Al meer dan 17.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Herstellen/sporten na een operatie

Herstellen/sporten na een operatie

Je bent recent geopereerd, maar wilt je sportactiviteiten weer oppakken. Dat is mogelijk, mits je tijdens de opbouw goed naar je lichaam luistert.

Kleine veranderingen maken al verschil

Ziek zijn heeft invloed op je spierweefsel en de afbraak ervan. Om je spieren na een operatie weer op te bouwen, is het van belang voldoende eiwitrijke producten te eten. Ook is het raadzaam om genoeg te bewegen. Je kunt immers pas weer spiermasse opbouwen als je de spieren traint. Het hoeft hierbij niet om een intensief trainingsprogramma te gaan; kleine veranderingen kunnen al verschil maken. Onze personal coaches voorzien je graag van advies.

Bij thuiskomst regelmatig wandelen

Met een operatie achter de rug is het verstandig om bij thuiskomst eerst te beginnen met wandelen. Doe dat met regelmaat. Maak in eerste instantie bijvoorbeeld dagelijks een rondje en breid steeds verder uit.

Ook de alledaagse bewegingen zoals trappenlopen kunnen je helpen om weer in vorm te komen. Ga wanneer je lichaam dit toelaat dus een extra keer de trap op en af.

Mocht je nog niet zo ver zijn, dan zijn er legio andere opties. Zo kun je je spieren al trainen door af en toe uit je stoel op te staan en weer te gaan zitten.

Je eigen lichaam als indicator

Er komt een moment dat je je activiteiten weer verder mag gaan opbouwen. Houd daarbij altijd je eigen lichaam in de gaten, want het is belangrijk dat je op geleide van pijn uitbreidt. Merk je dat een bepaalde activiteit te veel klachten geeft, probeer deze dan de volgende keer minder lang uit te voeren, of op een andere manier. Over het algemeen is de stelregel dat je een activiteit beter vaker op een dag kunt herhalen, dan dat je ‘m een paar keer lange tijd uitvoert. Bij twijfel kun je uiteraard te allen tijde een van onze coaches raadplegen.

Weet overigens ook dat het verstandig is om contactsporten in de eerste periode van herstel te vermijden.

Voedingsstoffen inzetten voor herstel

Door ziekte kun je zonder het te weten kampen met een tekort aan voedingsstoffen en energie; zogenaamde ‘ondervoeding’. Dit terwijl je lichaam als gevolg van ziekte juist meer behoefte aan bepaalde voedingsstoffen heeft.

Voeding is onderdeel van zowel de voorbereiding op als het herstel na een operatie. Ben je ondervoed, dan heeft je weerstand daar ook onder te leiden, en je lichaam heeft meer tijd nodig voor herstel. Ook bestaat er een verband tussen ondervoeding en complicaties zoals infecties. Al met al heb je gezonde voedingstoffen nodig om je spiermassa op niveau te houden en ervoor te zorgen dat je lichaam de wond na een operatie repareert.

Je voorkomt ondervoeding door vlees, vis, zuivel, kaas, peulvruchten, noten en andere eiwitrijke producten te eten. Heb je minder eetlust, eet dan wat vaker kleine porties. En zorg dat je op tijd bij je (huis)arts aan de bel trekt als je onbedoeld afvalt.

Ook bij symptomen zoals zwellingen, roodheid en pijn aan de wond, hoge koorts, een lekkende wond (helder vocht of pus), flinke hoofdpijnen, toenemende sufheid en het uitblijven van eetlust is het raadzaam om contact met je arts op te nemen.

Het advies om zeer eiwitrijk te eten is overigens vaak tijdelijk; zodra de wond of infectie genezen is, volstaat een normaal, gezond voedingspatroon. Een van onze voedingscoaches voorziet je graag van advies.

Wij helpen graag een handje bij jouw herstel

Wil je meer informatie over herstellen en sporten na een operatie? Of wil je hulp bij het opbouwen van jouw sportactiviteiten? Vul dan hier ons contactformulier in en wij bellen jou binnen 1 werkdag op om jouw vragen te beantwoorden. Ook kan de coach van de dichtstbijzijnde vestiging een afspraak met je inplannen en je alles vertellen over de gratis proefweek waar je geheel vrijblijvend gebruik van mag maken.

Gratis Proefweek

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
9
4 dagen geleden
Studio Bergen op Zoom
9.5
11 juni 2022
Studio Bergen op Zoom

Meer over dit onderwerp

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen