Al meer dan 19.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Afvallen 50+: 4 tips waarmee het wél lukt

Afvallen 50+: 4 tips waarmee het wél lukt

Ben je boven de 50 jaar en lukt het je maar niet om de overtollige kilo’s kwijt te raken? Merk je dat je in basis eigenlijk maar weinig aan je levensstijl veranderd hebt, maar dat je ongemerkt toch ieder jaar een paar kilo aankomt? Tja… hoe vervelend ook, het is de harde realiteit naarmate je de 50+ aantikt. Maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is om die extra kilo’s ook weer de deur te wijzen. Sterker nog: afvallen boven de 50+ is wel degelijk haalbaar! Je moet alleen weten hoe je dit het beste aanpakt. En wij gaan je hierbij helpen! Je leest hieronder alles over het hoe en wat van afvallen als 50+er. Doe er je voordeel mee!

Tip 1: Eet gezonde voeding

Heb je ook (te)veel gezellige etentjes in je agenda staan? En sluit je de dag regelmatig af met een glaasje bier of wijn? Hartstikke gezellig en lekker natuurlijk, maar wil je als 50+er afvallen dan is het belangrijk om hier balans in te vinden. Je stofwisseling werkt naarmate je de 50 jaar passeert namelijk steeds wat trager en dat betekent dat je lichaam dagelijks minder brandstof in de vorm van calorieën nodig heeft. Hier moet je in je voedingspatroon rekening mee houden. Ons advies: schrap alcohol en voeding met snelle koolhydraten (zoals frisdrank, wit brood en witte pasta). Eet in plaats daarvan voornamelijk eiwitrijke voeding, met gezonde vetten en voldoende groenten. En zorg voor de juiste porties: eet niet teveel, maar zeker ook niet te weinig. Schenk bij hoge uitzondering een keer een glaasje alcohol voor jezelf in. Maar neem in de avond voornamelijk plat of bruisend water of een kopje koffie of thee.

Tip 2: Train je spieren

Je spiermassa neemt af naarmate je ouder wordt. Wil je jouw spieren behouden? Dan moet je daar dus werk van maken. Met krachttraining bijvoorbeeld. En het mooie hiervan is: ook in rust verbranden je spieren energie. Ideaal voor de vetverbranding! En deze manier van sporten zorgt ook voor een stabieler humeur en minder opvliegers. Een heuse win-winsituatie dus.

Tip 3: Houd je doel voor ogen

Een positieve instelling helpt enorm in je race tegen de kilo’s. Het zorgt voor mentale kracht om te blijven knokken voor je doel. Heb je een mindere dag? Doe dan een beroep op die kracht. En schrijf wat je graag wilt behalen nog eens op papier. Het zet je weer op scherp en laat je inzien waar je het allemaal voor doet. Je kunt het!

Tip 4: Stel realistische (tussen)doelen

De eerste stap zetten om te beginnen met afvallen kan moeilijk zijn. Maar het op den duur ook volhouden is soms zelfs nóg lastiger. Veel 50+’ers hebben regelmatig etentjes en andere sociale activiteiten en ‘nee’ zeggen tegen een wijntje of andere lekkere dingen is en blijft dan soms moeilijk. Maar wist je dat ‘nee’ zeggen een stuk makkelijker wordt als je af en toe ook ‘ja’ van jezelf mag zeggen tegen een genietmomentje? Wees dus niet al te streng voor jezelf en stel onderweg na het behalen van jouw doel: afvallen als je 50+ bent, realistische tussendoelen.

Afvallen als 50+’er met ondersteuning

Droom je al jaren van een maatje minder? Wil je voor eens en altijd die overtollige kilo’s kwijtraken? En kun je hier ondanks onze tips toch nog wat hulp bij gebruiken? Dan zijn wij van Personal Fitness Nederland je graag van dienst met ons Fit for Life-programma. Met onze speciale actie voor 50+ers, kun je nu tijdelijk 1 week lang kennismaken met het concept, onze werkwijze, het team en de studio. Gratis, vrijblijvend én zonder addertjes onder het gras. Je vraagt de proefweek hieronder aan. En binnen één werkdag neemt een gecertificeerde trainer telefonisch contact met je op om een intakegesprek in te plannen. Let wel: wacht niet te lang! Er zijn maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

Gratis Proefweek

Afvallen wanneer je 50+ bent, gebruik deze twee tips

Afvallen wanneer jij 50+ bent, kan knap lastig zijn vergeleken met 20 jaar geleden. Je merkt toch dat je sneller aankomt vergeleken met vroeger, terwijl je misschien net zo veel eet als toentertijd. Wanneer je als 50+ wilt afvallen, zul je enkele dingen toch wat anders aan moeten pakken. Wanneer je bij ons van Personal Fitness Nederland een sessie boekt, helpen wij je op weg naar een gezonder lichaam. Daarnaast leggen we in dit artikel uit hoe afvallen als 50+ mogelijk is met twee specifieke tips.

Afvallen voor 50+ via sporten

Afvallen is simpelweg een rekensom tussen twee factoren. De eerste factor is de hoeveelheid calorieën die jij consumeert. De tweede factor is hoeveel jij op het vlak van calorieën verbrandt. Jouw gewicht zal afnemen wanneer jij meer calorieën verbruikt dan dat jij binnen krijgt. Dit heet een calorietekort en is wat jij als doel moet hebben om succesvol af te vallen. Wil jij persoonlijk jouw calorietekort berekenen? Tijdens een sessie bij ons kunnen wij van Personal Fitness Nederland je daarmee helpen.

Je kan het aantal calorieën wat jij spendeert verhogen door te sporten. Zo krijg je het gewenste calorietekort. Krijg jij moeilijk motivatie om te sporten? Dan is een personal trainer van Personal Fitness Nederland ook een goede optie om jouw progressie op peil te houden. Ook kan een vaste groep mensen met wie jij sport helpen om jouw gemotiveerd te houden.

Neem een tikkeltje minder eten

Zoals we al eerder kort hebben besproken, is de hoeveel calorieën die jij binnen krijgt ook een ingrediënt om succesvol af te vallen. Wanneer men de 50 bereikt, neemt het aantal calorieën wat jouw lichaam nodig heeft langzaam af. Daarom is het belangrijk om naar jouw lichaam te luisteren en minder volle borden te nemen. Zo zul jij vanzelf ondervinden dat jouw gewicht afneemt, terwijl jouw maag nog steeds vol zit. Dit waren onze 2 tips om af te vallen wanneer jij 50+ bent. Boek een sessie bij ons van Personal Fitness en ga consistent aan de slag om gemakkelijk af te kunnen vallen.

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Facebook
Twitter
LinkedIn
10
6 dagen geleden
Studio Hoogezand-Sappemeer
10
19 september 2022
Studio Oegstgeest

Meer over dit onderwerp

Sporten in de ochtend; zelfs als je geen vroege vogel bent
Sporten tijdens zwangerschap: ja! 5 adviezen om verantwoord te blijven bewegen
Het aanbod van sporten in groepsverband

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen