Al meer dan 19.000 Nederlanders fitter, gezonder en gelukkiger gemaakt

In 1 week 5 kilo afvallen: kan dat en hoe slim is het?

In 1 week 5 kilo afvallen: kan dat en hoe slim is het?

Binnen een paar weken naar je droomgewicht. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Maar als je het internet mag geloven is het mogelijk. Zo bestaan er talloze crashdiëten om in enkele weken tientallen kilo’s te verliezen. Werken deze strategieën voor gewichtsverlies echt? En als je al in 1 week 5 kilo kunt afvallen, is dat dan wel gezond? En hoe zorg je ervoor dat die verloren kilo’s ook echt wegblijven?

In 1 week 5 kilo afvallen? Het kan met een ijzeren discipline en een groot uithoudingsvermogen. Want hoe werkt afvallen ook alweer? Dat is simpel: verbruik je meer calorieën van je binnenkrijgt, dan val je af. Dat kan door meer te bewegen en minder (en gezonder) te eten. De crashdiëten richten zich vooral op dat laatste.

In 1 week 5 kilo afvallen door weinig eten

Programma’s waarmee je in 1 week 5 kilo kunt afvallen hebben een enorm streng voedingspatroon. Ze zijn erop gericht zo min mogelijk calorieën binnen te krijgen. Denk aan een totaal van 500 tot 1.000 calorieën per dag. Ter vergelijking: vrouwen hebben gemiddeld 2.000 calorieën per dag nodig. Mannen 2.500. Met dit dagelijkse aantal kom je niet aan en val je niet af. Eet je ineens de helft minder dan normaal? Dan val je snel veel af. Dat klinkt verleidelijk, maar betekent in de praktijk een flinke uitdaging. Het gaat om een vrij drastische verandering. Het aantal calorieën in stapjes afbouwen is meestal dan ook makkelijker haalbaar. Hiermee voorkom je hongeraanvallen, eetbuien en een slecht humeur. Bovendien kan te weinig voedsel het afvallen juist tegenwerken. Eet je voor een langere periode te weinig? Dan gaat je lichaam extra zuinig om met de weinige energie die het heeft. Dat betekent dat je dus minder snel calorieën verbrandt.

In 1 week 5 kilo afvallen: het jojo-effect

Hoewel het een taaie klus is, is 5 kilo afvallen in 1 week dus mogelijk. Maar wat gebeurt er met je lichaam ná die week? Na 7 dagen ga je namelijk weer (vaker) normale porties eten. Je eet dus weer meer calorieën. En daar is het welbekende jojo-effect. Na een korte, intense periode van veel gewichtsverlies volgt een snelle gewichtstoename. Zo zit je na al die moeite in korte tijd weer op precies hetzelfde gewicht als voor je crashdieet. Dat heeft ook te maken met de hoeveelheid vocht. De eerder verloren kilo’s bestaan namelijk niet zozeer uit vet, maar vooral uit vocht. Logisch dat deze er dus ook weer als eerste aan komen. Zonde toch?

In 1 week 5 kilo afvallen brengt gezondheidsrisico’s met zich mee

Hoe zit het met de gezondheidsrisico’s wanneer je in 1 week 5 kilo wilt afvallen? Die zijn er zeker. Zo kun je door honger flauwvallen. Ook kun je door lage energielevels concentratieproblemen ervaren. Dit kan gevaarlijk zijn op de weg. Bovendien kan het tekort aan voedingsstoffen hartproblemen veroorzaken. En wat dacht je van sporten? Dat is vrijwel onmogelijk (en gevaarlijk) met te weinig energie. We kunnen dan ook concluderen dat 5 kilo in 1 week afvallen geen goed idee is.

In meer dan 1 week 5 kilo afvallen: wat is het gezondere alternatief?

Dat crashdiëten niet werken en bovendien ongezond zijn, is duidelijk. We raden je dan ook aan om meer tijd te nemen dan 1 week om op een verantwoorde manier 5 kilo te kunnen afvallen. Met een gebalanceerd dieet en voldoende beweging hanteer je een gezonde leefstijl. Zo kun je duurzaam gewicht verliezen en op gewicht blijven. Toch hoeft ook dat geen eeuwigheid te duren. Dus wil je toch snel afvallen? Hou dan rekening met het volgende:

Eet weinig (snelle) koolhydraten
In koek, snoep, chips en taart zitten veel snelle koolhydraten. Dit zijn vooral suikers. Eet hier dus minder van. Ook in brood, pasta, rijst, aardappels en noodles zitten veel koolhydraten. Toch is er niks mis mee om dit wekelijks te eten. Let er wel op dat je vooral volkoren granen eet. Kies ook voor zilvervliesrijst. Of ga voor de langzame koolhydraten in havermout, zoete aardappel en quinoa.

Eet voldoende eiwitten, gezonde vetten en groenten
In plaats van koolhydraten, kun je beter meer eiwitten, gezonde vetten en groenten eten. Denk aan eieren, kip, vis, vlees en kwark. In avocado, zalm, zaden, noten en pitten zitten veel gezonde vetten. Denk bij groenten vooral aan groene bladgroenten, zoals broccoli, spruitjes, spinazie en boerenkool. Die laatste twee kun je ook prima verwerken in smoothies. Een makkelijke manier om meer groenten binnen te krijgen!

Begin met krachttraining
Door krachttraining te doen train je jouw spieren. Het goede nieuws is dat je niet alleen calorieën verbrandt tijdens deze work-out. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer energie je verbrandt. Ook als je niet aan het sporten bent. Zo wordt het dus steeds makkelijker om meer calorieën te verbranden. Begin bijvoorbeeld eens met dit sportschema voor beginners.

Hulp nodig met gezond afvallen?

Hoe verleidelijk het ook klinkt om in 1 week 5 kilo af te vallen, het is geen pretje en ronduit ongezond. Kies dus liever voor een duurzame manier van vet verliezen: door gezond en gevarieerd te eten in de juiste hoeveelheden en door genoeg te bewegen. En heb je hulp nodig? Dan begeleiden we je graag met personal training, voedingsadviezen speciaal voor jou en mental coaching om jouw uitdagingen te overwinnen. Probeer ons Fit for Life-programma een week vrijblijvend helemaal gratis. Maak nu een afspraak bij een vestiging bij jou in de buurt.

Gratis Proefweek

In 1 week afvallen: de beste tips voor een strak lichaam

Ben jij benieuwd hoeveel jij in 1 week kan afvallen? Neem dan een bezoek bij Personal Fitness Nederland. Bij ons kan je terecht voor het ontvangen van de beste persoonlijke begeleiding tijdens jouw reis naar een fit lichaam en een gezonde geest. Ondanks dat we geneigd zijn om iedere dag op de weegschaal te staan, is het belangrijk om toe te werken naar wekelijkse doelen. Het is namelijk enorm belangrijk bij afvallen om jouw lichaam de tijd te geven om te herstellen, zodat je de dag erna nog meer kan doorzetten.

In 1 week afvallen: hoe doe je dat?

Allereerst is het belangrijk om te onthouden dat wij, bij Personal Fitness Nederland, toewerken naar een op maat gemaakt plan wat jij een lange tijd kan gebruiken. Een gezonde levensstijl is iets wat je continu moet onderhouden, dus het moet een realistisch plan zijn. In het begin van deze reis zal je merken dat je in 1 week veel zal afvallen. Dit komt omdat je lichaam ineens hard aan het werken is, wat kan resulteren in veel gewichtsafname.

Een uniek plan gebaseerd op jouw lichaam en levensstijl

Wil jij weten hoe je kan afvallen, tot wel 5 kilo in 1 week? Start dan jouw op maat gemaakte sportplan bij ons. Wij stellen een plan samen wat alle aspecten bevat die belangrijk is bij afvallen. Denk bijvoorbeeld aan beweging, voeding en geestelijke gezondheid. Door ons plan succesvol te volgen, zal je binnen 1 week al afvallen. Samen zetten we door en zorgen we dat jij al jouw doelen behaalt.

Schrijf je in bij Personal Fitness Nederland

Afvallen, tot wel 5 kilo in 1 week, is mogelijk. Ondanks dat het soms onmogelijke doelen zijn, staan wij klaar om het tegendeel te bewijzen. Ons team is namelijk een kei in het motiveren en begeleiden van onze cliënten. Wij staan voor je klaar om jouw levensstijl zo gezond mogelijk te maken, zodat jij meer kan genieten van het leven.

Lees meer

geschreven door

Jos
Oprichter Personal Fitness Nederland / Fysiotherapeut

Deel deze blog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
9.5
11 juni 2022
Studio Bergen op Zoom

Meer over dit onderwerp

Dit is jouw moment!

Wil jij ook fitter, gezonder en gelukkiger worden? Dan is dit jouw moment! Laat het niet uit je vingers glippen