Al meer dan 19.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Afvallen rond je buik? Zo doe je dat

Afvallen rond je buik? Zo doe je dat

Van mensen met een sixpack, tot aan mensen met overgewicht: iedereen heeft buikvet. Het heeft dan ook een belangrijke functie, namelijk het beschermen van de organen. Maar de één heeft nou eenmaal wat meer last van buikvet dan de ander. En overtollig vet is helaas ongezond. In dit blog lees je hoe je kunt afvallen rond je buik. Hierdoor komt misschien niet alleen dat wasbordje wel tevoorschijn; je gezondheid profiteert er ook van!

Voordat we de meest effectieve oefeningen aan je voorleggen is het belangrijk om te weten dat er twee soorten buikvet zijn. Zo is er onderhuids vet en orgaanvet. Onderhuids vet zit tussen je huid en spieren. Je kunt het vastpakken en het voelt zacht aan. Orgaanvet daarentegen zit—hoe kan het ook anders—rond de belangrijke organen in je lijf. Denk daarbij aan je hart, longen, maag en lever. Dit wordt ook wel visceraal vet genoemd.

Je lichaam heeft orgaanvet nodig om schokken op te vangen en hormonen aan te maken. Maar te veel van dit vet is ongezond. Het drukt je buik naar buiten en verhoogt het risico op gezondheidsproblemen. Zoals een hoge bloeddruk, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en een hoog cholesterol. De hoogste tijd dus om te starten met afvallen rond je buik.

Effectief trainen om af te vallen rond je buik

Wanneer je buikspieroefeningen doet, train je natuurlijk je buikspieren. Maar dat betekent nog niet dat je ook van dat overtollige buikvet afkomt. Plaatselijk vet verbranden is namelijk niet mogelijk. Daarom is het van belang om een gezond eetpatroon aan te houden en je hele lichaam te trainen. Met oefeningen waarbij je meerdere spiergroepen tegelijkertijd aanspreekt. Wij zetten de meest effectieve oefeningen voor je op een rij. Zodat jij thuis aan de slag kan met het afvallen rond je buik.

Squats
Zet je voeten op schouderbreedte en houd je armen op schouderhoogte. Zak daarna langzaam naar beneden, totdat je benen in een hoek van 90 graden staan. Duw, terwijl je naar beneden gaat, je billen naar achteren. Zorg er daarbij voor dat je knieën niet voorbij je tenen komen en dat deze op schouderbreedte blijven. Kom nu weer langzaam omhoog en zorg dat je hele lichaam weer recht staat. Herhaal de oefening 15 keer om een set af te ronden. Doe in totaal 3 setjes.

Reverse leg raise
Ga met beide handen en voeten op de grond zitten. Zorg dat je handen onder je schouders staan en je knieën onder je heupen. Til je linkerbeen op naar achteren, terwijl je deze in een gebogen positie houdt. Terwijl je dit doet, span je de spieren in je billen samen. En wanneer je boven komt, laat je je been weer langzaam zakken naar de beginpositie. Herhaal deze bewegingen daarna met het rechterbeen. Doe dit in totaal 15 keer. En herhaal de set nog twee maal.

Mountain climbers
Plaats je handen en voeten op de grond in push-up positie. Houd daarbij je schouders in een rechte lijn boven je polsen. Span je buik- en bilspieren aan, om je rug in neutrale positie te houden. Haal vervolgens om de beurt je linkerbeen naar je handen toe, terwijl je controle over je core houdt. Breng je linkerbeen terug naar de startpositie en herhaal met rechts. Zorg ervoor dat je buik niet meebeweegt tijdens de oefening en houd de positie goed vast. Zorg dat je ieder been 15 keer afgewisseld hebt en herhaal deze set na een halve minuut totdat je er drie hebt voltooid. Gaat de oefening te gemakkelijk wanneer je deze rustig doet? Versnel het tempo dan. Maar zorg wel dat je nog steeds controle houdt over je core.

Side plank
Ga op je zij liggen. Leg je onderarm plat op de grond en je elleboog recht onder je schouder. Strek beide benen en zorg dat je bovenste voet leunt op je onderste voet. Span je buikspieren aan en til je benen, billen en heupen van de grond, zodat je lijf in een rechte lijn ligt. Houd daarbij ook je hoofd in het verlengde van je lichaam. Houd deze positie 30 tot 60 seconden vast. Ontspan en probeer daarna dezelfde positie weer aan te nemen. Doe dit 3 keer en wissel daarna van kant.

Ballet twist
Neem dezelfde beginpositie aan als bij de side plank. Leun in plaats van op je elleboog op je onderste hand. Span je core aan, houd je lichaam recht en steek de andere hand uit richting het plafond. Draai je hoofd zodat je naar de palm van je hand kijkt en rijk met deze hand via de voorzijde onder je lichaam langs. En terwijl je dit doet, lift je je billen omhoog. Breng je arm en hand geleidelijk weer terug in de beginpositie terwijl je je core aangespannen houdt en herhaal deze beweging 10 keer of vaker. Wissel daarna van kant.

Professionele begeleiding

Heb je het afvallen een tijdje geprobeerd, maar is er rond je buik nog geen progressie te bekennen? Dan helpen wij je graag. Met ons Fit for Life-programma krijg je personal training, persoonlijke voedingsschema’s en mental coaching om je uitdagingen en de strijd tegen de overtollige kilo’s te overwinnen. Zo neem je een nieuwe, gezonde leefstijl aan die je ook echt volhoudt. Met een vrijblijvende, gratis proefweek ontdek je of het iets voor jou is. Kom je kennismaken? Laat hier je gegevens achter en we nemen snel contact met je op voor een intakegesprek!

Gratis Proefweek

Succesvol afvallen: verlies jouw ronde buik

Wil jij afvallen en jouw ronde buik kwijt te raken? Dan is het extreem van belang om aan de slag te gaan met het beste bewegings- en voedingsplan. Wanneer jij gaat afvallen om jouw ronde buik te laten verdwijnen, zijn deze twee onderdelen essentieel. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Schakel Personal Fitness Nederland in om jouw afvaltraject tot een succes te brengen. Wij zorgen ervoor dat jij verantwoord beweegt, gezond eet, en positief de dag doorkomt. Ben jij klaar om aan de slag te gaan?

Op een gezonde manier afvallen en jouw ronde buik verliezen

Hoe kan je afvallen en jouw ronde buik en benen verliezen? Allereerst is het belangrijk om te onthouden dat ieder lichaam anders is gebouwd. De ene heeft meer rondingen van zichzelf dan de ander. Desalniettemin betekent het niet dat het onmogelijk is om deze rondingen weg te trainen. Door met onze coaches aan de slag te gaan kan jij succesvol afvallen en jouw ronde buik verliezen.

Een positieve mindset is het halve werk

Heb jij een ronde buik en wil jij afvallen? Dan staan onze coaches klaar om je te begeleiden in het behalen van dit doel. Het is belangrijk om altijd te onthouden dat niets onmogelijk is. Wij slagen er keer op keer weer in om onze cliënten in te laten zien dat ze veel meer kunnen bereiken dan ze ooit hebben gedacht, zolang je de juiste positieve mindset gebruikt om deze doelen te bereiken. Persoonlijke en geestelijke coaching is daarom essentieel bij al onze coaching plannen om af te vallen.

Klaar om te beginnen aan jouw afvaltraject?

Ben jij klaar om te afvallen en jouw ronde buik kwijt te raken? Onze gekwalificeerde coaches staan klaar om je te begeleiden. Samen met jou stellen wij een plan op waarin beweging, voeding en mindfulness in verwerkt worden. Door middel van persoonlijke begeleiding blijf jij gefocust op het behalen van jouw doelen en zal jij je snel fit en gelukkig voelen in jouw eigen lichaam.

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer over dit onderwerp

Sporten in de ochtend; zelfs als je geen vroege vogel bent
Sporten tijdens zwangerschap: ja! 5 adviezen om verantwoord te blijven bewegen
Het aanbod van sporten in groepsverband

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen