Al meer dan 17.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Het waarom en hoe van afvallen op 60+ jarige leeftijd

Het waarom en hoe van afvallen op 60+ jarige leeftijd

Herken jij het volgende scenario? De afgelopen jaren zijn die extra kilo’s er ongemerkt bijgekomen, maar nu wil je ervan af. Afvallen op 60+ jarige leeftijd blijkt lastig, maar is wel belangrijk om gezondheidsrisico’s te beperken. In dit blog lees je waarom gewicht verliezen op latere leeftijd moeilijker is en welke gezondheidsklachten je voorkomt met een gezonde leefstijl. Ook delen we vijf tips om een begin te maken met het ontwikkelen van nieuwe gewoontes voor een fitter lichaam.

Afvallen met 60+ door hoger gewicht op latere leeftijd

Veranderingen in je lijf en het aanwennen van andere gewoonten, beïnvloeden je gewicht naarmate je ouder wordt. Zo produceert je lichaam vanzelf minder oestrogeen, wat je stofwisseling vertraagt. Hierdoor verbrand je tot wel 20% minder calorieën. Ook voel je je sneller hongerig en ga je meer eten dan nodig. Daarnaast neemt je spiermassa af. Omdat je spieren grote energieverbruikers zijn, moet je lichaam dus harder werken om evenveel calorieën te verbranden. Afvallen met 60+ is hierdoor wat lastiger. Helemaal omdat je ook wat minder beweegt dan jaren geleden.

Afvallen met 60+: belangrijk voor de gezondheid

Overgewicht is ongezond. Als je veel kilo’s met je meedraagt ben je sneller moe bij lichamelijke inspanningen. De kans op rug- en knieklachten is groter door zware belasting van je gewrichten. Spataderen, suikerziekte en trombose komen vaker voor bij mensen met overgewicht. En een ongezond gewicht vergroot ook de kans op botbreuken en hart- en vaatziekten. Afvallen en een gezond gewicht behouden als je 60+ bent is dus super belangrijk.

5 tips voor het afvallen met 60+

Omdat afvallen met 60+ niet geheel zonder risico’s is, delen we een aantal belangrijke tips met je. Zo werk je op een veilige manier naar een gezond gewicht. De focus ligt hierbij op de juiste voeding met genoeg vitaminen en mineralen en voldoende beweging voor een sterk lichaam.

1. Drink minder suiker en meer water
Grotere veranderingen zijn vaak lastig. Gelukkig kun je met kleine aanpassingen een groot verschil maken. Drink je thee en koffie bijvoorbeeld zonder suiker en haal geen frisdrank meer in huis. Drink in plaats daarvan liever wat meer water.

2. Ga over op volkoren
Door volkorenbrood en -pasta en zilvervliesrijst te eten krijg je belangrijke voedingsstoffen en vitaminen binnen. Ze geven je niet alleen langer een voldaan gevoel, maar bevorderen ook je stoelgang.

3. Eet meer eiwitten, gezonde vetten en groenten
De cellen, botten en spieren in je lichaam hebben eiwitten nodig. Je vindt eiwitten vooral in eieren, kip, vis en zuivel. In avocado, zalm, zaden, noten en pitten zitten weer veel gezonde vetten. Deze verkleinen de kans op hart- en vaatziekten. En denk bij groenten vooral aan groene bladgroenten, zoals broccoli, spruitjes, spinazie en boerenkool. Ze zorgen voor meer energie en een kleiner risico op chronische ziekten.

4. Wandel elke dag een half uur tot een uur
Probeer elke dag minstens een half uur intensief te bewegen. Stevig wandelen is daarvoor enorm geschikt. Langer of intensiever bewegen? Dat mag altijd en helpt je nog sneller met afvallen als je 60+ bent. Extra leuk wordt het met een wandelmaatje. Dat betekent bijkletsen en bewegen tegelijk.

5. Begin met krachttraining
Krachttraining klinkt misschien spannend of zelfs eng. Toch is het versterken van je spieren enorm belangrijk op latere leeftijd. Gelukkig hoeft het niet zwaar of moeilijk te zijn. Zo zorg je met traplopen al voor sterkere spieren en botten. Een sterk lichaam verkleint de kans op valpartijen. En, meer spiermassa betekent meer calorieverbranding!

Onder begeleiding afvallen met 60+

Met 60+ afvallen is mogelijk en kan wanneer je het samen doet zelfs leuk zijn. We kijken graag met je mee welke manier van bewegen bij jou past. Tijdens het sporten hebben we alle aandacht voor je. Zo begeleiden we je naar een gezond lichaam met onze persoonlijke begeleiding. Omdat ook voeding van grote invloed is op weg naar een fit lijf vertellen we je ook wat je elke dag het beste zou kunnen eten, en hoe je lekkere gerechten klaarmaakt met deze ingrediënten. Samen zorgen we ervoor dat jij (weer) lekker in je vel zit. Kom je kennismaken? Dan vertellen we je alles over ons Fit for Life-programma. Bovendien probeer je het nu een week vrijblijvend en gratis uit.

Gratis Proefweek

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Meer over dit onderwerp

Kun je met lopen afvallen?
Afvallen 50+: 4 tips waarmee het wél lukt
Afvallen bij je buik en benen

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen