Al meer dan 17.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Afvallen rond je buik lukt met deze oefeningen

Afvallen rond je buik lukt met deze oefeningen

Het is tijd. Dat buikje moest maar eens verdwijnen. Fanatiek doe je elke ochtend voor je werkdag begint een aantal buikspieroefeningen. Maar die platte, strakke buik? Die verschijnt maar niet. Waarom lukt het niet dat overtollige buikvet te verbranden? Het is en blijft een uitdaging, maar afvallen rond je buik is mogelijk met de juiste oefeningen. Welke dat zijn, lees je in dit blog.

Daarvoor moet je eerst weten dat je niet alleen maar buikvet kunt verbranden. Plaatselijk vet verbranden is namelijk onmogelijk. Begrijp je ook gelijk waarom die dagelijkse 100 sit-ups en crunches je maar geen sixpack opleveren. Wat je wél moet doen als je wil afvallen rond je buik, zijn oefeningen die veel calorieën verbranden over je hele lichaam. Zo verbrand je geleidelijk vet, dus ook rond je buik.

Wil je afvallen rond je buik, doe dan oefeningen waarbij je grote spieren traint

Door je spieren te trainen maak je ze niet alleen sterker. Je maakt ook nieuw spierweefsel aan. Dat is goed voor een snellere stofwisseling (ook wel metabolisme genoemd). Hierbij haalt je lichaam bijvoorbeeld energie uit voedingsstoffen. Heb je een snellere stofwisseling dan verbrand je meer energie en dus calorieën. Ook als je niet aan het sporten bent! Je lichaam creëert hiermee makkelijker een calorietekort, wat nodig is om af te vallen.

Het trainen van grote spiergroepen leidt tot een hoger metabolisme dan oefeningen met kleinere spiergroepen. Dus als je wil afvallen rond je buik, kun je het beste oefeningen doen waarbij je vooral beenspieren traint, zoals je bovenbenen, billen, kuiten en hamstrings. Helemaal efficiënt trainen? Kies dan voor oefeningen die in één beweging meerdere spiergroepen aanspreken.

Afvallen rond je buik: 7 oefeningen die je niet mag overslaan

Zelf ervaren hoe jij kunt afvallen rond je buik met onze favoriete oefeningen? Doe dan onderstaande oefeningen 8 weken lang. Neem na elke set herhalingen een pauze van een minuut. Doe de oefening dan nog een keer voor je doorgaat naar de volgende. Combineer ze ook met cardiotraining. Ga bijvoorbeeld een half uur tot een uur op de crosstrainer, roeien, hardlopen, of stevig wandelen. Doe dit twee tot drie keer per week. Succes!

1. Squats
Plaats je voeten op schouderbreedte recht naar voren en kantel je bekken voor een holle rug. Strek je armen naar voren uit en kijk recht vooruit. Zak nu door je knieën. Let hierbij op dat je knieën niet voorbij je tenen komen. Ook moet je bovenlichaam rechtop blijven. Duw jezelf nu vanuit de hakken van je voeten (niet vanuit je tenen dus) weer omhoog. Herhaal deze beweging 15 keer.

2. Deadlifts
Om een deadlift te kunnen doen heb je een barbell nodig: een stang met (lichte) gewichten aan elke kant. Leg de stang voor je op de grond en zet je voeten er op heupbreedte onder. Laat je tenen iets onder de stang uitsteken. De stang komt nu ongeveer boven het middelpunt van je voeten uit. Buig je knieën licht en houd je rug recht wanneer je de stang iets breder dan schouderbreedte vastpakt. Je voelt dan spanning op je hamstrings aan de achterkant van je benen. Kom nu omhoog door je benen te strekken en de stang op te tillen. Span hierbij je buikspieren aan en houd je schouders naar achteren. Zorg dat je rug recht blijft wanneer je de stang met licht gebogen knieën en naar voren kijkend weer op de grond legt. Herhaal dit 15 keer.

3. Lunges
Ga rechtop staan. Ontspan hierbij je schouders, maar span je core aan. Stap nu met één been uit en zak door je knieën, totdat ze een hoek van ongeveer 90 graden maken. Let op dat je voorste knie niet voorbij je tenen komt. Is dat wel het geval? Stap dan iets verder uit. Je achterste knie mag de vloer net niet raken. Zet jezelf vervolgens met je voorste been af om weer langzaam omhoog te komen. Wissel je linker- en rechterbeen af tot ze allebei 15 keer aan de beurt geweest zijn.

4. Traplopen
Wie zegt dat je voor afvallen rond je buik ingewikkelde oefeningen moet doen? Traplopen is simpel maar super effectief. Je traint namelijk zowel je conditie als je kuit- en bilspieren. Begin rustig en ga als je toe bent aan wat meer uitdaging steeds een stukje sneller. Doordat je hartslag in korte tijd flink omhooggaat, word je razendsnel fit! Het mooie is dat je deze oefening vrijwel altijd kunt doen. In de sportschool op een stairmaster, binnen in huis of met behulp van trappen in de buitenlucht.

5. Front raises
Ga rechtop staan met de gewichtjes in je hand. Houd je knieën licht gebogen en je schouders laag en ontspannen. Span nu je buikspieren aan voor de startpositie. Strek je armen met de gewichtjes tegelijkertijd recht uit naar voren tot schouderhoogte en laat ze weer zakken. Herhaal deze beweging 15 keer.

6. Plank
Voor een plank ga je op je knieën zitten. Buig dan voorover om op je ellebogen te leunen. Strek je benen uit, zodat je lichaam een rechte lijn vormt. Span je buikspieren goed aan en hou deze positie 30 seconden vast.

7. Scharen
Ga op je rug op een matje of handdoek liggen. Leg je handen onder je billen, met je handpalmen naar beneden. Til nu je schouders en benen omhoog. Span hiervoor je buikspieren aan. Beweeg nu je linker- en rechterbeen om de beurt over elkaar zonder de grond te raken. Links en rechts gehad? Dat is één herhaling. Doe dit 15 keer.

Hulp nodig?

Om jou te helpen afvallen rond je buik, hebben we onze favoriete oefeningen op een rijtje gezet. Ze zijn geschikt voor ieder niveau en het belangrijkste natuurlijk: ze werken echt. Let op: je gewicht zal niet direct gigantisch kelderen. Spiermassa weegt namelijk meer dan vet. Het is dus goed om ook je buikomvang bij de start en na acht weken te meten. En heb je hulp nodig met afvallen, doe je liever andere oefeningen of ben je na acht weken toe aan een volgend schema? Maak dan een afspraak voor een gratis proefweek bij Personal Fitness Nederland. Met ons Fit for Life-programma krijg je personal training, voedingsadvies op maat én mental coaching. Kom je kennismaken?

Gratis Proefweek

Afvallen met buik oefeningen

Ben jij iemand die regelmatig buikoefeningen doet met als doel om sterker en fitter te worden met een strakke buik? Of wil jij juist afvallen met buikoefeningen maar weet je niet hoe je dit moet doen? Dan is Personal Fitness Nederland wat voor jou! Er zijn ontzettend veel buik oefeningen die je lichaam en geest zullen uitdagen op een leuke en haalbare manier. Daarbij heb je echter wel de juiste kennis en begeleiding nodig. Bij Personal Fitness Nederland krijg je een personal trainer waarmee je samen aan de slag kan gaan. Samen zal je concrete doelstellingen stellen en een concreet plan bedenken waarmee jij jouw doelen kan verwezenlijken.

Succesformule

De personal trainers hanteren bij Personal Fitness Nederland een succesformule met drie pijlers die je gaan helpen in het behalen van je sportieve doelstellingen.

  • Voeding
  • Beweging
  • Mindset en Coaching

 

Je maakt gebruik van één personal trainer die in staat is om jou te helpen bij alle drie de genoemde punten. Hierdoor krijg je een persoonlijke band met je eigen coach en voel jij je sneller vertrouwd en begrepen. Je krijgt buik oefeningen voorgeschreven waarmee je kan afvallen en je krijgt een goed voedingsschema aangeschreven.

Keertje langskomen

Met meer dan 80 vestigingen in heel Nederland ben jij in staat om een vesting te vinden bij jou in de buurt. Kom vooral langs en spreek een personal trainer aan of maak gebruik van de proefperiode. Hoe je kan afvallen met buikoefeningen wordt bij ons concreet gemaakt!

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
9
5 dagen geleden
Studio Bergen op Zoom
9.5
11 juni 2022
Studio Bergen op Zoom

Meer over dit onderwerp

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen