Al meer dan 19.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Afvallen door fietsen of lopen: zo doe je dat

Afvallen door fietsen of lopen: zo doe je dat

Bewegen is belangrijk in elke race tegen de kilo’s. En dat kan vrijwel altijd en overal, zonder dat je er een sportschoolabonnement of materialen voor hoeft aan te schaffen. Afvallen kan namelijk ook door dagelijkse bezigheden zoals fietsen of lopen. Wat daar de voordelen van zijn? En wat je precies verbrandt tijdens fietsen of lopen? Wij zetten het voor je op een rij.

Fietsen en lopen zijn de meest simpele vormen van sporten wanneer je begint met afvallen. Het zijn laagdrempelige activiteiten, die je ieder moment van de dag kunt uitvoeren. Ga bijvoorbeeld eens wat vaker met de fiets of te voet naar de supermarkt of naar je werk. Of maak in je pauze op kantoor een wandeling. Even een verandering van omgeving tijdens een drukke werkdag, én effectief in jouw afvalrace!

Voordelen van afvallen door fietsen of lopen

Fietsen en lopen zijn niet alleen laagdrempelige activiteiten om af te vallen. Ze zijn ook nog eens goedkoop! Stap daarom eens op dat stalen ros dat je toch al in de schuur hebt staan. Of stof je stevige loopschoenen eens af voordat je de deur uitgaat. Voor je het weet heb je je eerste training er alweer op zitten.

In tegenstelling tot krachttraining of hardlopen, is de kans op blessures tijdens lopen of fietsen erg laag. Dit komt doordat je knieën geen harde klappen en schokken krijgen. Ook worden de gewrichten minder belast. Daarnaast verbeter je bij iedere loop- of fietssessie je conditie terwijl je geniet van de buitenlucht. Al is dat maar een half uur per dag.

Hoe afvallen door fietsen of lopen

Fietsen en lopen zijn beide goede opties om te starten met sporten en afvallen. Om uit te rekenen wat het beste voor je is, vergelijken we 1 uur fietsen met 1 uur lopen. En leggen uit hoe lang je moet sporten voordat je daadwerkelijk gewicht verliest. Dat doen we voor een persoon die ongeveer 70 kilo weegt.

Afvallen door fietsen

Wanneer je het aantal calorieën dat je verbrandt met fietsen wilt uitrekenen moet je rekening houden met verschillende een aantal verschillende factoren. Zo hebben snelheid en weersomstandigheden veel invloed op je uiteindelijke prestatie. Stel dat je bijvoorbeeld 1 uur lang op een rustig tempo (15 kilometer per uur) fietst, verband je ongeveer 280 calorieën per uur. Maar als je je tempo verhoogt naar zo’n 20 kilometer per uur, verbrand je bijna het dubbele aantal calorieën.

Afvallen door lopen

Gemiddeld wandelt de mens 5 kilometer per uur. In dit uur verbrand je net zoveel calorieën als met een uur rustig fietsen. Maar zet je de pas erin en loop je 6 kilometer per uur? Dan verbrand je zeker 350 calorieën. Hard werken loont.

Snelheid is dus bij zowel fietsen als lopen van groot belang. Ga niet té hard, maar zorg dat je jezelf uitdaagt en je trainingen volhoudt. Naarmate je vaker bent geweest, zul je je tempo en je afstanden kunnen verhogen. Zo val je sneller en effectief af.

Op een andere manier afvallen dan alleen fietsen of lopen

Heb je geprobeerd om af te vallen door te fietsen of te lopen, maar wil het nog niet helemaal lukken? Raak je de motivatie steeds kwijt, of loop je tegen andere obstakels? Dan helpt Personal Fitness Nederland je graag. Met ons Fit for Life-programma krijg je personal training, persoonlijke voedingsschema’s en mental coaching om je uitdagingen te overwinnen en de strijd tegen de kilo’s vol te houden. Interesse? Met onze vrijblijvende en gratis proefweek heb je zo ondervonden of ons Fit for Life-programma iets voor jou is. Meld je snel aan en we nemen contact met je op voor een intakegesprek.

Gratis Proefweek

Afvallen door middel van fietsen of lopen: een op maat gemaakt bewegingsplan

Wil jij afvallen door te fietsen of te lopen? Het is een fabel dat je alleen kan afvallen door jezelf kapot te zweten. Wanneer jij jouw lichaam beweegt op de juiste manier en je focust op een gezonde levensstijl, kan jij succesvol afvallen door te fietsen of te lopen. Wij, Personal Fitness Nederland, staan klaar om jou te begeleiden tijdens dit traject. Onze coaches helpen je om verleidingen te weerstaan, om je gefocust te houden op jouw doelen en om je te voorzien van de beste trainingsschema’s.

Hoe kan je afvallen door middel van fietsen of lopen?

Met maakt niet uit of je wilt afvallen door te lopen of door te fietsen, consistentie is een essentieel onderdeel. Loop iedere dag de juiste afstand, fiets iedere dag een goede afstand, en voordat jij het weet merk jij een verschil in hoe fit jij je voelt en het gewicht op jouw weegschaal. Wij staan klaar om te zorgen dat jij de juiste hoeveelheid beweging integreert in jouw dag om te zorgen dat jouw lichaam begint met afvallen.

De juiste hoeveelheid beweging en de juiste hoeveelheid voeding

Een succesvol plan om te afvallen door middel van fietsen of lopen, begint altijd met het analyseren van jouw huidige levensstijl. Samen met onze coaches ga je kijken wat jouw huidige beweging is, jouw huidige voedingspatroon is en hoe gezond jouw huidige levensstijl is. Aan de hand daarvan wordt een efficiënt plan samengesteld wat zorgt dat je de juiste hoeveelheid extra beweging en voeding integreert.

Het nut van persoonlijke coaching

Hoe je kan afvallen door middel van fietsen en lopen is afhankelijk van verschillende factoren. Ben jij van plan om te mountainbiken, te wielrennen of ben jij van plan om te hiken of te snelwandelen? Alle vormen van beweging zijn mogelijk om te verwerken in jouw op maat gemaakte bewegingsplan. Wij zorgen ervoor dat jij weer vertrouwen krijgt in jezelf en je jezelf weer gelukkig voelt.

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer over dit onderwerp

Sporten in de ochtend; zelfs als je geen vroege vogel bent
Sporten tijdens zwangerschap: ja! 5 adviezen om verantwoord te blijven bewegen
Het aanbod van sporten in groepsverband

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen