Al meer dan 17.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Hoe afvallen met sporten

Hoe kun je afvallen met sporten? Vijf tips om gemotiveerd te blijven

Oké, je bent eindelijk begonnen met sporten. De oefeningen zijn nieuw en je bent vastberaden die overtollige kilo’s te lijf te gaan. Het bewegen gaat je in de eerste weken vrij gemakkelijk af. Maar na een tijd trainen is de lol er wel vanaf. Avondjes op de bank lonken en je weet wel tig leukere dingen te doen in plaats van sporten. Het moeilijkste aan sporten is dan ook het voorkomen dat je de motivatie verliest. Daarom delen we vijf tips over hoe jij kunt afvallen met sporten door je motivatie vast te houden.

1. Bepaal hoe jij wil afvallen met sporten

Volhouden is moeilijk, maar essentieel wanneer je resultaat wil boeken in de sportschool. Kies daarom een trainingsvorm of sport die bij je past. Zo bepaal jij zelf hoe jij wil afvallen met sporten. Met (lichaams)gewicht je spieren trainen? Krachttraining zorgt ervoor dat je ook na je training nog calorieën verbrandt. Is deze manier van trainen niks voor jou? Probeer dan eens cardiotraining. Doordat je vaak langere tijd aan een stuk met een hoge hartslag sport, verbeter je je conditie en verbrand je behoorlijk wat calorieën. Denk bijvoorbeeld aan hardlopen (buiten of op de loopband), de crosstrainer of zwemmen. Ben je meer van de korte, krachtige workouts? Dan is een high intensity intervaltraining een ideale manier van sporten. Met deze intensieve training verbrand je in korte tijd veel calorieën. Handig wanneer je weinig tijd hebt of wel van een uitdaging houdt!

2. Plan sportmomenten in in je agenda

Toch iets leukers te doen of te moe om van de bank te komen? We hebben het allemaal wel eens gehad met sporten, maar hoe zorg je er nu voor dat je toch gaat wanneer je echt wil afvallen? Voorkom ontwijkend gedrag door je workouts in te plannen. De kans dat je daadwerkelijk gaat sporten is namelijk stukken groter wanneer je jouw trainingsmomenten in je agenda zet. Geen globale voornemens dus om elke week 2 keer te gaan sporten, maar een concreet tijdsblok in je agenda. Maandagavond van 19.00 tot 20.00 uur bijvoorbeeld. Nóg beter is om een vast trainingsmoment te kiezen. Elke maandag hetzelfde tijdstip dus. Sporten wordt dan een standaard onderdeel van je dag, week en routine. En gewoontes zijn makkelijker vol te houden!

3. Zoek een sportbuddy

De meeste mensen zullen het beamen: samen sporten is leuker dan alleen. Bovendien kan een sportbuddy je motiveren om te trainen, ook als je geneigd bent om af te zeggen. Het is namelijk een stuk makkelijker om niet te gaan sporten wanneer er niemand is die op je wacht. Jouw sportmaatje is daarmee een goede stok achter de deur. Heb je nog geen sportbuddy? Tijd om er een te zoeken. Vooral als je je afvraagt hoe het komt dat het afvallen met sporten nog niet helemaal wil lukken.

4. Ga sporten, ook als je weinig tijd hebt

Red je het een keer niet om een volledige training van een uur te doen? Dat is helemaal niet erg. Jij kunt het beste jouw prioriteiten bepalen. Maar hoe kun je afvallen met sporten als je jouw ritme laat versloffen op het moment dat je het ineens wat drukker krijgt? Je raadt het al: dat wordt lastig. Besef je daarom dat ook korte trainingen nut hebben. Dus heb je geen tijd voor die training van een uur? Ga dan wat korter sporten: 20 minuten sporten is beter dan helemaal niet.

5. Heb geduld

De vijfde tip is een van de belangrijkste antwoorden op de vraag hoe je kunt afvallen met sporten: heb geduld. Ja, je zult er een flinke portie van nodig hebben. Sporten is helaas geen magisch middeltje waarmee je in een oogwenk vet van je lichaam wegtovert. Je moet dus consistent bewegen voor een fitter, gezonder lijf. Ben dus ook realistisch en verwacht niet dat de kilo’s er direct afvliegen zodra je begint. Goed werk heeft tijd nodig!

Hoe kunnen wij je helpen met afvallen met sporten?

Wil je met regelmatig sporten afvallen, maar weet je na het lezen van deze tips nog steeds niet zo goed hoe? Dan kan persoonlijke begeleiding een oplossing zijn. Professionals weten als geen ander hoe jij kunt afvallen met sporten. Zo kijken we bij Personal Fitness Nederland samen welke manier van sporten en welke oefeningen het beste passen bij jouw lichaam, doelen en wensen. Op deze manier blijft het sporten leuk! Door sportafspraken in te plannen met je personal coach ben jij zeker van beweging. Want een afspraak met je coach zeg je toch niet zomaar af? Daarnaast motiveert je begeleider je om tot het uiterste te gaan. Zo haal jij het meeste uit je trainingen. Bovendien krijg je hulp van een voedingsconsulent en mental coach voor een persoonlijk voedingsschema en de ultieme motivatie.

We combineren alle genoemde tips in ons Fit for Life-trainingsprogramma. Zo val je op een gezonde manier, snel af. Iets voor jou? Ontdek het tijdens een vrijblijvende, gratis proefweek. We zien je graag in een vestiging bij jou in de buurt. Laat hier je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op om een intakegesprek in te plannen. Heb je vragen of wil je meer informatie? Dan kun je altijd terecht op onze website.

Gratis Proefweek

Hoe val je af met het sporten?

Om af te kunnen vallen met het sporten, moet je onthouden dat je meer calorieën verbrandt dan je inneemt. Door meer te bewegen en minder te eten zet je actief stappen om af te vallen. Bij het afvallen kun je verschillende sporten kiezen, maar het is vooral belangrijk dat je iets kiest wat je leuk vindt. Op deze manier vergroot je namelijk de kans dat je de sport ook gedurende een langere tijd vol kunt houden. Personal Fitness Nederland ondersteunt je met bij het sporten, door op maat gemaakte trainingsschema’s en met motiverende coaches.

Afvallen met het sporten door cardiotraining

Binnen het sporten heb je globaal de keuze tussen krachttraining of sporten waar je te maken krijgt met cardio. Maar hoe kun je afvallen met het sporten? Wil je enkel afvallen tijdens het sporten, dan kun je het beste kiezen voor cardio. Bij cardio verbrand je namelijk het snelst calorieën. Sporten waarbij je te maken krijgt met cardiotraining zijn bijvoorbeeld fietsen, zwemmen en hardlopen.

Afvallen door middel van krachttraining

Ook door middel van krachttraining kun je afvallen, ook al verbrand je minder calorieën met krachttraining dan met cardio. Het voordeel van krachttraining en meer spiermassa is dat je je basaal metabolisme vergroot. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer energie je lichaam verbruikt in ruststand. Zowel krachttraining als cardio hebben een positief effect op je insuline. Dit is een hormoon dat wordt aangemaakt om te reageren op koolhydraten. Door de insuline gaan deze stoffen richting je spieren. Beweging heeft ook een positief effect op je hart en je bloedvaten, waardoor je minder kans loopt op ziektes zoals hartziektes, een hoge bloeddruk of diabetes.

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Meer over dit onderwerp

Sporten afvallen buik
Krachttraining afvallen buik
Afvallen 70+

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen