvallen buik

Krachttraining: dit zijn de 3 beste oefeningen wanneer je wil afvallen bij je buik

Elke dag 100 sit-ups en crunches? Daar kweek je helaas geen sixpack mee. Plaatselijk vet verbranden is namelijk onmogelijk. Alleen buikspieroefeningen helpen je dan ook niet aan een platte buik. Toch is krachttraining een goede wanneer je wil afvallen bij je buik. In deze blog zetten we de 3 beste oefeningen voor je op een rijtje.

Om buikvet te verbranden zijn oefeningen nodig waarmee je overtollig vet over je hele lichaam afbreekt. Wanneer de grootste hoeveelheid vet is verdwenen, gaat je lichaam ook het vet op je buik verbranden. Het is dus belangrijk je lichaam aan het werk te zetten met oefeningen waardoor je veel calorieën verbrandt. Wanneer je bij je buik wil afvallen, mag krachttraining dan ook niet in je sportroutine ontbreken.

Waarom krachttraining werkt bij afvallen bij je buik

Hoe zorgt krachttraining ervoor dat je afvalt bij je buik? We leggen het uit. Door spieren te trainen maak je ze sterker. Ook maak je nieuw spierweefsel aan, wat zorgt voor een snellere stofwisseling (metabolisme). Tijdens dit proces zet je lichaam bijvoorbeeld voedingsstoffen om naar energie. Met een snelle stofwisseling verbrand je in rust meer energie en dus ook calorieën. Je lichaam creëert hiermee makkelijker een calorietekort, wat nodig is om af te vallen. De energie moet dan ergens anders vandaan worden gehaald. Precies, uit je vetreserves!

Met deze 3 krachttraining oefeningen kun jij afvallen bij je buik

Grote spiergroepen, zoals je beenspieren, zorgen voor een hoger metabolisme dan kleinere spiergroepen zoals je buikspieren. Daarom is het slim om vooral grote spiergroepen te trainen wanneer afvallen jouw doel is. Helemaal efficiënt krachttrainen? Kies dan voor oefeningen die in één beweging meerdere spiergroepen aanspreken:

Squats
Een squat is een oefening waarbij je door je knieën buigt. In de sportschool, of gewoon thuis met je eigen lichaamsgewicht. Met squatten train je je hamstrings, bilspieren, kuiten, quadriceps en buikspieren. Vooral het trainen van je beenspieren is belangrijk wanneer je met krachttraining wil afvallen bij je buik. Dit is namelijk een van de grootste spiergroepen. Door je benen te trainen, verbrand je dus dagelijks meer calorieën.

Zo voer je squats goed en veilig uit
Plaats je voeten op schouderbreedte recht naar voren en kantel je bekken voor een holle rug. Strek je armen naar voren uit en kijk recht vooruit. Zak nu door je knieën. Let hierbij op dat je knieën niet voorbij je tenen komen. Ook moet je bovenlichaam recht blijven. Duw jezelf nu vanuit de hakken van je voeten (niet vanuit je tenen dus) weer omhoog. Dat was hem al!

Deadlifts
Het is niet voor niets dat de deadlift een regelmatig gebruikte oefening is in fitnessprogramma’s. Doordat je veel verschillende spieren gebruikt, bouw je met deadlifts snel meer kracht en spiermassa op. Zo train je de hamstrings, quadriceps, bilspieren, rugspieren, armen, buikspieren én schouders.

Zo voer je deadlifts goed en veilig uit
Een deadlift voer je uit met behulp van een barbell: een stang met gewichten aan elke kant. Leg de stang voor je op de grond en zet je voeten er op heupbreedte onder. Laat je tenen iets onder de stang uitsteken. De stang komt nu ongeveer boven het middelpunt van je voeten uit. Buig je knieën licht en houd je rug recht wanneer je de stang iets breder dan schouderbreedte vastpakt. Je voelt dan spanning op je hamstrings aan de achterkant van je benen. Kom nu omhoog door je benen te strekken en de stang op te tillen. Houd hierbij je adem in, span je buikspieren aan en houd je schouders naar achteren. Zorg dat je rug recht blijft wan-neer je de stang met licht gebogen knieën en naar voren kijkend weer terug op de grond legt.

Lunges
Ook met lunges train je je hamstrings, quadriceps en bilspieren. Maar ook de kuiten en core worden gebruikt bij deze oefening. Wanneer je voor het eerst lunges doet, kan het een uitdaging zijn om je evenwicht bewaren. Ook brengen lunges je hartslag snel omhoog. Toch is deze krachttraining oefening, doordat je zelf het gewicht kiest, ook enorm geschikt voor beginners die willen afvallen rond hun buik.

Zo voer je lunges goed en veilig uit
Ga rechtop staan. Ontspan hierbij je schouders, maar span je core aan. Stap nu met één been uit en zak door je knieën, totdat ze een hoek van ongeveer 90 graden maken. Let op dat je voorste knie niet voorbij je tenen komt. Is dat wel het geval? Stap dan iets verder uit. Je achterste knie mag de vloer net niet raken. Zet jezelf vervolgens met je voorste been af om weer langzaam omhoog te komen, terug in de startpositie.

Samen aan de slag met krachttraining?

Met deze tips maak je zelf een begin aan het afvallen rondom je buik door middel van krachttraining. Start zonder of met weinig gewicht wanneer je deze oefeningen voor het eerst doet. Pas wanneer je houding helemaal in orde is, kun je met zwaardere gewichten trainen. Een verkeerde houding kan namelijk voor vervelende blessures zorgen. Heb je hulp nodig bij de oefeningen of vind je het fijner om onder begeleiding te trainen? Met ons Fit for Life-programma krijg je wekelijks personal training. Zo kunnen we goed met je meekijken en je begeleiden. Met behulp van een persoonlijk voedingsadvies en mental coaching behalen we jouw doelen. Kom eens kennismaken en ontdek of het programma iets voor jou is tijdens een vrijblijvende, gratis proefweek. Laat hier je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op voor het inplannen van een intakegesprek!

Gratis Proefweek

Door krachttraining afvallen in je buik

Met behulp van krachttraining kun he afvallen in je buik en werk je actief aan een betere conditie, meer kracht en het verbranden van calorieën. Het mooie van krachttraining is ook dat je actief bepaalde delen van je lichaam sterker en of slanker kunt maken. Zo is het hebben van een platte buik voor veel sporters een belangrijk doel. Wil je in je buik afvallen met krachttraining, dan ben je bij Personal Fitness Nederland aan het goede adres.

Krachttraining

Bij krachttraining kun je bijvoorbeeld denken aan sit-ups voor het trainen van je buik, maar ook andere oefeningen kunnen je helpen met het afvallen in je buik. Het krijgen van een platte buik kan namelijk ook met andere oefeningen, oefeningen die vaak ook de benen en de armen trainen. Zo zijn oefeningen als de squat en de deadlift vooral gericht op de beenspieren, maar train je ook indirect je romp en je buik, omdat je deze nodig hebt om je lichaam te stabiliseren. Ook de pull-up is een voorbeeld van een oefening waarbij je indirect je buikspieren en ook rugspieren traint, omdat je deze nodig hebt om de oefening recht en gecontroleerd uit te voeren. Zo kun je met krachttraining ook afvallen in je buik.

Cardio

Naast het trainen van de buikspieren moet je voor een platte buik ook cardio aan je trainingsschema toevoegen. Fietsen, hardlopen of zwemmen zijn allemaal erg wanneer je wilt afvallen in je buik. Vooral de combinatie tussen cardio en het doen van krachttraining is erg effectief wanneer je wilt afvallen in je buik. Bij cardio is het belangrijk dat je intensief gaat trainen, zodat je hartslag ook flink omhooggaat wanneer je aan het sporten bent. Op deze manier verbrand je het meest.

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Meer over dit onderwerp

Sporten afvallen buik
Hoe afvallen met sporten
Afvallen 70+

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen