Gezond afvallen

Wanneer je eenmaal besloten hebt om af te vallen, is het erg logisch dat je ook snel resultaten wil zien. Snel afvallen is heel verleidelijk, maar niet altijd gezond. Een crashdieet bijvoorbeeld kan schade aanrichten in je lijf en je gezondheid. En wanneer je ermee stopt kom je mogelijk meer kilo’s aan dan je in eerste instantie kwijtraakte. Ook té fanatiek sporten kan averechts werken. Want door stresshormonen in je lichaam worden de kilo’s juist vastgehouden, in plaats van verbrand. ‘Slow but steady’, dat is dus het advies. Wij geven je tips om gezond af te vallen. 
 

Bewegen is key om gezond af te vallen

Relatief snel en toch ook gezond afvallen? Dan is bewegen het ‘toverwoord’. Op welke manier je ook beweegt, je lichaam zal vet gaan verbranden. Een paar keer per week een halfuur extra bewegen kan al helpen. Enkele intensieve sportsessies per week – al dan niet met een personal trainer – zijn nog beter. Maar ren niet dagelijks de sportstudio in voor een full body-work-out. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen. Geef het die tijd ook. En je houdt de productie van stresshormonen in bedwang.

Ook is het belangrijk om te weten dat spieren zwaarder wegen dan vet. Ga je aan de slag met krachttraining, dan moet je dus niet schrikken van een (tijdelijke) gewichtstoename. Je spieren groeien immers. Weet ook dat grotere spieren meer energie verbruiken. Uiteindelijk komt dus alles op z’n pootjes terecht; je groeiende spieren gaan steeds meer je vetreserves aanspreken. Laat je dus niet ontmoedigen en blijf vooral genoeg drinken, en eten. Wil jij op een verantwoorde manier afvallen, dan heeft je lijf immers vocht en brandstof nodig.

 

Voeding als factor

Voeding is een belangrijke factor bij jouw gezonde poging tot afvallen. Want wanneer je veel koolhydraten, vetten en suikers binnenkrijgt, zet je lijf dat om in vet. Maar je lichaam heeft ook voedingsstoffen nodig om te kunnen presteren. Eet dus vooral onbewerkte producten zonder toevoegingen; groenten en fruit bijvoorbeeld. Daar haalt je lichaam vitamines uit die gezond zijn en jouw vetverbranding een boost geven.

Maar ook gezonde vetten zijn belangrijk om te kunnen verbranden. Die zogenoemde onverzadigde vetten – met positieve effecten op je gezondheid – zijn onder andere vis, eieren, avocado’s, noten, olijfolie, zaden en pitten. Met verzadigde vetten – de ongezonde variant – weet je lijf minder goed raad. Ze worden dan ook voornamelijk gebruikt om lichaamsvet te produceren.
 

Frisdrank in de ban

En ben jij een frisdrankdrinker? Dan ben je je eerste kilo’s al praktisch kwijt. Tenminste; als je bereid bent om jouw glazen fris in te ruilen voor gezonde dranken als water een thee. Frisdranken bevatten vele suikers en loze calorieën; je kunt er niet op teren. En qua calorieën had je in plaats van dat glas frisdrank ook een handje amandelen kunnen eten. Of een gekookt ei. We hoeven je natuurlijk niet te vertellen waarvan jij langer volzit, toch?

Ga jij over op het drinken van thee? Laat dan ook de suiker achterwege. Mocht je het écht niet zonder iets zoets lusten, gebruik dan een beetje pure honing en bouw geleidelijk af. In honing zit dan wel suiker, het wordt gemakkelijker door het lichaam verteerd omdat het een minder bewerkt product is. Probeer zoetjes achterwege te laten.
 

Nieuwe levensstijl

Kies dus vooral voor gezonde, onbewerkte producten. En kies er nadrukkelijk níét voor om drastisch minder te gaan eten. Want door een crashdieet zul je niet alleen spiermassa afbreken, ook de kans op tekorten aan vitamines en mineralen is groot. Té fanatiek sporten is tevens niet aan te raden. Je weet inmiddels waarom.

Het gaat om het vinden van een goede balans, wil je gezond blijven en duurzame resultaten boeken. Het is dus van belang om je nieuwe levensstijl vol te kunnen houden. Op de lange termijn. Niet voor even. Een beetje fanatisme is nuttig en effectief, maar geduld is ook wat waard. Mocht je het moeilijk vinden om die balans te vinden of wil je weten of jij op de goede weg bent? Vraag onze trainers dan om advies.
 

JA! Ik wil graag meer (start)INFO ontvangen!

Wil je graag iets doen aan het overgewicht? Vul dan het onderstaand formulier ↓ in en wij bellen jou binnen 1 werkdag op om jouw vragen te beantwoorden. Ook kan de coach een afspraak met je inplannen en je alles vertellen over de gratis proefweek waar je kind geheel vrijblijvend gebruik van mag maken.

  • * velden zijn verplicht.

* Personal Fitness Nederland doet geen garanties tot een exact resultaat. Resultaten kunnen altijd variëren van persoon tot persoon.

Maak kennis met ons door een Gratis Proefweek

Uiteraard zijn wij ons ervan bewust dat je misschien eerst wilt kijken of het bevalt. Vandaar dat wij een gratis proefweek aanbieden. Op deze manier kun je ongedwongen en vrijblijvend kennis maken met één van onze personal trainers. Vul onderstaand formulier compleet in om in contact te komen. Je maakt in deze week o.a. kennis met jouw personal trainer en krijgt een gratis intake met advies én metingen.

Vind jouw vestiging & ontvang een gratis proefweek!

Naar de 80 vestigingen binnen Nederland!

Laat je inspireren

Klantervaringen

Dankzij Personal Fitness Nederland heb ik weer een gezonde levensstijl en zijn mijn klachten verdwenen!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Mijn lichamelijke klachten zijn helemaal verdwenen en ik voel me weer topfit!

lees meer klantervaringen

Klantervaringen

Ik ben weer fit, sterk, energiek en heb een compleet nieuwe levensstijl dankzij Personal Fitness Nederland!

lees meer klantervaringen

Onze Awards

De personal trainers van Personal Fitness Nederland hebben vier jaar op rij de Beste Personal Trainer Award gewonnen!

Best personal trainer awards

Tevredenheid Personal Fitness Nederland

Dit cijfer is gebaseerd op beoordeling van onze leden, die hun ervaring hebben gedeeld.

9,2
Sitemap Cookies Privacy Disclaimer Informatiecentrum