Al meer dan 17.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

Afvallen 2021

Afvallen in 2021

Het is zover! Je hebt de knoop doorgehakt: je wilt afvallen in 2021. Na talloze sportpogingen, crashdiëten en de onzekerheid die daarmee gepaard gaat, mag het roer voor jou nu écht om. Niet volgend jaar, maar dit jaar. En sterker nog: het liefste vandaag nog. Maar hoe pak je het aan? Om je een beetje op weg te helpen, delen wij in dit artikel 7 tips. Onze adviezen gaan je helpen bij het realiseren van jouw doel: afvallen in 2021. Daar zijn wij van overtuigd! Lees dus snel verder.

Tip 1: Stel een haalbaar doel

Wie in 2021 wil afvallen, moet een doel stellen. Zo weet je waar je naartoe wilt werken en peil je tussentijds of je op de goede weg bent. Stel bijvoorbeeld het doel dat je binnen 3 maanden 5 kilo wilt afvallen. Dat zorgt voor houvast waardoor je gemotiveerd blijft en het gemakkelijker is slechte gewoontes achter je te laten. Let er wel op dat je realistische doelen stelt – eventueel met tussendoelen – en maak ze zo concreet mogelijk. Op die manier is het helder wat je stip op de horizon is en hoe je die bereikt.

Tip 2: Beweeg iedere dag

Met enkel een doel stellen verlies je uiteraard geen kilo’s. Een van de belangrijkste onderdelen van het afvalproces is bewegen. En dat kan ‘m soms ook al in kleine dingen zitten. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift en probeer iedere dag een blokje om te wandelen. Probeer daarnaast een paar keer per week intensief te sporten. Mocht je niet weten hoe je effectief en efficiënt sport, dan is het wellicht goed dat je een personal trainer in de hand neemt. Jouw training haalt het uiterste in je naar boven. Zo weet je zeker dat je álles uit je work-out haalt. En dat je op een verantwoorde en veilige manier sport.

Tip 3: Houd een eetdagboek bij

Wist je dat afvallen voor 70% bestaat uit voeding en voor 30% uit sporten? Het is dan ook goed een eetdagboek bij te houden om zo inzicht te krijgen in je eetgedrag. Door te weten wat je eet en hoeveel calorieën je binnenkrijgt, weet je ook wat je valkuilen zijn. Op die manier is het gemakkelijker oude gewoontes te doorbreken. Daarnaast is het bijhouden van een eetdagboek een goede stok achter de deur. Het opschrijven van een bakje chips voelt toch minder lekker dan het opschrijven van wat schijfjes komkommer. Mocht je twijfelen over wat je wel en niet mag eten, ga dan in gesprek met een voedingsconsulent.

Tip 4: Wees niet te streng voor jezelf

Overtollige kilo’s kwijtraken is een proces dat gepaard gaat met pieken en dalen. Het is dan ook goed jezelf af en toe te verwennen en niet te streng te zijn. Van de een op andere dag jezelf nooit meer een koekje gunnen, zorgt er juist alleen maar voor dat de drang om het wel te eten groter wordt. Het is daarom goed om geleidelijk kleine aanpassingen te maken in je levensstijl. Zo houd je je gezondere levensstijl vol en grijp je niet eens in de zoveel tijd naar een groot pak koekjes.

Tip 5: Vraag om support

Wie wil afvallen in 2021 moet beschikken over een flinke dosis discipline. Je zult namelijk momenten hebben dat je de handdoek in de ring wilt gooien en geen motivatie hebt. Op die momenten is het goed om steun en support te vragen uit je omgeving. Dit maakt dat je tóch doorzet. Daarnaast kan ook een personal trainer aan je zijde voor veel extra steun zorgen. Je trainer fungeert niet alleen als stok achter de deur. Hij of zij is je steun en toeverlaat in je strijd tegen de kilo’s. Iemand die je altijd motiveert, ondersteunt en inspireert.

Tip 6: Drink voldoende water

Voldoende water drinken is om meerdere redenen een goede tip voor wie wil afvallen. Water drinken geeft onder meer een verzadigd gevoel waardoor je minder snel trek hebt. Daarnaast houdt vocht in je lichaam de urineproductie op gang waardoor je afvalstoffen afvoert. Het is dan ook verstandig 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken.

Tip 7: Ontspan en vermijd stress

Naast voldoende bewegen en gezonde eetkeuzes, is ook je mentale welzijn belangrijk als je wilt afvallen. Het stresshormoon cortisol verhoogt namelijk de vetopslag. Wanneer jij stress ervaart zet je lichaam spierweefsel om in glucose zodat je voldoende energie hebt. Het gevolg is dat spiereiwitten afbreken en je metabolisme vertraagt waardoor je minder snel afvalt. Daarnaast stimuleert cortisol de aanmaak van insuline en krijg je meer zin in zoete snacks.

Claim je gratis proefweek

Nu je de bovenstaande tips hebt gelezen, weet je één ding zeker: wie wilt afvallen moet de nodige kennis, discipline en motivatie hebben. Heb je het idee dat je alles op alles hebt gezet om kilo’s te verliezen, maar heb je nog steeds niet je streefgewicht behaald? Ga aan de slag met ons Fit for Life-programma waarin jij centraal staat. Onder begeleiding ga je aan de slag met je doelen zodat je je ideale gewicht bereikt. Je sport wekelijks met een personal trainer, eet volgens een op maat gemaakt voedingsschema en werkt aan de juiste mindset.

Goed nieuws voor wie wilt afvallen in 2021: bij Personal Fitness Nederland bieden we nu tijdelijk een gratis proefweek aan. Zo maak je geheel vrijblijvend kennis met ons programma en bepaal je na afloop zélf of je door wilt gaan of niet. Laat via deze link je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Gratis Proefweek

Afvallen in 2021

Afvallen is ook in 2021 een groot onderwerp. In 2021 wil een grote groep Nederlanders weer afvallen. Sporten is voor velen een vast onderdeel van hun wekelijkse planning, maar voor anderen is sporten lastig. Naast het sporten hebben ook een hoop mensen moeite met gezond eten. Ze eten liever waar ze zin in hebben en kijken eigenlijk nauwelijks naar hun gezondheid. Ook hebben een hele hoop mensen moeite met het stellen van duidelijke doelen en het behouden van hun discipline. In 2021 afvallen dus, maar hoe? Bij Personal Fitness Nederland helpen we je.

Het stellen van duidelijke doelen voor afvallen in 2021

Wanneer je wilt afvallen, moet je beginnen met het stellen van haalbare doelen. Dit is in het bijzonder belangrijk wanneer je veel gewicht wilt kwijtraken. Zonder doel ga je eigen nergens heen en is het heel lastig om te kunnen bepalen of je op de goede weg bent. Het gevolg van het niet kunnen bepalen of je op de goede weg bent is dan weer dat je makkelijk motivatie en discipline verliest.

Begin niet te snel

Net als met alle veranderingen is het belangrijk dat je rustig begint met het volgen van een dieet en het beginnen met sporten. Wanneer je te hard van stapel loopt, is het makkelijk om snel op te geven. Bespaar jezelf deze shock en begin geleidelijk aan met je sport en je dieet. Onthoud dat het een marathon is en geen sprint. Heb je toch last van wat terugval, wees dan niet te streng voor jezelf en begin morgen opnieuw. Wees trots op jezelf, ook wanneer je kleine stapjes zet.

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Meer over dit onderwerp

Sporten afvallen buik
Krachttraining afvallen buik
Hoe afvallen met sporten

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen