Al meer dan 17.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Afvallen 70+

Het belang van afvallen voor 70+ jarigen

Ben jij 70 jaar of heb je deze leeftijd al gepasseerd en zou je nog wel wat willen afvallen? Afvallen na je 70e is best lastig. Want hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het is om overtollige kilo’s te verliezen. Dit terwijl langdurig overgewicht op latere leeftijd verschillende gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. In dit blog lichten we toe waarom op gewicht blijven of afvallen na je 70e zo uitdagend is. En we leggen je uit hoe je ondanks deze uitdagingen tóch je streefgewicht kunt bereiken.

Gezondheidsrisico’s van langdurig overgewicht op latere leeftijd

Wanneer je de 70+ hebt bereikt en te kampen hebt met langdurig overgewicht, kan dit een negatieve invloed hebben op je gezondheid. Vermoeidheid bij lichamelijke inspanning speelt vaker op en je krijgt last van je gewrichten. Vooral de rug, knieën en heupen hebben het zwaar te verduren. Langdurig overgewicht op latere leeftijd vergroot de kans op spataderen, suikerziekte, trombose en aderverkalking. En door het verhoogde cholesterolgehalte en de verhoogde bloeddruk neemt de kans op hart- en vaatziekten ook nog eens toe. Daarom is het bij overgewicht niet onverstandig wat kilo’s te verliezen. Maar hoe pak je dit aan?

Beweging

Wanneer je afvalt na je 70e verlies je niet alleen vet. Je verliest ook spiermassa. Hier put jouw lichaam namelijk energie uit. Maar die spieren heb je juist hard nodig, ook om te sporten. Probeer in beweging te blijven door bijvoorbeeld regelmatig een wandeling te maken. Tijdens het wandelen draagt je lichaam zijn eigen gewicht, waardoor je vet verbrandt en je aan je spiermassa werkt. Naast wandelen kan krachttraining de oplossing zijn voor het afvallen op 70+ leeftijd. Door krachttraining werk je aan de groei van spiermassa. Hierdoor blijft je lichaam sterk, wat de kans op valongelukken en botbreuken verkleint.

Voeding

Senioren hebben minder calorieën nodig om hun lichaam van genoeg energie te voorzien dan niet-senioren. Maar het is belangrijk dat de calorieën die ze tot zich nemen de juiste voedingsstoffen bevatten. 70+ers hebben bijvoorbeeld meer behoefte aan bepaalde vitaminen en mineralen, zoals vitamine D en B12. Naarmate je ouder wordt, zijn deze van nature minder aanwezig in het bloed. Ook is het belangrijk dat je de inname van voedsel met een hoog zoutgehalte beperkt in verband met risico’s voor de bloeddruk en nieren. Omdat de energiebehoefte van senioren afneemt, is het zaak dat het eten of drinken van producten met een hoge energiedichtheid mindert (frisdrank, snacks, alcohol). Hoeveel je hierin dient te minderen is voor iedereen persoonlijk; het hangt af van de leefwijze.

De juiste mindset

Afvallen is nooit eenvoudig. En vooral afvallen na je 70e kan een hele uitdaging zijn. Een positieve instelling behouden is makkelijker gezegd dan gedaan. Opgeven is af en toe verleidelijk. Een steuntje in de rug is dan heel fijn. Spreek bijvoorbeeld met een vriend of vriendin af om op een vaste dag te wandelen of te sporten. Hierdoor ben je misschien nét wat gemotiveerder. Vraag op moeilijke momenten om steun bij je partner, familie of vrienden. En probeer niet te streng voor jezelf te zijn. Stel doelen die ook daadwerkelijk haalbaar zijn. Wanneer je een doel hebt behaald, vier dit dan ook. Want elke stap in het proces is er een om trots op te zijn!

Waar begin je?

Ben jij 70+, heb je last van overgewicht en wil je afvallen? Of wil je gewoon een nieuwe, gezondere leefstijl aannemen? Soms is het proces overweldigend en weet je niet waar je moet beginnen. Bij Personal Fitness Nederland kunnen wij je helpen door middel van ons Fit for Life-programma. In dit programma bieden we persoonlijke begeleiding en coaching tijdens jouw afvaltraject. Met meer dan 200 enthousiaste coaches die bij ons zijn aangesloten, zit er altijd wel een match tussen. Sporten doe je onder begeleiding van een personal trainer in één van onze 89 fitnessstudio’s door heel Nederland. En voor wanneer je geen tijd hebt om naar de studio te komen, voorzien wij je van oefeningen en tips om thuis in beweging te blijven.

Een voedingsconsulent voorziet je van een persoonlijk voedingsschema, helemaal afgestemd op jouw leven. Zo weet je zeker dat je genoeg én de beste voedingsstoffen voor jouw lichaam binnenkrijgt. Wanneer je met het Fit for Life-programma aan de slag gaat, koppelen we je aan een personal coach. Deze helpt je met het aannemen van een positieve mindset. Je coach is er voor je wanneer je het even niet ziet zitten, of wanneer je behoefte hebt aan een goed gesprek. Samen gaan jullie aan de slag om ervoor te zorgen dat je weer lekker in je vel zit. Een gezonde leefstijl is tenslotte een samenwerking van lichaam en geest. Met nieuwe, positieve energie zul je de nieuwe leefstijl gemakkelijker volhouden. Zelfs wanneer je klaar bent met het Fit for Life-programma.

Gratis proefweek

Ben jij 70+ en wil je afvallen? Zie jij een nieuwe, gezonde leefstijl wel zitten en wil je samen met ons de strijd aangaan tegen de overtollige kilo’s? Dan mag jij dit voorstel niet missen! Personal Fitness Nederland biedt nu tijdelijk een gratis proefweek aan van het Fit for Life-programma. Maak vrijblijvend kennis met onze coaches, ga één week aan de slag met het programma en bepaal daarna zelf of het bij jou past of niet. Ben je geïnteresseerd? Laat dan hier je gegevens achter. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op voor een intakegesprek, waarna jouw avontuur wellicht snel zal beginnen! Heb je andere vragen of wil je meer informatie? Dan kun je altijd terecht op onze website.

Gratis Proefweek

De risico’s van afvallen bij 70+

Ben je 70 jaar of ouder en wil je graag wat doen om af te vallen, begrijp dan dat dit niet zonder gevaar is. Bij senioren die willen afvallen bij 70+ komen vaak een aantal problemen kijken. Zo verliezen zij vaak spierkracht wanneer zij afvallen, omdat ze niet alleen vet verbranden maar ook spiermassa. Om dit te voorkomen kunnen zij het beste aan de slag gaan met krachttraining. Ook worden de botten minder sterk tijdens het trainen, waardoor ze makkelijker kunnen breken bij een val. Ga je als senior een stuk minder eten om af te vallen, dan heb je kans dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. 70+ afvallen is niet altijd makkelijk. Maar hoe kun je het beste afvallen bij 70+?

Informeer je huisarts bij afvallen bij 70+

Ben je van plan om te beginnen met afvallen, ga dan eerst eens langs bij je huisarts. Deze kan je helpen om je gezondheid in de gaten te houden. Op basis van je huidige conditie kun je dan bepalen welke oefeningen je wilt gaan doen. Bij Personal Fitness Nederland bieden we je personal training, zodat je altijd veilig en verantwoord kunt sporten.

Pas op ondergewicht

Een BMI onder de 20 wordt bij ouderen al gezien als ondergewicht. De oorzaak van ondergewicht is vaak te weinig goede voeding. Het risico op ondervoeding is al aanwezig wanneer je 3 dagen niet of nauwelijks iets eet. Eet je meer dan een week minder dan je normaal doet, dan kan dit ook zorgen voor ondervoeding. Het gevaar bij ondervoeding is dat je risico loopt op ziektes en aandoeningen. Deze kunnen een hoop invloed hebben op je gezondheid en dagelijkse leven.

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Meer over dit onderwerp

Sporten afvallen buik
Krachttraining afvallen buik
Hoe afvallen met sporten

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen