Al meer dan 19.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Afvallen buikomvang: zo pak je het aan

Afvallen buikomvang: zo pak je het aan

Hoe kan ik overtollig vet afvallen rondom mijn buik? We horen het je denken. En niet alleen jou overigens. Er zijn veel mensen die met deze vraag rondlopen! Stuk voor stuk personen zoals jij die balen van ‘hun buikje’. Want eerlijk is eerlijk: je kleding zit er minder lekker door. Je wordt er wat onzeker van. En overtollig buikvet is ook nog eens slecht voor je gezondheid. Niet zo gek dus dat je jouw buikomvang graag wilt laten slinken. In dit artikel delen we de te nemen stappen met je. Hiermee vliegen de kilo’s er binnen de kortste keren af en dat resulteert in een steeds strakker wordende buik. Voordat je het weet zit jij dan ook weer lekker in je kleding én vel. En bruis je daarnaast ook nog eens van de energie. Lees dus snel verder!

Afvallen buikomvang: zo werkt het

Er zijn twee types buikvet: het onderhuidse buikvet en visceraal vet. Het onderhuidse buikvet is het vet wat vastgepakt kan worden, de welbekende ‘love handles’. Dit soort buikvet is vrij onschuldig, omdat het net onder de huid ligt en nauwelijks invloed heeft op de organen. Een te dikke buik daarentegen ontstaat door visceraal vet. Het vet zit in dat geval tussen en rondom de vitale organen en dat is erg slecht voor je gezondheid. Visceraal vet geeft bijvoorbeeld ontstekingsbevorderende stofjes af die schade aan kunnen richten aan je insulinegevoeligheid en vetstofwisseling. Veel studies tonen aan dat veel visceraal vet in verband staat met diabetes type 2, hart -en vaatziekten, een hoge bloeddruk en kanker. De hoogste tijd om iets aan je buikvet te doen, dus!

Afvallen buikomvang: 3 stappen

Wij delen hieronder de te nemen stappen om buikomvang te verminderen met je:

Stap 1: Zorg voor een calorietekort

Wil je afvallen op je buik, dan moet je minder calorieën via voeding binnenkrijgen dan je verbruikt. Het is dus noodzakelijk dat je regelmatig een calorietekort bereikt. Op dit soort momenten spreekt je lichaam namelijk je eigen lichaamsvoorraden aan om daar energie uit te putten. Waaronder dus je voorraad met buikvet. Met als gevolg dat je lichaamsvet verliest en je vetpercentage daalt. Dit maakt dat je beetje bij beetje, duurzaam gewicht verliest.

Stap 2: Vermijd stress

Stress is de belangrijkste factor bij overgewicht en heeft waarschijnlijk je buikje gedeeltelijk tot stand gebracht. Door stress maakt je lichaam het hormoon cortisol aan wat leidt tot vetopslag bij je buik en het stijgen van de bloedsuikerspiegel. Zorg dus voor voldoende rustmomenten op een dag. En verzamel fijne mensen om je heen die je positieve energie geven. Zeker als je even een terugval hebt is het fijn als je op je achterban kunt terugvallen. Daarnaast is ook voldoende slapen (zo’n 7 tot 9 uur per nacht) belangrijk in jouw race tegen buikvet. Een gebrek aan slaap vormt een groter risico op overgewicht en andere gezondheidsproblemen. Ga dus op tijd naar bed en bouw voldoende ontspanning in voor het verminderen van je buikomvang.

Stap 3: Beweeg meer

Wil je afvallen bij je buik? Dan is naast voeding en voldoende ontspanning ook beweging ontzettend belangrijk. Ons advies? Ten minste 3 keer per week intensief sporten. Zo verbrand je calorieën, bouw je spiermassa op en werk je stapsgewijs aan het verminderen van je buikomvang. Wissel hierbij kracht -en intervaltrainingen af. Zo krijg je sterkere spieren, bouw je uithoudingsvermogen op én verbrand je calorieën. Onlangs toonden verschillende studies zelfs aan dat je door de wisseling in intensiteit bij een intervaltraining in staat bent om maar liefst 12 tot 22 calorieën per minuut te verbranden. En dat is niet alles. Wist je dat door sporten ook het stofje endorfine waar je blij van wordt vrijkomt? Zo krijg je dus niet alleen een platte buik, maar zit je ook nog eens goed in je vel. Twee vliegen in één klap dus!

Afvallen buik met het Fit for Life-programma

Lukt het je maar niet om zelf van je buikvet af te komen? En kun je hier dus wel wat ondersteuning bij gebruiken? Dan bieden wij van Personal Fitness Nederland je graag de helpende hand. En fungeren we met ons Fit for Life-programma als jouw steuntje in de rug. Het behalen van jouw doel – afvallen bij je buik – was nog nooit zo dichtbij. Want met een team van specialisten: een personal trainer, voedingsconsulent en een coach, gecombineerd met voldoende beweging, gezonde voeding en mental coaching kan het niet anders dan slagen!

Vraag een gratis proefweek aan

We kunnen het ons voorstellen; de eerste stap zetten naar een nieuwe levensstijl is best spannend. Daarom bieden we jou een gratis proefweek aan. Zo maak je geheel vrijblijvend kennis met de studio, onze personal trainers en ervaar je zélf of de Fit for Life-werkwijze bij je past. Of we na 7 dagen samen verder gaan, is dan ook helemaal aan jou. Lijkt je dat wel wat? Laat dan hieronder vrijblijvend je contactgegevens achter. Binnen één werkdag neemt een van onze gecertificeerde trainers telefonisch contact met je op om een intakegesprek in te plannen.

Gratis Proefweek

Afvallen van jouw buikomvang; hoe doe je dat precies?

Het laten afvallen van de buikomvang is iets wat velen willen bereiken, maar weinig mensen daadwerkelijk lukt. Dit komt door een combinatie van een gebrek aan kennis, samen met een gebrek aan motivatie. Maar voor degenen die wel gemotiveerd zijn en graag willen leren hoe jij jouw buikomvang laat afvallen, hebben we goed nieuws. In dit artikel vertellen wij van Personal Fitness Nederland namelijk precies hoe het afvallen van buikomvang haalbaar is samen met een sessie bij ons boeken. Dit doen we in de vorm van twee grote tips.

Afvallen van de buikomvang via een vetpercentage verlaging

Weet jij waarom de buikomvang zoveel vet bevat dat maar niet weg wil? Er is hier een evolutionaire reden voor. Jouw buik bevat namelijk al jouw belangrijke (maar kwetsbare) organen. Dat laagje vet kon vroeger het verschil maken tussen leven en dood. Tegenwoordig is dit niet langer het geval. Maar je kan jouw buikomvang laten afvallen door het vetpercentage van jouw lichaam drastisch te verlagen. Samen met je billen en gezicht houdt jouw buikvet het langste vast. Zorg er daarom voor dat je jouw vetpercentage consistent blijft verlagen. Samen met jou zullen wij ervoor zorgen dat jouw vetpercentage naar een laag niveau toe zal gaan. Door middel van onze trainingssessies zul jij jouw lichaam snel zien veranderen.

Vermijd bepaalde stoffen

Hoewel vet de grootste boosdoener is voor een grote buikomvang, is het ook cruciaal om andere factoren in acht te nemen. Door foute stoffen binnen te krijgen, kan jouw lichaam reageren in de vorm van een ontsteking. Hierdoor kan jouw buik altijd er een beetje opgezwollen uitzien, waardoor het lijkt alsof jij een grote buikomvang hebt. Let dus extra goed op hoe jouw lichaam reageert bij elke maaltijd die jij eet. Consumeer daarnaast veel eiwitten in plaats van verzadigd vet. Wanneer jij trainingssessies bij ons van Personal Fitness Nederland boekt, zullen we persoonlijke tips geven die nog waardevoller zijn. Met deze twee tips kun jij nu met een gerust hart beginnen met het laten afvallen van jouw buikomvang. Wij wensen je alvast veel succes.

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer over dit onderwerp

Sporten in de ochtend; zelfs als je geen vroege vogel bent
Sporten tijdens zwangerschap: ja! 5 adviezen om verantwoord te blijven bewegen
Het aanbod van sporten in groepsverband

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen