Al meer dan 17.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Het afvallen van buikvet: welke oefeningen zijn effectief?

Het afvallen van buikvet: welke oefeningen zijn effectief?

Iedereen heeft buikvet. Zelfs mensen met een platte buik. Maar de een heeft er meer last van dan de ander. En te veel buikvet is ongezond. Het nodige vet rondom je buik beschermt je organen, maar al het overtollige buikvet doet dat niet. Wil jij al een tijdje van dat overtollige buikvet af, maar weet je niet precies hoe? Wij helpen je! In dit blog zetten we een aantal oefeningen onder elkaar die je helpen met afvallen en buikvet te verliezen.

Afvallen en buikvet verliezen door (buikspier)oefeningen?

Wanneer je buikspieroefeningen doet, train je natuurlijk je buikspieren. Maar dat betekent nog niet dat je ook van dat overtollige buikvet afkomt. Plaatselijk buikvet verbranden is namelijk niet mogelijk. Daarom is het belangrijk om je hele lichaam te trainen en daarnaast een gezond eetpatroon aan te houden. Het hele lichaam trainen doe je met samengestelde oefeningen, waarbij je meerdere spiergroepen tegelijk aanspreekt. Wij zetten de beste oefeningen voor je op een rij, zodat jij thuis kan afvallen en de strijd tegen buikvet aan kan gaan.

1. Reverse leg raise
Ga op handen en voeten zitten. Zorg dat je handen onder je schouders staan en je knieën onder je heupen. Til je linkerbeen op naar achteren, terwijl je deze in een gebogen positie houdt. Span terwijl je dit doet de spieren in je billen samen. Laat hierna je been weer langzaam zakken naar de beginpositie. Herhaal dit en doe deze oefeningen daarna met het rechterbeen.

2. Squats
Zet je voeten op schouderbreedte en houd je armen op schouderhoogte. Zak daarna langzaam naar beneden, totdat je benen in een hoek van 90 graden staan. Duw terwijl je naar beneden gaat je billen naar achteren. Zorg ook dat je knieën niet voorbij je tenen komen en dat deze op schouderbreedte blijven. Kom nu weer langzaam omhoog zodat je hele lichaam weer recht staat. Herhaal de oefening.

3. Side plank
Ga op je zij liggen, met je onderarm plat op de grond en je elleboog recht onder je schouder. Strek beide benen en zorg dat je bovenste voet leunt op je onderste voet. Span je buikspieren aan en til je heupen van de grond, waardoor je lijf in een rechte lijn ligt. Houd daarbij je hoofd in het verlengde van je lichaam. Hou deze positie 30 tot 60 seconden vast. Ontspan en probeer daarna dezelfde positie weer aan te nemen. Wissel na een aantal herhalingen van kant.

4. Mountain climbers
Plaats je handen en voeten op de grond in push-up positie. Zorg dat je schouders boven je polsen staan. Span daarbij je buik- en bilspieren aan, waardoor je rug in neutrale positie blijft. Haal vervolgens om de beurt één been naar je handen toe, terwijl je controle over je core houdt. Zorg ervoor dat je buik niet meebeweegt tijdens de oefening en houd de positie goed vast. Gaat de oefeningen je te gemakkelijk af wanneer je hem rustig uitvoert? Versnel dan het tempo.

Heb je een tijdje geprobeerd om thuis oefeningen te doen om af te vallen of buikvet te verliezen, maar wil het nog niet helemaal lukken? Dan helpen we je graag. Met ons Fit for Life-programma krijg je personal training, persoonlijke voedingsschema’s en mental coaching om je uitdagingen en de strijd tegen overtollig buikvet te overwinnen. Zo neem je een nieuwe, gezonde leefstijl aan die je ook echt volhoudt. Met een vrijblijvende, gratis proefweek ontdek je of het iets voor jou is. Kom je kennismaken? Laat hier je gegevens achter en we nemen snel contact met je op voor een intakegesprek!

Gratis Proefweek

Afvallen buikvet

Wil jij mensen helpen met afvallen buikvet? In dat geval kun je aan de slag gaan als zelfstandige fitnesstrainer. Dit kun je doen als franchise van onze organisatie. Het is evident dat het belangrijk is om minder buikvet te hebben. Het punt is namelijk dat is gebleken dat dit het gevaarlijkste vet is. Het geeft extra risico’s op verschillende hart- en vaatziektes en andere ernstige ziektes. Sporten is om andere redenen overigens ook aan te raden. Met regelmatig sporten zorg je er namelijk voor dat je een betere conditie krijgt en jezelf ook mentaal beter voelt. Je zit dan veel lekkerder in je vel en het kan ook stress reduceren.

Buikvet oefeningen afvallen

Wanneer je als fitnesscoach klanten gaat helpen met buikvet oefeningen afvallen, dan is het belangrijk dat je onze cultuur onderstreept en een nauwe relatie met klanten aan probeert te gaan. Dit begint in de eerste plaats met een intakegesprek waarin de concrete doelen van de klanten worden besproken. Vervolgens is belangrijk dat dit naar de praktijk wordt vertaald. Dit kan bijvoorbeeld bewerkstelligd worden door het opstellen van trainingsschema’s en nog veel meer. Als fitnesscoach heb jij de verantwoordelijkheid om daarbij te begeleiden.

Hoe afvallen buikvet oefeningen

Je gaat klanten helpen met de vraag: hoe afvallen buikvet oefeningen. Je hebt als zelfstandig fitnesscoach veel individuele verantwoordelijkheid. Gelijktijdig geeft dit ook extra vrijheid, want je kunt zelf je tijden indelen en dat is uiteraard een fijn gegeven te noemen. Tegelijkertijd is het ook zeer uitdagend werk waar je veel voldoening uit kunt halen. Dat is ook een fijn gegeven, want door voldoening uit je werk te halen, krijg je als mens ook een veel beter gevoel.

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Meer over dit onderwerp

Kun je met lopen afvallen?
Afvallen 50+: 4 tips waarmee het wél lukt
Het waarom en hoe van afvallen op 60+ jarige leeftijd

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen